>
>
>
>
KATEGÓRIA INOVÁCIE: INTERNET VECÍ (IoT)
KATEGÓRIA INOVÁCIE: INTERNET VECÍ (IoT)
SEKTOROVÁ APLIKÁCIA V DOPRAVE, LOGISTIKE, POŠTOVÝCH SLUŽBÁCH:
- ELEKTRIFIKÁCIA TRATÍ A DIAĽKOVÝ DOHĽAD NAD PREVÁDZKOU SILNOPRÚDOVÝCH ZARIADENÍ –do budúcnosti sa musí počítať s elektrifikáciou tratí a implementáciou diaľkového dohľadu nad prevádzkou silnoprúdových zariadení realizovaným centrálne. V oblasti železničnej dopravy sú v súčasnej dobe pri modernizácii alebo obnove tratí kladené vysoké nároky hlavne na celospoločenské prínosy spojené s ekologickejšou dopravou a znižovaním emisií CO2.
- IoT V SYSTÉMOCH PREVÁDZKY NA DRÁHACH, NA LETISKÁCH, U LETECKÝCH SPOLOČNOSTÍ A LETECKÝCH ZASIELATEĽOV –využite prepojenia rôznych zariadení prostredníctvom internetu alebo WI-FI, ktoré komunikujú bez zásahu používateľa sa bude postupne uplatňovať v prevádzke dopravných prostriedkov ako vzájomná komunikácia pri monitorovaní ich pohybu a polohy.
- IoT V ŽELEZNIČNÝCH SYSTÉMOCH –optimalizácia prepravy na základe online informácií zo senzorov z vozidiel, infraštruktúry (napr. trať, výhybky) ale aj informácií o externých podmienkach pre prevádzkovanie, napr. klimatické a poveternostné podmienky, množstvo pasažierov (nákladu) a pod.
- IoT (INTERNET OF THINGS) ZARIADENIA V PREDIKTÍVNEJ ÚDRŽBE –neinvazívna kontrola, diaľková diagnostika a monitoring a inšpekcia dopravných prostriedkov a infraštruktúry prostredníctvom senzorovej technológie prostredníctvom IoT. Tvorba prediktívnych algoritmov porúch dopravných prostriedkov a infraštruktúry ako aj následné hĺbkové vyšetrovanie zlyhaní.
- PRECHOD OD PREVENTÍVNEJ ÚDRŽBY NA FLEXIBILNÚ PREDIKTÍVNU ÚDRŽBU ZALOŽENÚ NA AKTUÁLNYCH DÁTACH –prechod od preventívnej údržby strojov, zariadení a vozidiel (plán nastavený priemerom alebo štatistikou životnosti) na flexibilnú prediktívnu údržbu založenú na aktuálnych online dátach a analýze skutočného stavu. Cieľom je zníženie prestojov vozidiel vo vzťahu k počtu vozidiel v dennej prevádzke.
- ROZVOJ ETCS (EUROPEAN TRAIN CONTROL SYSTEM) A ATO (AUTOMATED TRAIN OPERATIONS) –Európsky systém riadenia jazdy vlakov, ktorého cieľom je zaistiť interoperabilný[1] prenos informácií zo systémov riadenia železničnej dopravy v staniciach a medzistaničných úsekoch na hnacie vozidlo vlaku a jednotným spôsobom vyjadrovať rušňovodičovi podmienky na jazdu vlaku.
