Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Stredoškolské formálne vzdelávanie v princípe reaguje na zmeny veľmi spomalene, neflexibilne a pri pohľade z vonku pomerne oneskorene. Vychádza to zo samotného princípu formálneho vzdelávania, ktoré trvá 3 – 4 roky. Znamená to, že pri zavedení inovácie do vzdelávania (bez ohľadu na samotný zdĺhavý proces prenosu zmien do vzdelávacieho systému), prvé výsledky je možné pozorovať až o 3 – 4 roky – s príchodom nových absolventov do praxe.
Proces integrácie inovácií do štátneho vzdelávacieho programu je tiež zdĺhavý a neflexibilný. V praxi je zavádzanie inovácií riešené výhodnejšou úpravou daného školského vzdelávacieho programu na konkrétnej škole v regióne (možnosť takejto individuálnej úpravy až do rozsahu do 30 % zo študijného programu), kde je možné na zmeny a inovácie reagovať okamžite a realizovať ich (najčastejšie) už od nasledujúceho školského roka. Proces úpravy školského vzdelávacieho programu je na vôli (nevôli) vedenia danej strednej školy, ich povedomí o inováciách a ochote pristúpiť na aplikáciu požadovaných inovácií – zmien od zamestnávateľov (firiem a spoločností).
Veľmi kladne je stále hodnotená spolupráca stredných škôl so zamestnávateľmi, ktoré sú vo funkčnom duálnom vzdelávaní. V rámci tejto formy vzdelávania je vidieť oveľa vyššiu adaptabilitu škôl na zmeny a inovácie, ktoré prichádzajú ako objednávka zákazníka – firmy – na školu. Tento systém je úspešný hlavne v prípade, ak je duálne vzdelávanie na škole zavedené dlhšie a na základe vzťahu škola-firma je možné aktívne reagovať na aktuálne potreby trhu.
Z praxe možno spomenúť príklad žilinského regiónu, kde vznikla medzi Strednou odbornou školou strojníckou Kysucké Nové Mesto a zamestnávateľmi (Kia Slovakia, Schaeffler Kysuce, OMNIA KLF, Scheidt & Bachmann Slovensko a pod.) v regióne určitá platforma, v rámci ktorej sa obe strany pravidelne stretávajú k spoločnému dialógu minimálne 2 – 3 krát do roka. Táto iniciatíva aktuálne funguje 2 roky, je hodnotená ako efektívna a je cieľom udržať ju aj do budúcnosti. Platforma vytvára priestor na riešenie rôznych tém, otázok, požiadaviek zamestnávateľov, zmien a inovácií, ktoré je možné implementovať do školského vzdelávacieho programu už v najbližšom školskom roku. Pri týchto dialógoch je úlohou zamestnávateľa čo najkonkrétnejšie popísať požiadavku na zmenu – zavedenie inovácie, aby úprava školského vzdelávacieho programu bola efektívna.
Ďalším príkladom dobrej praxe je Duálna akadémia Bratislava, ktorá vznikla v spolupráci so spoločnosťami Volkswagen Slovakia, Matador Group a Siemens[1] a okrem prípravy zamestnancov poskytuje kurzy a rekvalifikačné kurzy v súlade s víziou Priemysel 4.0, resp. pripravuje pracovné pozície pre splnenie požiadaviek vyplývajúcich z Vyhlášky č. 508/2009 Z. z. – elektrotechnické pracovné pozície. Podobným dobrým príkladom je aj Regionálne tréningové centrum zriadené Súkromnou strednou odbornou školou polytechnickou DSA Nitra pre prípravu odborných pracovníkov (napr. pre Jaguar Land Rover)[2].
Vysokoškolský formálny vzdelávací systém reaguje na inovácie veľmi neflexibilne. Problematiku je možné zhrnúť do viacerých rovín:
Pozitívom ale je, že ak univerzita predstaví zaujímavý projekt, firmy sú schopné reagovať rýchlo, spolupráca je v takom prípade veľmi kvalitná, partnerská. Nápady z univerzít vedia ušetriť množstvo financií v praxi, bolo by potrebné zamerať sa na zlepšenie komunikácie univerzita –priemysel.
Ako veľmi užitočné sa ukazujú konferencie, na ktorých je práve možná výmena vedomostí a informácií, rozvoj spolupráce univerzita – zamestnávatelia. Je ale dôležité si uvedomiť, že univerzity z vyššie spomenutých dôvodov nemôžu okamžite reagovať na požiadavky priemyslu. Vnímanie univerzít ako konzervatívnych inštitúcií je preto trochu skreslené, nakoľko dnešné univerzity podporujú študentov a pedagógov, ktorí sa venujú projektom, novinkám, inováciám a odovzdávajú tieto informácie ďalšej generácii.
Napriek snahám zamestnávateľov aj jednotlivých škôl, faktom zostáva, že formálne vzdelávanie nedokáže reagovať dostatočne rýchlo na inovačné zmeny. Ak teraz začneme v rámci akčného plánu so zavádzaním zmien do systému formálneho vzdelávania, prvé výsledky (príchod absolventov na trh práce) v rámci stredných škôl môžeme očakávať v roku 2026, pri vysokých školách v roku 2031 (po uplynutí sledovaného obdobia určeného v rámci stratégie).
