Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Flexibilita pracovnej sily s ohľadom na mieru technologických inovácií v kľúčových odvetviach slovenskej ekonomiky. Rozvinutosť a kvalifikovanosť IKT v rámci sektora, existencia inovačných lídrov
Pozitívny prístup k inováciám a ich zapájaniu do komerčnej praxe v sektore
Ideálna veľkosť trhu na testovanie inovatívnych technológií v praxi a vzdelávanie pracovníkov ako aj klientov na adoptovanie nových inovatívnych riešení
Vysoký stupeň penetrácie finančných služieb medzi podnikmi ako aj bežným obyvateľstvom
Stabilný a relatívne konzervatívny finančný sektor
Vysoké pokrytie internetovým pokrytím naprieč krajinou a rozvoj digitálnych prepojení špeciálne v čase pandémie
Rozvinutá sieť odbytových kanálov a kamenných pobočiek bánk v krajine
Kvalifikovaná pracovná sila motivovaná príležitosťami rastu a miezd v sektore
Digitálna vyspelosť finančných inštitúcií a vyššia digitálna gramotnosť pracovníkov v sektore
Prítomnosť nadnárodných spoločností s know-how v oblasti financií a kapacitou zručností svojich zamestnancov
Prítomnosť viacerých vhodných vzdelávacích inštitúcií, ktoré pripravujú zamestnancov v oblastiach administratívnych zručností – obchodné akadémie, vzdelávacie kurzy
Špecifický, jedinečný prístup k vybraným kľúčovým dátam klientov a možnosť ich hĺbkovej analýzy
Slabé stránky
Vysoký podiel zahraničného kapitálu v sektore, koncentrácia rozhodovania o inováciách v materských spoločnostiach a s tým spojené nízke investície do inovácií na Slovensku
Negatívne empirické skúsenosti s fungovaním finančného trhu (kapitálový trh a nebankový sektor)
Nízka rozvinutosť kapitálového trhu pri poskytovaní zdrojov financií MPS (malým a stredným podnikom) alebo perspektívnym start-upom na Slovensku
Nízka úroveň finančnej gramotnosti obyvateľstva vedie ku konzervatívnemu správaniu zo strany klientov ako aj nízkej dôvere vo finančný systém
V slovenskom prostredí absentuje dostatočná previazanosť domáceho výskumu a vývoja so sektorom, kde by bol podporený priamo transfer technológií a zvyšovanie kapacít domácich inštitúcií
Nedostatočné financovanie začínajúcich spoločností a slabá podpora rozvoja projektov, ktoré sú závislé od podpory rizikového kapitálu
Nízke právne povedomie zakladateľov FinTechov o regulačných požiadavkách a ich zmenách na zabezpečenie súladu s právnymi predpismi
Príliš rozšírená a silná sieť finančných sprostredkovateľov
Zastaraný a málo flexibilný systém vzdelávania s nízkou podporou podnikavosti a inovácií, vychádzajúci z absencie reforiem školstva z hľadiska obsahu a priorít vzdelávania
Klesajúci záujem študentov o matematiku a technické smery, ktorý v kombinácii s demografickou krivkou bude viesť k výraznému nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily dostupnej v sektore
Slabá flexibilita vzdelávacieho systému, ktorý v dôsledku tohto nastavenia slabo reaguje na nové formy práce a manažmentu, ktoré sa stávajú bežnými v zahraničí
Nízke povedomie o digitálnej bezpečnosti a nízka digitálna gramotnosť naprieč generáciami. Slovenská verejnosť nie je pozitívne naklonená akceptovaniu technologických alebo spoločenských zmien.
Príležitosti
Rozvíjajúce sa FinTech prostredie v EÚ poskytujúce potenciál rastu pre nové spoločnosti v sektore
Rastúca dostupnosť retailových a B2B finančných produktov, vytvárajúca nové partnerstvá a hodnotové reťazce v krajine a naprieč hranicami
Zvýšenie koncepčného prístupu zo strany regulátorov, vedúce k stabilnému podnikateľskému prostrediu a rozvoju nových podnikateľských modelov
Otvorenie slovenského finančného trhu finančným inováciám môže prilákať na Slovensko zahraničné talenty
Slovensko môže využiť dostupné zdroje v čase pandémie COVID-19 na výraznú digitalizáciu rôznych sektorov, kde bankový sektor môže rozširovať poskytovanie digitálnych bankových a finančných služieb
Zvyšovanie digitalizácie v štátnej správe a odbúravanie administratívy na zvyšovanie digitálnej konkurencieschopnosti
Cezhraničné poskytovanie finančných služieb prostredníctvom passportingového režimu
Okamžité platby, otvorené API
Rozvoj platobných služieb
Aktívny rozvoj virtuálnych mien a virtuálnych aktív
Využitie regiónu V4 a blízkosti technologických hub-ov vo Viedni, Brne či Krakove na rozvoj finančných inovácií
Vývoj a nasadzovanie regulačných a dohliadacích finančných inovácií (RegTech, SupTech)
Globálne nasadenie lokálnych riešení pri zameraní sa na BaaS, IaaS
Rozvoj realitného trhu sústredenou aktivitou vlády
Nové možnosti získavania talentov v dôsledku digitalizácie hospodárstva a spoločnosti
Zapojenie sa do dátovej ekonomiky
Riziká
Časté príklady gold-platingu národnej legislatívy nad rámec právnej úpravy EÚ[1]
Nestabilita legislatívneho prostredia spôsobená častými legislatívnymi zmenami v podnikateľskom prostredí
Nedôvera domácností voči finančným trhom, spôsobená volatilitou, znižujúca mieru investovania a využívania finančných nástrojov
Čoraz prísnejšia legislatíva (národná aj európska) v oblasti zabezpečenia osobných údajov vedie k novým rizikám (finančným a právnym) v prípade úniku údajov
Hrozba prenosu kompetencií, know-how, kapitálu a likvidity zo slovenských pobočiek na úroveň materských spoločností
Nedostatočná moderná pracovná mobilita v krajine alebo aj zo zahraničia môže ohroziť dostatočnosť pracovnej sily pre sektor bankovníctva a zvyšovať jeho nákladovosť
Absencia stratégií celoživotného vzdelávania na využitie potenciálu starnúcej pracovnej sily vo firmách, aby sa zabezpečila vyššia pridaná hodnota dostupnej pracovnej sily
Prepadávanie v indexoch DESI, zníženie konkurencieschopnosti prostredia, môže mať za následok odliv talentov a odchod veľkých firiem zo Slovenska
Vysoké daňové zaťaženie a sektorové dane, ktoré môžu ohroziť atraktívnosť Slovenska, kvôli silnej globálnej konkurencieschopnosti finančného trhu EÚ
Kybernetické riziká vytvárajú hrozby z hľadiska potreby všetkých spoločností prispôsobiť svoje procesy, infraštruktúru a dostupné (ľudské) zdroje na zabezpečenie citlivých informácií a duševného vlastníctva
Nekontrolovaný rozvoj virtuálnych mien a virtuálnych aktív, ktorý môže ohroziť stabilitu finančného trhu
Koncentrácia poskytovania finančných služieb len vo väčších mestách z dôvodu presunu služieb do digitálneho priestoru s cieľom znižovania nákladov cez zužovanie pobočkovej siete finančných inštitúcií
Digitálna negramotnosť niektorých skupín obyvateľstva a väčšia digitalizácia služieb
Regulačná arbitráž finančného trhu v rámci EÚ
[1] Goldplating – transpozícia legislatívy EÚ, ktorá ide nad rámec toho, čo je vyžadované legislatívou a súčasne je v rámci zákonnosti, všeobecne sa má za to, že takéto regulačné zaťažovanie nad rámec povinnosti bráni budovaniu jednotného trhu a vedie k zhoršovaniu podnikateľského prostredia.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.