>
>
>
>
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza) – sektor farmácia
Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza) – sektor farmácia
Strenghts – silné stránky
- Jedno z najdôležitejších a najstrategickejších odvetví, spĺňa predpoklady trvalého úspechu do budúcna a prináša stabilitu pre uchádzačov o prácu v sektore,
- farmaceutický sektor napojený na najnovšie poznatky z chémie a biotechnológie (vakcíny, monoklonálne protilátky, antibiotiká, atď.) je považovaný za odvetvie s najintenzívnejším výskumom a neustálym rozvojom,
- rozsiahlejšia automatizácia a využitie inovačných technológií v celom sektore,
- prispieva k zlepšovaniu zdravotného stavu obyvateľstva a prispieva k hospodárskemu rastu,
- podpora duálneho vzdelávania, ktoré je čoraz rozšírenejšie naprieč celým farmaceutickým priemyslom,
- kvalitné vysokoškolské odbory, podpora praktickej, zmysluplnej a atraktívnej výučby s cieľom zabezpečiť ďalšie uplatnenie študentov v rámci sektoru,
- špičkoví vedci, farmaceuti a výskumní pracovníci, ktorí sa spolupodieľajú na popularizácii sektora a reprezentujú ho,
- postupný nárast miezd pre zamestnancov pracujúcich v sektore farmaceutických a biotechnologických výrob,
- inovácie a zlepšovanie celkového vplyvu výroby na životné prostredie – čoraz väčší dôraz na vytváranie udržateľnosti pri vývoji nových produktov,
- častokrát vysoká návratnosť investícií v sektore.
Weeknesses – slabé stránky
- Náročné pracovné podmienky v rizikovom prostredí, využívanie chemických a nebezpečných látok, zmesí a roztokov, ktoré sa môžu prejaviť na zdraví človeka,
- častokrát negatívny záujem médií, spochybňovanie sektora zo strany verejnosti,
- strach o zdravie samotnej populácie z hľadiska kvality vyprodukovaných liečiv,
- apatia voči sektoru zo strany študentov farmaceutických odborov, či na stredných alebo vysokých školách,
- starnutie populácie – odchod kvalifikovaných a kvalitných pracovníkov zo sektora,
- „generačné“ zámeny na pozíciách sú zriedkavé, častá fluktuácia zamestnancov,
- nízky záujem o štúdium farmácie má za následok zamestnávanie pracovnej sily, ktorá nie je vyučená/vyštudovaná priamo v odbore,
- nízka kvalita študentov stredných škôl v prírodovedných odboroch,
- odliv kvalitných študentov do zahraničia (brain drain) a nižší záujem zahraničných študentov o štúdium na Slovensku,
- nevhodné financovanie vysokoškolského štúdia,
- nemotivačný systém odmeňovania tvorových zamestnancov,
- na Slovensku už nie je technologický výskum farmaceutických výrob,
- nedostatočné financovanie vedy a výskumu.
Opportunities – príležitosti
- Participácia univerzít na vývoji digitalizácie a využití inovačných technológií vo farmaceutickej výrobe,
- zdokonaľovanie zručností a odborností pracovníkov – neustále dbať o ich rozvoj vo výrobnej sfére,
- podpora celoživotného vzdelávania – udržateľnosť zamestnancov,
- popularizácia sektora – workshopy pre študentov, súťaže, tieňovanie a pod.,
- prepojenie teórie s praxou – duálne vzdelávanie, pravidelné návštevy študentov do farmaceutických závodov, prednášky kvalifikovaných pracovníkov za jednotlivé výrobné oddelenia,
- investície do úspornejších riešení čo sa týka nakladania s odpadmi z farmaceutickej výroby, alebo v prípade využívania energií,
- posilnenie nákupu surovín z vlastných zdrojov,
- tvorba pracovných pozícií s pridanou hodnotou – využitie moderných technológií ako je umelá inteligencia alebo aditívna výučba,
- transformovať pracovné pozície s ohľadom na optimálnu spoluprácu človeka a technológií,
- zvýšený dopyt po farmaceutických výrobkoch – veľký potenciál v oblasti inovácie nových liekov a tiež nových technológií a materiálov (orofaciálne náhrady v zubnej technike, náhrady ciev, kostných tkanív, náhrada a podpora orgánov),
- efektívne využitie štrukturálnych fondov EÚ v súčasnom a novom programovom období,
- lepšia spolupráca s vybudovanými vedeckými parkami a výskumnými centrami,
- podpora rozvoja vzdelanosti a zachytenie potenciálu spoločného európskeho trhu práce,
- budovanie spoločných laboratórií s podnikmi,
- vybudovanie unikátnych biotechnologických kapacít pre potreby rozvoja obehovej ekonomiky,
- tvorba atraktívneho prostredia pre študentov a pedagógov,
- zachytenie nových biotechnologických biofyzikálnych a biofyzikálno-chemických smerov a riešenie potrieb priemyslu a spoločnosti (nanobiotechnológia, environmentálna biotechnológia, aplikovaná biofyzika) – súvisí so vznikom nových povolaní (napr. biofyzik),
- psychologicko-sociálny kontext – biologizácia farmaceutických technológií zlepší ich environmentálny obraz v spoločnosti.
Threats – ohrozenia
- Politické, legislatívne alebo regulačné zmeny v odvetví,
- zvýšená vládna či nadnárodná regulácia sektoru,
- auditné kontroly, ktoré sú čoraz prísnejšie,
- malý záujem zo strany škôl a študentov môže mať za následok nekvalifikovanú pracovnú silu, ktorá bude potrebovať dlhší adaptačný proces k výkonu svojej práce,
- vyššie náklady spojené so školeniami či ďalšou kvalifikáciou personálu,
- odchod kľúčových zamestnancov – deficit talentov odchádzajúcich do zahraničia kvôli lepším pracovným či finančným podmienkam,
- rastúce náklady na výskum a vývoj,
- zvyšujúce sa náklady za ceny vstupov do výroby od dodávateľov,
- zároveň neschopnosť dodávateľov plniť požiadavky na výrobu (ak nie sú vstupy z vlastných zdrojov),
- „krádež“ výrobkov a duševného vlastníctva – hrozba predaja falošných liečiv,
- vplyv zavádzania nových technológií prináša problém s kybernetickou ochranou či bezpečnosťou spoločností,
- politické, legislatívne alebo regulačné zmeny v odvetví,
- pretrvávanie nesystémového prístupu štátu v oblasti riadenia ľudských zdrojov bez jasne definovaných priorít,
- problematické fungovanie národných podporných projektov,
- nevhodný systém financovania a prerozdeľovania zdrojov,
- komplikovaný a zdĺhavý systém verejného obstarávania,
- vysoká administratívna záťaž tvorivých pracovníkov vo vede a výskume.