Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Z hľadiska ekonomických činností realizovaných v sektorovej štruktúre NSP/SRI kreujú sektor doprava, logistika, poštové služby nasledovné divízie SK NACE Rev. 2:
Sektorovo špecifickí zamestnanci tvorili k 31. 10. 2021 viac ako 10 %-ný podiel na celkovej zamestnanosti v sektorovej štruktúre NSP/SRI, čím sa sektor doprava, logistika, poštové služby radí medzi veľké sektory. Pomerné zastúpenie jednotlivých úrovní zručností uplatňovaných sektorovo špecifickými zamestnancami prezentuje nasledujúci graf.
Štruktúra sektorovo špecifických zamestnancov v členení podľa úrovne zručností v sektore doprava, logistika, poštové služby k 31. 10. 2021
V sektore doprava, logistika, poštové služby si približne 82 % sektorovo špecifických pracovných príležitostí vyžadovalo strednú úroveň zručností, 14 % vysokú úroveň zručností a nízku úroveň zručností uplatňovali približne 4 % sektorovo špecifických zamestnancov.
Sektorovo špecifickí UoZ spolu tvorili k 31. 10. 2021 približne 7 %-ný podiel na úhrnnom počte UoZ v sektorovej štruktúre NSP/SRI. Ich podrobnejšia špecifikácia z hľadiska úrovne zručností uplatňovaných bezprostredne pred zaradením do evidencie UoZ, ako aj porovnanie s rovnakým obdobím roku 2019, sú uvedené nižšie.
Štruktúra sektorovo špecifických uchádzačov o zamestnanie v členení podľa úrovne zručností v sektore doprava, logistika, poštové služby k 31. 10. 2021 a k 31. 10. 2019
Počet UoZ s predchádzajúcim vykonávaným zamestnaním typickým pre sektor doprava, logistika, poštové služby vplyvom pandémie COVID-19 od 31. 10. 2019 do 31. 10. 2021 vzrástol cca o 1 800 osôb, t. j. o 23 %. Sektorovo špecifickí zamestnanci vykonávali prevažne pracovné činnosti vyžadujúce strednú úroveň zručností a taktiež najvyšší počet sektorovo špecifických UoZ vykonával bezprostredne pred zaradením do evidencie UoZ zamestnania, ktoré si vyžadovali takúto úroveň zručností. Z celkového počtu sektorovo špecifických UoZ ich bolo približne 82 %. Najmenej sektorovo špecifických UoZ bolo s predchádzajúcou praxou na vysokej úrovni zručností, a to necelých 8 %. Napokon, okolo 10 % sektorovo špecifických UoZ malo predchádzajúcu prax na nízkej úrovni zručností.
V sledovanom časovom horizonte od 31. 10. 2019 do 31. 10. 2021 sa počet sektorovo špecifických UoZ s predchádzajúcim vykonávaným zamestnaním na prevažnej, t. j. na strednej úrovni zručností, zvýšil bezmála o 1 500 osôb, t. j. o 23 %. Počet UoZ s predchádzajúcim zamestnaním na nízkej úrovni zručností sa zvýšil približne o 270 osôb, z dôvodu nižšieho počtu UoZ v danej zručnostnej kategórii k východiskovému dátumu, t. j. k 31. 10. 2019, však predstavoval príslušný relatívny prírastok takmer 40 % východiskového stavu. Z hľadiska absolútneho aj relatívneho prírastku boli najmenšie zmeny zaznamenané v kategórii UoZ, ktorí bezprostredne pred zaradením do evidencie vykonávali zamestnania s vysokou úrovňou zručností, a to cca 80 osôb, resp. 13 %.