BUDÚCE KOMPETENCIE
ODBORNÉ VEDOMOSTI
- automatizovaný systém kontroly nad dopravným prostriedkom počas jazdy vozidla
- postupy využívania kybernetickej bezpečnosti
- postupy využívania konfigurácie siete
- postupy využívania sieťových technológií
- spôsoby automatizovaného systému kontroly nad dopravným prostriedkom počas jazdy vozidla
- spôsoby automatizovaného systému kontroly nad dopravným prostriedkom počas jazdy vozidla a stavu infraštruktúry
- spôsoby automatizovaného systému kontroly nad dopravnými prostriedkami pri ich výkone na dopravnej ceste zo strany vodiča resp. bez neho
- spôsoby nastavenia a využitia diaľkového dohľadu a riadenia dopravy
- spôsoby nastavovania údržby dopravných prostriedkov s pomocou BIG DATA
- spôsoby nastavovania údržby motorového vozidla s pomocou BIG DATA
- spôsoby spracovania operatívnych dát a ich aplikácia pri stanovení spôsobu údržby
- spôsoby využitia dát na prediktívnu údržbu
- spôsoby využívania 5G siete
- spôsoby využívania dokumentov v elektronickej podobe
- spôsoby využívania nových diagnostických metód
- spôsoby poznania technického stavu komponentov prostredníctvom IKT
ODBORNÉ ZRUČNOSTI
- využívanie BIG DATA pri nastavovaní pravidiel údržby dopravných prostriedkov, mechanizmov a infraštruktúry
- aplikácia znalostí v oblasti konfigurácie sietí
- flexibilná prediktívna údržba založená na aktuálnych online dátach
- využívanie dát potrebných na efektívne plánovanie rozvoja a údržby dopravnej infraštruktúry
- obsluhovanie automatizovaných systémov kontroly nad dopravným prostriedkom počas jazdy vozidla
- obsluha automatizovaných systémov riadenia a kontroly dopravných prostriedkov
- získavanie operatívnych dát, ich vyhodnocovanie a nastavenie termínu a spôsobu údržby
- posúdenie možnosti ovplyvnenia informácií
- spolupráca pri vyhodnocovaní dát
- spôsoby komunikácie medzi rušňovodičom a zamestnancami v strediskách riadiaceho centra
- využitie dát pri prechode na flexibilnú prediktívnu údržbu
- aplikácia znalostí v oblasti bezpečnosti prenosu dát
- využívanie BIG DATA pri nastavovaní pravidiel údržby motorového vozidla
- obsluha a využívanie senzorových technológií
- využívanie sieťových technológií
- získavanie a odosielanie dát prostredníctvom 5G siete
- získavanie dát, spolupráca pri nastavení spôsobu údržby
- obsluha automatizovaných systémov
VPLYV BUDÚCICH KOMPETENCIÍ NA ZAMESTNANIA
STREDNE VÝZNAMNÝ
- Dispečer MHD
- Riadiaci pracovník (manažér) v MHD
- Technický špecialista v cestnej doprave (okrem MHD)
- Vodič autobusu
- Mechanik, opravár železničných koľajových vozidiel a traťových strojov
- Operátor v železničnej doprave
- Špecialista pre správu a údržbu železničnej infraštruktúry
- Technik, kontrolór v železničnej doprave
- Pracovník riadenia železničnej dopravy (posunovač, signalista, výhybkár, dozorca výhybiek…)
- Riadiaci pracovník (manažér) v železničnej infraštruktúre
MIERNY
- Administratívny pracovník v MHD
- Dispečer osobnej, cestnej dopravy (okrem MHD)
- Pracovník bezpečnostnej ochrany a detekčnej kontroly v letectve
- Dispečer prevádzky cestnej infraštruktúry
- Technik bezpečnostnej ochrany v leteckej doprave
- Technik údržby lietadiel
- Pracovník technickej obsluhy lietadiel
- Špecialista pre správu a údržbu cestnej infraštruktúry
- Riadiaci pracovník (manažér) v cestnej doprave (okrem MHD)
- Technický špecialista v MHD
- Sprievodca a vlakvedúci nákladnej dopravy
- Sprievodca a vlakvedúci v osobnej železničnej doprave
- Rušňovodič v železničnej doprave
- Vodič električky
- Vodič osobného motorového vozidla
- Vodič trolejbusu
[1] Interoperabilita je schopnosť rôznych systémov vzájomne spolupracovať, poskytovať si služby, dosiahnuť vzájomnú súčinnosť.