Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Z hľadiska ekonomických činností, v rámci ktorých kombináciou výrobných prostriedkov, kvalifikovanej práce, technologických postupov a medziproduktov vznikajú výrobky alebo služby, vymedzujú sektor vzdelávanie, výchova a šport divízie SK NACE Rev. 2:
Sektor vzdelávanie, výchova a šport sa svojou veľkosťou v sektorovej štruktúre SRI radí medzi veľké sektory. K 31. 12. 2021 tvorili sektorovo špecifickí zamestnanci približne 8 %-ný podiel na úhrnnej zamestnanosti za všetky sektory SRI, pričom tento podiel sa v pandemickom období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 zvýšil o cca 0,1 p. b. Osobitosti sektorovo špecifickej zamestnanosti z hľadiska regiónov SR prezentuje nasledujúci graf.
Regionálna alokácia sektorovo špecifických zamestnancov v členení podľa krajov SR v rámci sektora vzdelávanie, výchova a šport k 31. 12. 2021
Sektor vzdelávanie, výchova a šport bol k 31. 12. 2021 charakteristický približne 16 %-ným (viac ako 18 000 osôb) zastúpením Bratislavského kraja na celkovom počte sektorovo špecifických zamestnancov v SR, cca 15 % sektorovo špecifických pracovných príležitostí sa využilo v Košickom kraji, nasledovanom Prešovským a Žilinským krajom. Medzi regiónmi SR najnižší podiel sektorovo špecifických zamestnancov vykázal Trenčiansky kraj, a to približne 8 % z úhrnného počtu sektorovo špecifických zamestnancov vo vzdelávaní, výchove a športe.
V rámci celej SR nastal v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 pokles počtu sektorovo špecifických zamestnancov najmä v zamestnaniach:
Na druhej strane, od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 bol zaznamenaný nárast počtu sektorovo špecifických zamestnancov najmä v zamestnaniach:
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti v sektore vzdelávanie, výchova a šport v členení podľa krajov SR k 31. 12. 2021
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti bola v štyroch krajoch SR vyššia, ako bola jej celoštátna priemerná hodnota v rámci sektora, pričom situáciu v krajoch ovplyvnila taktiež návratová mobilita osôb, ktoré boli z práce uvoľnené v inom regióne, vrátane zahraničia. V sektore bola najvýraznejšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti k 31. 12. 2021 zaznamenaná v Prešovskom kraji, kde dosiahla približne 3 %. V opačnom spektre sa nachádzali Bratislavský a Trnavský kraj, kde bola zaznamenaná miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na úrovni menej ako 2 %.
Zvýšenie počtu sektorovo špecifických UoZ v sledovanom pandemickom období bolo zaznamenané najmä v zamestnaniach prislúchajúcich do hlavnej triedy zamestnaní SK ISCO-08 2 – Špecialisti, a to o približne 400 osôb. Podrobnejšie informácie o sektorovo špecifickej nezamestnanosti prezentuje nasledujúca tabuľka.
Zamestnania s nárastom počtu sektorovo špecifických UoZ v sektore vzdelávanie, výchova a šport v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021
Poradie | Zmena (osoby) | Zamestnanie SK ISCO-08 |
1 | 110 | Pedagogický asistent |
2 | 75 | Učiteľ základnej školy |
3 | 39 | Vychovávateľ (okrem vychovávateľa pre deti so špeciálnymi potrebami) |
4 | 38 | Učiteľ v materskej škole |
5 | 29 | Školník |
6 | 29 | Tréner v športe (okrem trénera športovej školy, triedy) |
7 | 27 | Inštruktor fitness |
8 | 26 | Odborný asistent vysokej školy |
9 | 16 | Lektor ďalšieho vzdelávania |
10 | 15 | Učiteľ profesijných (odborných) predmetov strednej školy |
Na druhej strane, v niektorých zamestnaniach bolo v sledovanom období zaznamenané zníženie počtu sektorovo špecifických UoZ, ako je uvedené v tabuľke nižšie.
Zamestnania s poklesom počtu sektorovo špecifických UoZ v sektore vzdelávanie, výchova a šport v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021
Poradie | Zmena (osoby) | Zamestnanie SK ISCO-08 |
1 | -58 | Učiteľ základnej umeleckej školy |
2 | -23 | Riaditeľ školy |
3 | -21 | Majster odbornej výchovy |
4 | -12 | Animátor voľného času |
5 | -9 | Učiteľ gymnázia |
6 | -8 | Riaditeľ školského zariadenia (okrem školského účelového zariadenia) |
7 | -8 | Učiteľ strednej odbornej školy |
8 | -5 | Učiteľ osôb so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
9 | -5 | Iný pedagogický a odborný pracovník vo výchove a vzdelávaní |
Zhrnutie: Sektor vzdelávanie, výchova a šport sa k 31. 12. 2021 vyznačoval cca 8 %-ným podielom sektorovo špecifických zamestnancov v rámci sektorovej štruktúry SRI, pričom tento podiel sa počas obdobia 31. 12. 2019 až 31. 12. 2021 zvýšil o cca 0,1 p. b. Z regionálneho hľadiska sa sektorovo špecifické zručnosti zamestnancov uplatňovali najmä v Bratislavskom kraji, nasledovanom Košickým, Prešovským a Žilinským krajom. Najviac nevyužitých ľudských zdrojov s predchádzajúcou praxou v sektore vzdelávanie, výchova a šport bolo v Prešovskom kraji, Košickom a Banskobystrickom kraji. Sektorovo špecifickí UoZ tvorili k 31. 12. 2021 cca 2 %-ný podiel na úhrnnom počte UoZ v sektorovej štruktúre SRI a miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti bola na úrovni približne 2 %. Počet sektorovo špecifických UoZ sa od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 zvýšil o približne 400 osôb, a to najmä v zamestnaniach prislúchajúcich hlavnej triede zamestnaní SK ISCO-08 2 – Špecialisti.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.