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na vysokej úrovni zručností v sektore doprava, logistika, poštové služby v regionálnom členení podľa krajov v SR k 31. 10. 2021
V členení podľa regionálnej štruktúry SR bola miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti v prípade vysokej úrovne zručností v polovici samosprávnych krajov SR vyššia, ako bola celoštátna priemerná hodnota v rámci sektora. V doprave, logistike, poštových službách bola najvýraznejšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na danej úrovni zručností zaznamenaná v Prešovskom kraji, kde dosiahla necelé 4 %. Jej druhá najvyššia hodnota bola v Banskobystrickom kraji, a to veľmi podobná, približne 3 %. V opačnom spektre sa nachádzali Trenčiansky, Žilinský, Nitriansky, aj sektorovo dominantný Bratislavský kraj. Špecifická nezamestnanosť v sektore doprava, logistika, poštové služby sa tak v prípade vysokej úrovne zručností prejavila v období od 31. 10. 2019 do 31. 10. 2021 len veľmi mierne, a to najmä v zamestnaniach:
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na strednej úrovni zručností v sektore doprava, logistika, poštové služby v regionálnom členení podľa krajov v SR k 31. 10. 2021
Pri regionálnom pohľade na mieru sektorovo špecifickej nezamestnanosti v prípade strednej zručnostnej kategórie možno konštatovať, že v troch krajoch prevýšila celoštátny priemer sektora, pričom v rámci SR neboli príliš výrazné regionálne rozdiely. Najvyššia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na strednej úrovni zručností v sektore doprava, logistika, poštové služby bola zaznamenaná v Banskobystrickom kraji, kde dosiahla približne 8 %. 6 %-né hodnoty miery sektorovo špecifickej nezamestnanosti boli aj v Prešovskom a Košickom kraji. Naopak, najnižšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na strednej úrovni zručností bola v Bratislavskom kraji, a to menej ako 4 %, podobne ako tomu bolo v Nitrianskom a Trenčianskom kraji. V prípade strednej úrovne zručností sa sektorovo špecifická nezamestnanosť v doprave, logistike, poštových službách najvýraznejšie prejavila v počte UoZ, ktorí bezprostredne pred ich zaradením do evidencie vykonávali zamestnania:
Výrazný úbytok však bol zaznamenaný v prípade UoZ s predchádzajúcou praxou v zamestnaniach:
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na nízkej úrovni zručností v sektore doprava, logistika, poštové služby v regionálnom členení podľa krajov v SR k 31. 10. 2021
Na nízkej úrovni zručností sa sektorovo špecifická nezamestnanosť v doprave, logistike, poštových službách v regiónoch SR prejavila najvýraznejšie v Prešovskom, Košickom a Banskobystrickom kraji. Značný vplyv na zvýšenie regionálnej miery sektorovo špecifickej nezamestnanosti v období pandémie koronavírusu mal aj návrat do miesta trvalého pobytu u tých osôb, ktoré boli uvoľnené z pracovného pomeru v inom regióne, vrátane zahraničia. Najvyššia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti v prípade nízkej úrovne zručností bola v sektore v Prešovskom kraji, kde atakovala 25 %, nasledovaná Košickým a Banskobystrickým krajom s hodnotami cca 19 %. Naopak, najnižšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti bola v Bratislavskom kraji, a to cca 6 %. Špecifická nezamestnanosť v sektore doprava, logistika, poštové služby sa v prípade nízkej úrovne zručností v sledovanom období najvýraznejšie prejavila v počte tých UoZ, ktorí bezprostredne pred zaradením do evidencie UoZ vykonávali zamestnanie Pomocný pracovník v sklade (skladový manipulant).
Zhrnutie za sektor
Sektor doprava, logistika, poštové služby sa vyznačoval približne 82 %-ným zastúpením zamestnancov s pracovnými činnosťami na strednej úrovni zručností z celkového počtu sektorovo špecifických zamestnancov, pričom táto zručnostná kategória predstavovala aj najpočetnejšiu časť sektorovo špecifických UoZ. K 31. 10. 2021 tvorili osoby s predchádzajúcimi pracovnými úlohami na strednej úrovni zručností približne 82 % z celkového počtu sektorovo špecifických UoZ. V skupine sektorovo špecifických zamestnancov aj v skupine sektorovo špecifických UoZ tak bol približne rovnaký podiel osôb s praxou na strednej úrovni zručností.
Najmenej sektorovo špecifických UoZ bolo s predchádzajúcou sektorovou praxou na vysokej úrovni zručností, a to cca 8 %. Zároveň bola u osôb s vysokými zručnosťami aj najnižšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti, a to približne 3 %, pretože z celkového počtu osôb, ktoré vykonávali sektorovo špecifické zamestnania s vysokou úrovňou zručností, či už aktuálne k 31. 10. 2021 alebo bezprostredne pred ich zaradením do evidencie UoZ, tvorili UoZ iba 3 %. V prípade strednej úrovne zručností bola miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti k 31.10. 2021 necelých 5 %, avšak na nízkej úrovni zručností to bolo takmer 13 %.
V čase pandémie boli sektorovo špecifickou nezamestnanosťou najviac zasiahnuté Banskobystrický, Prešovský a Košický kraj, pričom značný vplyv na situáciu v týchto krajoch mal aj návrat do miesta trvalého pobytu u tých osôb, ktoré boli z výkonu prác sektorového charakteru uvoľnené v inom regióne, vrátane zahraničia.
Špecifická nezamestnanosť v sektore doprava, logistika, poštové služby sa na vysokej úrovni zručností v období od 31. 10. 2019 do 31. 10. 2021 prejavila najmä v zamestnaniach:
Na strednej úrovni zručností sa sektorovo špecifická nezamestnanosť najvýraznejšie prejavila v počte UoZ, ktorí bezprostredne pred ich zaradením do evidencie vykonávali zamestnania:
Výrazný úbytok však bol zaznamenaný v prípade UoZ s predchádzajúcou praxou v zamestnaniach:
A napokon, v prípade nízkej úrovne zručností sa zvýšil počet UoZ, ktorí bezprostredne pred zaradením do evidencie UoZ vykonávali zamestnanie Pomocný pracovník v sklade (skladový manipulant).
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |