>
>
>
>
PESTLE analýza sektora
PESTLE analýza sektora
Cieľom tejto analýzy je zadefinovať aspekty, ktoré majú priamy alebo nepriamy vplyv na oblasť ľudských zdrojov v tomto sektore. V tomto smere sú hodnotené Politické, Ekonomické (makroekonomické), Sociálne, Technologické, Legislatívne a Ekologické faktory, ktoré vplývajú na dopyt po konkrétnych zamestnancoch alebo požadovanej vzdelanostnej štruktúre pracovnej sily do budúcnosti. Základom analýzy je identifikovať konkrétne faktory, udalosti a vplyvy pre sektor.
Politické faktory
- Náchylnosť zasahovať jednotlivé súčasti sektora politickými rozhodnutiami – špecifické daňové/odvodové alebo iné nastavenia/regulácie sektora
- Potreba pozitívneho naklonenia politických lídrov na zapojenie dostatočných zdrojov (finančných a ľudských) do procesov digitalizácie verejných systémov a správy ľudských zdrojov
- Nastavenie vládnych priorít z hľadiska kontrolných mechanizmov a iniciatív na zber a spracovanie dát alebo ich následnú kontrolu cez politiku otvorených dát
- Aktívna úloha Európskej komisie pri príprave dokumentov s vplyvom na oblasti ako zdieľaná ekonomika alebo digitálne služby
- Aktívne zapájanie inštitúcií na národnej úrovni do procesov tvorby a diskusie európskej regulácie
- Absencia politickej vôle z hľadiska rozvoja vzdelávacieho systému na podporu rozvoja finančnej gramotnosti žiakov základných škôl a študentov stredných škôl
- Absencia systematickej podpory širokej digitálnej transformácie z hľadiska zavádzania digitálnej infraštruktúry a rozvoja digitálnych verejných služieb
- Zavádzanie zmien kontroly cez vytváranie nových úradov, transformáciu vzťahov a presun zodpovednosti medzi orgánmi štátnej správy
Ekonomické faktory
- Zastabilizovaný sektor bez významnejších turbulencií vďaka prítomnosti veľkého počtu nadnárodných spoločností, ktoré dominujú najmä v oblasti bankového sektora
- Vysoká pridaná hodnota pracovníkov a vyššie relatívne ohodnotenie umožňujúce výrazné zvyšovanie produktivity prostredníctvom zavádzania technologických zmien
- Vyššia podpora zakladania nových inovatívnych spoločností, vyššia dostupnosť kapitálu (startupy) na komerčné zavádzanie nových technológií
- Nové podnikateľské modely vychádzajúce z využívania dostupných technológií a automatizácie riadiacich a podnikateľských procesov
- Existencia siete inovačných centier – vývoj inovácie na lokálnom trhu môže byť transferovaný na ďalšie trhy
- Stieranie hraníc medzi bankami, poisťovňami a FinTech spoločnosťami a globálnymi technologickými spoločnosťami
- Nárast hodnoty dát, a hodnoty osobných údajov, ako aj možností ich využívania
Sociálne faktory
- Zmena hodnotového nastavenia zamestnancov, klientov, spoločnosti – väčší dôraz na sociálne a ekologické aspekty
- Meniaca sa a vyššia miera očakávania zo strany zákazníkov ako aj zamestnancov, napríklad vo vzťahu k rovnováhe medzi pracovným a osobným životom
- Zmena demografickej štruktúry, zvýrazňovanie rozdielov v sociálno-osobnostných aspektoch jednotlivých skupín (mileniáni, generácie X, Y, Z, marginalizované skupiny)
- Zmeny pracovnej sily na Slovensku z hľadiska vplyvu na dostupnosť pracovnej sily a rozloženia kvalifikačnej štruktúry
- Prehlbovanie ekonomických rozdielov a zväčšovanie sa sociálne slabšej vrstvy aj z dôvodu odlivu mozgov zo Slovenska
- Postupná zmena vnímania hodnoty súkromia a osobných údajov
- Nízka úroveň digitálnych zručností definovaných rámcom DigComp 2.1.
- Potreba rekvalifikácie pracovnej sily v súkromnom sektore s ohľadom na Age management
- Nízka úroveň finančnej gramotnosti naprieč generáciami
Technologické faktory
- Zavádzanie elektronických systémov za účelom zjednodušenia schvaľovacích procesov, administratívy spojenej s poskytovaním produktov a zjednodušenia distribučných kanálov
- Rozvoj technológií umožňujúcich prácu z akéhokoľvek miesta a pri flexibilnej pracovnej dobe
- Automatizácia procesov kontroly dodržiavania legislatívnych a regulačných podmienok
- Nové druhy kybernetických útokov a podvodov a súvisiaci nárast potrebnej kvalifikácie na správu IT systémov
- Rýchly nástup nových technológií meniacich zaužívané spôsoby plnenia služby
- Elektronizácia vyžaduje zvyšovanie kvalifikačnej úrovne zamestnancov v tejto oblasti s ohľadom na potreby správneho využívania a ochrany osobných údajov
- Rýchly vývoj nových kryptoaktív a digitálnych platidiel
Legislatívne faktory
- Asymetrická regulácia s prísnejšími podmienkami pre lokálny trh oproti trhu EÚ a pre tradičné subjekty, oproti technologickým startupom
- Koexistencia prípravy strategických dokumentov na národnej ako aj európskej úrovni na rozvoj príležitostí v oblasti zelených produktov, služieb a ekonomiky
- Časté legislatívne zmeny, ktoré sťažujú orientovanie v oblasti dodržiavania právnych regulácií pre bankový sektor
- Pomalé tempo prispôsobovania legislatívy k technologickým zmenám, napr. vo formách a podmienkach práce
- Príliš regulované a obmedzené podnikanie spojené aj s gold-platingom národnej legislatívy nad rámec právnej úpravy EÚ
- Rozvoj a rozširovanie práv v oblastiach GDPR, AML, KYC na lokálnej a európskej úrovni, problematické medzinárodné transfery a overovania údajov
Ekologické faktory
- Znižovanie uhlíkovej stopy procesov činností a vplyv na oblasti priemyslu, ako aj možné formy jeho transformácie
- Trvalo udržateľné systémy sa stávajú prioritou manažmentu, ako aj zamestnancov a klientov tohto sektora
- Zmena hodnotových preferencií na úrovni manažmentu, ako aj zamestnancov a klientov tohto sektora
- Redukcia papierových dokumentácií na znižovanie vplyvov na životné prostredie
- Nové zameranie, oblasť pôsobenia – nové ratingy/skóre – ESG Fondy
- Sektor ako „strážca“ zodpovednosti, má prístup k príjmom, spotrebe aj rizikám