Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Zabezpečiť kvalitné odborné vzdelávanie a prípravu, zavádzanie inovačných trendov v súčasných podmienkach stredných odborných škôl je zložité a potrvá niekoľko rokov, kým prebiehajúce zmeny v celom vzdelávacom systéme umožnia absolventom škôl získavať kompetencie, ktoré im zabezpečia úspešnú celoživotnú dráhu, ich uplatnenie a sebarealizáciu v podmienkach pracovného trhu doma, alebo v zahraničí. Významne to ovplyvňujú nasledovné faktory:
Vzhľadom na prienik digitálnych technológií do všetkých oblastí života, ktoré zvyšujú nároky na vzdelanie, škola musí byť schopná ponúknuť prostredie pre tvorivú prácu žiaka aj učiteľa, najmodernejšie pomôcky, zariadenia, aplikačné softvéry, techniku a odborne pripravených učiteľov v súlade s nastupujúcimi trendami v praxi. Väčšina didaktických pomôcok, technických zariadení, materiálov je však opotrebovaná a morálne zastaraná, na mnohých vyučovacích predmetoch moderné technické vybavenie úplne chýba. Nie je možné overovať si získavané teoretické poznatky a praktické činnosti na technických zariadeniach, ktoré nezodpovedajú súčasným trendom vedy a techniky. V oblasti odborného vzdelávania a praktickej prípravy je preto nevyhnutné vytvárať odborné učebne, laboratóriá a dielne, vybavené aplikačnými softvérmi, pomôckami, zariadeniami, materiálmi, a pod., ktoré budú pre žiakov atraktívne a umožnia im absolvovať väčší podiel činností umožňujúcich nadobudnutie praktických zručností v odbore, v súlade s aktuálnymi a perspektívnymi potrebami trhu práce (Priemysel 4.0) a nadväzujúceho celoživotného vzdelávania. Modernizácia a zlepšenie vybavenia odborných učební a dielní sú na odbornej škole veľkým motivačným nábojom s vysokou didaktickou účinnosťou pri vyučovaní a nadobúdaní teoretických vedomostí a praktických zručností. Je preto potrebné :
rozšírenie možností využívania digitálnych technológií vo vzdelávacom procese (interaktívne tabule, tablety, smartfóny, VR (virtuálna realita), 3D skener, 3D tlačiareň a iné),
zabezpečiť vybavenie učební, laboratórií a dielní tak, aby zodpovedali súčasnému stavu vedy a techniky (automatizácia a robotizácia, CNC zariadenia), pre možnosť nácviku a vykonávania praktických činností súvisiacich s programovaním, nastavovaním, obsluhou a údržbou moderných technológií v dielni (v škole),
prepojenie teoretického vzdelávania a praktickej prípravy v oblasti CAD/CAM/CNC (aplikácie CAD / CAM sa používajú na navrhovanie výrobného procesu produktu aj programu CNC obrábania, softvér CAM používa modely a zostavy vytvorené v softvéri CAD na generovanie dráh nástrojov, ktoré poháňajú obrábacie stroje na premenu návrhov na fyzické výrobky).
prepojenie teoretického vzdelávania a praktickej prípravy v oblasti mechanizácie lesného hospodárstva formou exkurzií, praktického výcviku a stáží na moderných mechanizačných prostriedkoch priamo v praxi / teréne.
kvalita učiteľov – požiadavky na učiteľov sa neustále zvyšujú a je nevyhnutné, aby reagovali a využívali príležitosti ponúkané novými technológiami, aby zohľadňovali požiadavku individualizovaného učenia sa a aby pomáhali žiakom stať sa samostatnými účastníkmi celoživotného vzdelávania. V oblasti ľudského potenciálu školy je preto potrebné pre ďalšie zvyšovanie kvality výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s nastupujúcimi trendami:
vytvoriť alebo využívať prostredie, kde si učitelia môžu osvojovať kľúčové kompetencie, ktoré plánujú rozvíjať u svojich žiakov. Učitelia musia vedieť: podporovať a rozvíjať kľúčové kompetencie žiakov, ktoré by boli využiteľné vo väčšine povolaní a v reálnej praxi: kreativitu (tvorivosť a predstavivosť), kritické myslenie, riešenie problémov (digitálne zručnosti, informačná, technologická alebo finančná gramotnosť), komunikačné zručnosti (písomné a ústne schopnosti), sociálnu zodpovednosť, podporovať a realizovať projektové a kooperatívne (tímové) vyučovanie (naučiť žiakov riešiť projekty, na dokončenie ktorých sú nutné znalosti z viacerých predmetov), uplatňovať STE(A)M koncept zameraný na prepájanie štyroch odborov: prírodné vedy (Science), technológie (Technology), techniku (Engineering) a matematiku (Mathematics), podľa potreby rozšírený o ďalší odbor umenie (Arts) napr. priemyselný a umelecký dizajn,
