Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Sektor doprava, logistika, poštové služby je vysoko konkurenčný, pričom značný tlak na ľudské zdroje vytvárajú aj zákazníci, ktorí chcú svoj tovar, resp. službu získať čo najrýchlejšie a najlacnejšie. Technologický rozvoj, digitalizácia a automatizácia procesov zásadne pretvárajú plánovanie a monitorovanie všetkých druhov dopravy, palubné počítače umožňujú znižovať nehodovosť, optimalizovať a zaznamenávať doručenie tovaru zákazníkovi.
V doprave, logistike, poštových službách, ktoré sú v širšom kontexte súčasťou terciárneho sektora národného hospodárstva, bol najvyšší počet pracovných úrazov identifikovaný na strednej a nízkej sektorovo-kompetenčnej úrovni zamestnancov. Z hľadiska klasifikácie zamestnaní SK ISCO-08 bolo najviac pracovných úrazov zaznamenaných v nasledovných hlavných triedach zamestnaní:
Pri sektorovo špecifických zamestnaniach predstavujú nebezpečenstvo najmä:
Hlavné nebezpečenstvá a riziká v sektore doprava, logistika, poštové služby sa znižujú nasledovne:
Nové technológie v BOZP predstavujú rôzne výstražné a zabezpečovacie zariadenia, vrátane vybavenia vysokozdvižných vozíkov. Senzory na neprehľadných miestach upozorňujú vodičov aj ostatných pracovníkov na možný vznik kolízie. Infračervený senzor s možnosťou umiestnenia na drone je schopný identifikovať pohyb a prítomnosť vozidiel alebo pracovníkov v logistických uzloch a v prípade nebezpečenstva vyslať správu a zabrániť kolízii. V skladových priestoroch majú byť dostatočne široké priechody medzi skladovými regálmi, resp. voľne uloženými materiálmi. Šírka uličiek medzi regálmi a stohmi má byť prinajmenšom 80 cm. Šírka uličky na prejazd prepravných vozíkov musí byť aspoň o 40 cm širšia, ako maximálna šírka vozíkov. Umiestnenie sedacej plochy pre obsluhu vozíkov nemá byť provokačným momentom pre vznik ťažkostí zo strany pohybového aparátu preťaženého staticky. Je neprípustné umiestňovať predmety do východov a manipulačných uličiek.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.