Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Z hľadiska ekonomických činností, v rámci ktorých kombináciou výrobných prostriedkov, kvalifikovanej práce, technologických postupov a medziproduktov vznikajú výrobky alebo služby, vymedzujú sektor doprava, logistika, poštové služby nasledovné divízie SK NACE Rev. 2:
K 31. 12. 2021 tvorili sektorovo špecifickí zamestnanci približne 10 %-ný podiel na úhrnnej zamestnanosti za všetky sektory SRI, pričom v pandemickom období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 bol zaznamenaný pokles o cca 0,4 p.b. Sektor doprava, logistika, poštové služby sa svojou veľkosťou radí medzi veľké sektory a osobitosti sektorovo špecifickej zamestnanosti z hľadiska regiónov SR prezentuje nasledujúci graf.
Regionálna alokácia sektorovo špecifických zamestnancov v členení podľa krajov SR v rámci sektora doprava, logistika, poštové služby k 31. 12. 2021
Sektor doprava, logistika, poštové služby bol charakteristický približne 23 %-ným (viac ako 29 000 osôb) zastúpením Bratislavského kraja na celkovom počte sektorovo špecifických zamestnancov v SR, cca 13 % sektorovo špecifických pracovných príležitostí sa využilo v Žilinskom, Košickom a Nitrianskom kraji. Medzi regiónmi najnižšie podiely sektorovo špecifických zamestnancov (menej ako 10 %) vykázali k 31. 12. 2021 Prešovský a Banskobystrický kraj.
V rámci celej SR nastal od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 pokles počtu sektorovo špecifických zamestnancov najmä v zamestnaniach:
Na druhej strane, od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 bol zaznamenaný mierny nárast počtu sektorovo špecifických zamestnancov v zamestnaniach:
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti v sektore doprava, logistika, poštové služby v členení podľa krajov SR k 31. 12. 2021
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti bola v štyroch krajoch SR vyššia, ako bola jej celoštátna priemerná hodnota v rámci sektora, pričom situáciu v krajoch ovplyvnila taktiež návratová mobilita osôb, ktoré boli z práce uvoľnené v inom regióne, vrátane zahraničia. V sektore doprava, logistika, poštové služby bola najvýraznejšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti k 31. 12. 2021 zaznamenaná v Prešovskom kraji, kde dosiahla približne 11 %. V opačnom spektre sa nachádzal sektorovo dominantný Bratislavský kraj, kde bola najnižšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti, a to cca 4 %. Bratislavský kraj tak svojou váhou v doprave, logistike, poštových službách výrazne prispel k celoštátnemu priemeru za sektor na úrovni cca 7 %.
Zvýšenie počtu sektorovo špecifických UoZ v sledovanom pandemickom období bolo zaznamenané najmä v sektorovo špecifických zamestnaniach prislúchajúcich hlavnej triede zamestnaní SK ISCO-08 4 – Administratívni pracovníci, ktorá klasifikačne zahrňuje taktiež podskupinu zamestnaní 4321 – Pracovníci v sklade, ako aj v hlavnej triede 8 – Operátori a montéri strojov a zariadení. Podrobnejšie informácie o sektorovo špecifickej nezamestnanosti prezentuje nasledujúca tabuľka.
Zamestnania s najvýraznejším nárastom počtu sektorovo špecifických UoZ v sektore doprava, logistika, poštové služby v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021
Poradie | Zmena (osoby) | Zamestnanie SK ISCO-08 |
1 | 878 | Pracovník v sklade (skladník) |
2 | 186 | Vodič autobusu |
3 | 182 | Pomocný pracovník v sklade (skladový manipulant) |
4 | 175 | Vodič osobného motorového vozidla, dodávky a taxíka |
5 | 132 | Vodič osobného motorového vozidla |
6 | 117 | Vodič dodávky |
7 | 110 | Poštový doručovateľ a pracovník zásielkových a poštových služieb |
8 | 89 | Vodič taxislužby |
9 | 83 | Kuriér |
10 | 77 | Pracovník pri priehradke na pošte |
Na druhej strane, v niektorých zamestnaniach bolo v sledovanom období zaznamenané zníženie počtu sektorovo špecifických UoZ, ako je uvedené v tabuľke nižšie.
Zamestnania s poklesom počtu sektorovo špecifických UoZ v sektore doprava, logistika, poštové služby v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021
Poradie | Zmena (osoby) | Zamestnanie SK ISCO-08 |
1 | -774 | Vodič nákladného motorového vozidla |
2 | -197 | Vodič kamiónu |
3 | -20 | Technický špecialista v logistike |
4 | -18 | Palubný sprievodca v leteckej doprave |
5 | -10 | Palubný sprievodca, stevard v lodnej doprave |
6 | -6 | Riadiaci pracovník (manažér) v logistike |
7 | -5 | Colný deklarant |
8 | -4 | Riadiaci pracovník (manažér) v doprave, logistike a poštových službách |
9 | -4 | Obsluhujúci pracovník v leteckej a lodnej doprave |
Zhrnutie: Sektor doprava, logistika, poštové služby sa k 31. 12. 2021 vyznačoval približne 10 %-ným podielom sektorovo špecifických zamestnancov v rámci sektorovej štruktúry SRI, pričom počas pandemického obdobia 31. 12. 2019 až 31. 12. 2021 bol zaznamenaný pokles o cca 0,4 p.b. Z regionálneho aspektu sa sektorovo špecifické zručnosti zamestnancov uplatňovali najmä v sektorovo dominantnom Bratislavskom kraji, nasledovanom Žilinským, Košickým a Nitrianskym krajom. Najviac nevyužitých ľudských zdrojov s predchádzajúcou praxou v sektore doprava, logistika, poštové služby bolo v Prešovskom, Banskobystrickom a Košickom kraji, pričom regionálnu situáciu výrazne ovplyvnila aj návratová mobilita osôb, ktoré boli z práce uvoľnené v inom regióne, vrátane zahraničia. V pandemickom období prišlo k poklesu počtu sektorovo špecifických zamestnancov najmä v zamestnaniach z hlavných tried zamestnaní SK ISCO-08 8 – Operátori a montéri strojov a zariadení a 4 – Administratívni pracovníci. Sektorovo špecifickí UoZ tvorili k 31. 12. 2021 približne 7 %-ný podiel na úhrnnom počte UoZ v sektorovej štruktúre SRI a miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti bola na úrovni približne 7 %. Počet sektorovo špecifických UoZ sa v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 zvýšil o viac ako 1 500 osôb, a to najmä v sektorovo špecifických zamestnaniach: Pracovník v sklade (skladník), Vodič autobusu, Pomocný pracovník v sklade (skladový manipulant).
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.