podporovať formálne, ale hlavne neformálne vzdelávanie učiteľov (napr. organizované podnikmi na pracoviskách), pre ich profesijný rozvoj nad rámec kompetencií získaných štúdiom na VŠ, potrebujú neustály “tréning”,
realizovať „vnútroškolské“ vzdelávanie v rámci zavádzania inovatívnych metód a foriem vyučovania v škole (aktualizačné vzdelávanie, koučing, mentoring, podpora učenia sa navzájom),
spolupracovať v partnerstve s inými školami, organizáciami, inštitúciami a zamestnávateľmi nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
legislatívne možnosti – experimentálne overovanie študijných odborov v súlade s inováciami vo výrobnej praxi – zmena štátnych vzdelávacích programov v súlade s inováciami vo výrobnej praxi (napr. „Priemysel 4.0“) je administratívne náročná a zdĺhavá. Projekt experimentálneho overovania nového učebného/študijného odboru musí prejsť schvaľovacím procesom MŠVVaŠ SR a tento proces spravidla trvá jeden až dva roky. Reálne sa zmeny v stredoškolskom vzdelávaní dostanú do praxe až po ukončení štúdia absolventov v rámci experimentálneho overovania v rozmedzí troch (učebné odbory) až štyroch rokov (študijné odbory). Výsledkom zdĺhavého zavádzania zmien do vzdelávacieho systému môže byť, že kým žiaci absolvujú štúdium podľa nového štátneho vzdelávacieho programu v novom učebnom /študijnom odbore, niektoré inovačné trendy budú už neaktuálne. V súlade s požiadavkami zamestnávateľov v DSP boli v uplynulom období zrealizované experimentálne overovania nasledovných nových študijných odborov:
projekt experimentálneho overovania študijného odboru 3349K00 technik drevostavieb (2014 – 2018). V odbornom vzdelávaní je teoretická príprava zameraná na oblasť spracúvania dreva, ktorá zahŕňa vedomosti a zručnosti zamerané na drevo a materiály na báze dreva, drevárske technológie, stavebno-stolárske výrobky a drevené konštrukcie, ktoré sú súčasťou moderných drevostavieb. Oblasť stavebníctva zahŕňa poznatky z materiálov, základných stavebných konštrukcií a technológií týkajúcich sa drevostavieb, zo základov projektovania drevostavieb vrátane technického zariadenia budov doplnené o základy stavebnej mechaniky, prípravu a realizáciu stavby, aj s ekonomickými a logistickými činnosťami drevostavieb. Praktická príprava umožňuje absolventovi získať potrebné praktické zručnosti pri spracúvaní dreva, rôznych konštrukčných stavebných materiálov, pri výrobe drevených konštrukcií, technológiách výroby a montáže drevostavieb. Absolvent získa aj zručnosti v práci s digitálnymi technológiami a aplikovanými softvérmi pri kreslení a výpočtoch súvisiacich s odborom (v predmetoch technické kreslenie, programovanie CNC strojov, konštrukčné cvičenia a odborný výcvik).
projekt experimentálneho overovania študijného odboru 3345K00 technik drevárskych CNC zariadení (od 2018 –trvá). Nový študijný odbor reaguje na nové výrobné trendy (plná automatizácia a robotizácia) a z toho vyplývajúcu potrebu profesijnej prípravy zameranej na moderné technológie a zavádzanie CNC zariadení do výroby, ich programovanie, nastavovanie, obsluhu a údržbu. Priemyselná informatika spojená s praktickým využitím CNC zariadení a logistikou výrobného procesu vyvolala potrebu kvalifikovaných zamestnancov aj pre drevársku a nábytkársku výrobu, ktorá má svoje vlastné výrobné špecifiká.
prepojenie školy so zamestnávateľmi a trhom práce – duálny systém vzdelávania.Žiaci majú u zamestnávateľa možnosť vyskúšať si reálne výrobné prostredie, spoznávať výrobné postupy, technológie, materiály, logistiku a inovácie, ktoré sú v spoločnosti (podniku) zavedené. Možnosti praxe žiakov vo výrobných podnikoch sú však významne ovplyvnené ochotou firiem spolupracovať so strednými školami, vzhľadom na to, že tieto potrebujú vyčleniť personálne, materiálno-technické, finančné a časové kapacity pre vzdelávanie žiakov vykonávajúcich praktickú prípravu. V rámci možnosti oboznamovania sa s novými trendami a zavádzaním inovácií do výrobnej praxe je potrebné:
zvýšiť podiel (počet) zamestnávateľov, žiakov a odborov v duálnom systéme vzdelávania,
rozširovať možnosti konštruktivistického vyučovania a učenia, metódy a koncepcie vyučovania, ktoré vedú žiaka (alebo učiteľa) k poznávaniu vlastnou činnosťou (tzv. zážitkové učenie, odborné stáže, kurzy, workshopy a pod.).