Problematika vzdelávania však nie je len problematikou formálneho vzdelávania. Významnú úlohu má najmä systém ďalšieho vzdelávania dospelých, ktorý nepripravuje nových absolventov, ale má za úlohu špecializovať a doškoľovať súčasných zamestnancov. Vzdelať ich na nové prístupy k rýchlej reakcii na inovácie v produkčnom procese s cieľom získať nové kompetencie a odborné zručnosti. Ďalšie vzdelávanie dospelých je tak cestou na zabezpečenie rýchlejšej reakcie a potrebných ľudských zdrojov.
Významnú úlohu a zodpovednosť na celoživotnom vzdelávaní majú okrem inštitúcií (školy, akreditované vzdelávacie programy a úrady práce) aj samotní zamestnávatelia. Je potrebné, aby zamestnávatelia stanovili ciele vzdelávania a motivovali zamestnancov na účasti na vzdelávaní. V neposlednom rade je veľmi dôležité uznávanie výsledkov neformálneho a neinštitucionálneho vzdelávania a hodnotenia takéhoto vzdelávania.
Zanikajúce odvetvia v súčasnosti predstavujú istý zdroj ľudských zdrojov potrebných v sektore automobilový priemysel a strojárstvo.
V prípade hromadného prepúšťania alebo zániku podniku sa na trh práce dostáva naraz veľký počet aktívnych pracovníkov, ktorým hrozí, že zostanú na úrade práce. Týchto ľudí je nutné operatívne a rýchlo rekvalifikovať či dovzdelať a vrátiť tak na trh práce a do sektorov, kde je nedostatok ľudských zdrojov. Takíto ľudia sú však už mimo školský systém a ich zaradenie je nutné riešiť cez ďalšie vzdelávanie dospelých.
V súčasnosti v súkromných podnikoch funguje systém priameho náboru zo zanikajúcich spoločností (napr. pre sektor automobilový priemysel a strojárstvo aktuálny zánik baní v hornonitrianskom regióne), párovaním pozícií, prípadne náborom na nižšie kvalifikované pracovné pozície. Všetci takíto zamestnanci ale podliehajú ďalšiemu internému preškoľovaniu a napriek tomu, že ide o zásadné zmeny v štruktúre ekonomiky krajiny, náklady nesie zamestnávateľ.
Budúci vývoj starnutia obyvateľstva na Slovensku bude v prognózovanom období (do roku 2060) stabilný a bez vonkajšieho zásahu aj nezvratný, a hlavne v období 2020 až 2040 bude starnutie veľmi intenzívne. Slovensko by sa takto stalo, spolu s Poľskom, najstaršou krajinou EÚ a zaradilo by sa medzi najstaršie krajiny na svete [3].
„Národný program aktívneho starnutia” konštatuje, že zatiaľ čo v rámci EÚ bude v dôsledku starnutia populácie v roku 2050 chýbať 15 % pracovnej sily, na Slovensku to bude až 21 %. Slovensko bude staršie, ale je veľký predpoklad, že bude aj menej početné. Starnutie populácie bude mať za následok množstvo výrazných zmien v štáte, ktoré v sebe budú zahŕňať od zmien obsahu politických programov (výrazne sa zmení veková štruktúra obyvateľstva a politický názor starších voličov bude kľúčový), cez dôchodkové systémy a zdravotnú starostlivosť, až po vnímanie úlohy celoživotného vzdelávania.“[4]
Ak má produktivita trhu práce zabezpečiť dostatok pracovnej sily na fungovanie systému, už teraz je nevyhnutné, aby štát reagoval na tieto zmeny a zabezpečil systematickú transformáciu. Z dôvodu, že sa rodí menej detí a priemerný vek sa zvyšuje, menej aktívnych ľudí bude pracovať na 1 dôchodcu, tak práve školy si budú musieť svoju pedagogickú špecializáciu časom významne rozšíriť o andragogické kompetencie a ďalšie vzdelávanie dospelých, ako súčasti celoživotného vzdelávania, čo bude kľúčovým nástrojom transformácie celej spoločnosti.
Vzdelávajúceho sa pracujúceho človeka vnímame ako aktívneho a atraktívneho pre trh práce. So zvyšujúcim sa priemerným vekom aktívneho života a vzhľadom na negatívnu demografickú krivku bude v najbližšom období nutné zamerať sa na starších zamestnancov a ich vzdelávanie vo vzťahu k inovačným zmenám, pretože títo predstavujú potenciál na zabezpečenie dostatku ľudských zdrojov.
Okrem relevantných odborných vedomostí a zručností je pre sektor automobilový priemysel a strojárstvo nutné sa zamerať aj na jazykovú vybavenosť pracovníkov, či už prostredníctvom formálneho alebo ďalšieho vzdelávania. Nedostatočné jazykové znalosti totiž z pohľadu priemyslu pre nás znamenajú významnú konkurenčnú nevýhodu voči iným krajinám.
[1] https://dualnaakademia.sk/skola/preco-studovat-u-nas/
[2] https://sospnitra.edupage.org/a/preco-studium-u-nas
[3] Prognóza vývoja populačného Slovenskej republiky do roku 2060, dostupné na http://www.infostat.sk/vdc/pdf/Prognoza2060.pdf
[4] https://www.v4agemanagement.eu/slovak-republic/demograficka-situacia-a-prognozy-demografickeho-vyvoja-v-slovenskej-republike/
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.