možnosti poskytovania celoživotného vzdelávania a prípravy (v súvislosti s “Priemysel 4.0” ). Škola, ktorá je súčasne Centrom odborného vzdelávania a prípravy (alebo “moderná škola”), musí v rámci svojho zamerania a možností reagovať na vývojové trendy, okrem vyššie uvedených faktorov je preto potrebné:
prehlbovať úzku spoluprácu so stavovskými a profesijnými organizáciami (v podmienkach DSP poskytuje v oblasti odborného vzdelávania a prípravy významnú podporu Zväz spracovateľov dreva SR, v podmienkach lesného hospodárstva je to Slovenská lesnícka komora, ktoré napomáhajú nadväzovať partnerstvá a spoluprácu škôl a firiem),
poskytovať pomoc pri vyhľadávaní informácií, pomoc v oblasti profesijnej orientácie, v otázkach uznávania a overovania kvalifikácií,
poskytovať (učiteľom, žiakom, zamestnancov a odbornej verejnosti) odborné vzdelávacie kurzy, ale aj malé vzdelávacie aktivity (odborné workshopy, prednášky, prezentácie a pod.), napr. aj v oblasti inovatívnych trendov lesnícko-drevárskeho sektoru, komunikačných zručností alebo znalostí práce s počítačom, a pod. Po absolvovaní vzdelávacieho programu a overení odbornej spôsobilosti absolvent získa osvedčenie o úplnej alebo čiastočnej kvalifikácii.
Problematika zavádzania inovácií do vysokoškolského vzdelávania je v mnohých ohľadoch zložitá a záleží na viacerých faktoroch:
úprava študijných programov – zmena študijných programov je dlhodobá, ale zároveň aj administratívne náročná a zdĺhavá. Všetky zmeny v študijných programoch musia prejsť schválením Slovenskou akreditačnou agentúrou a tento proces spravidla trvá jeden až dva roky. Reálne sa zmeny vo vysokoškolskom vzdelávaní dostanú do praxe až po ukončení štúdia absolventov v rozmedzí troch až piatich rokov. Výsledkom zdĺhavého a neflexibilného zavádzania zmien do vzdelávacieho systému môže byť, že kým študenti absolvujú štúdium podľa upraveného študijného programu, už budú inovačné trendy neaktuálne.
prístup vyučujúcich – dôležitým prvkom zavádzania inovačných trendov do výučby je individuálny prístup učiteľa, ktorý svojimi vedomosťami o aktuálnych trendoch môže dopĺňať obsahovú štruktúru študijného programu a zabezpečiť tak rýchly prenos informácií o inovačných trendoch ku študentom. Tento proces je však striktne individuálny a nie je podporený systémovým riešením.
prax študentov – počas prevádzkovej praxe študenti pracujú v reálnom prostredí u zamestnávateľa na základe zmluvných partnerstiev, buď počas semestra alebo v prázdninovom období. Prax sa uskutočňuje v časových blokoch a študenti dostávajú konkrétne zadania práce v podmienkach výroby. Na prvom stupni vysokoškolského vzdelávania by bolo potrebné zavedenie väčšieho rozsahu prevádzkovej praxe. Rozsah prevádzkovej praxe v drevospracujúcom priemysle je veľmi široký a zahŕňa prvostupňové spracovania dreva, tiež sa realizuje v drobných výrobných podnikoch a u obchodníkov a ďalších. V tomto smere majú študenti možnosť si vyskúšať skutočné výrobné prostredie a spoznávať inovácie, ktoré sú v spoločnosti zavedené. Prax študentov vo výrobných podnikoch je ale veľmi ovplyvnená ochotou firiem spolupracovať s vysokými školami, vzhľadom na to, že potrebujú vyčleniť personál a časové kapacity pre dohľad nad študentami vykonávajúcimi prax. V podmienkach drevospracujúceho priemyslu je však veľmi výraznou podporou Zväz spracovateľov dreva SR, ktorý pomáha nadväzovať partnerstvá škôl a firiem.
vypracovanie záverečných prác v podnikoch – vypracovanie záverečnej (diplomovej) práce v prostredí výrobného podniku zabezpečuje študentom výraznú pomoc pri spoznávaní výrobného prostredia a zavedených/aktuálne zavádzaných inovácií, ktoré by v laboratórnych podmienkach univerzity nezažili. Ochota prijímať študentov na vypracovanie prác je najmä zo strany veľkých firiem (napr. KRONOSPAN, s.r.o.).
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.