Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Lektor slovenského jazyka ako cudzieho jazyka

Lektor slovenského jazyka ako cudzieho jazykaLektor slovenského jazyka ako cudzieho jazyka pripravuje, realizuje, kontroluje a vyhodnocuje vzdelávacie podujatia v oblasti vzdelávania slovenského jazyka ako cudzieho jazyka. Organizuje vyučovaciu hodinu a riadi výučbu. Identifikuje vzdelávacie potrieby účastníkov, stanovuje ciele, vhodný obsah vzdelávania. Používa primerané formy a metódy vzdelávania, aktivizuje učiacich sa s cieľom urobiť výučbu zaujímavou a zábavnou. Ovláda moderné technológie vo vzdelávaní.
Sektorová rada
Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport
Kód/revízia
500168/1
Garant
Konfederácia odborových zväzov SR
Alternatívne názvy
ENSlovak language teacher for foreigners
Odporúčaná úroveň vzdelania
S ?
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
766
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 12 mesiacov.
ISCO-08
2353
SK ISCO-08
2353002
ESCO
V súčasnosti nemá ekvivalent v klasifikácii ESCO.
SK NACE Rev. 2
P85
CPA 2015
P85
Príslušnosť k povolaniu
2353002

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Vodcovské schopnosti
E
Analytické myslenie
E
Kritické myslenie
E
Tvorivosť (kreativita)
E

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
cudzí jazyk
Príznak: Špecifická
Perspektíva: Aktuálna
7
nešpecifikovaný cudzí jazyk
Príznak: Špecifická
Perspektíva: Aktuálna
7
typologická a genetická príbuznosť jazykov a primerané didaktické prostriedky a metodiky
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
interkultúrny ráz vzdelávania cudzincov s ohľadom na kultúrne odlišnosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metodika tvorby programov vzdelávania slovenského jazyka ako cudzieho jazyka
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Otvorené vzdelávacie možnosti
Elektronizácia dokumentov
7
súbor sociálne a kultúrne podmienených neverbálnych znakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy a formy práce v poradenskom procese
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Elektronizácia dokumentov
7
metódy identifikácie vzdelávacích potrieb a stanovovanie cieľov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy, formy a obsah vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
moderné metódy a technológie vo vzdelávaní
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Video vo vzdelávaní
Online vzdelávanie
7
charakteristika metód sebavzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
teoretické východiská konzultačnej činnosti a poradenstva
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy interpretácie vyučovacieho procesu na základe testovania a pozorovaní
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
faktory ovplyvňujúce učenie sa cudzieho jazyka
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
7
príslušná dokumentácia v odbore a príklady jej použitia
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Elektronizácia dokumentov
7
teoretické východiská získavania a poskytovania spätnej väzby a hodnotenia
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spôsoby hodnotenia a metodické pokyny klasifikácie poslucháčov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zážitkové vzdelávanie
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Video vo vzdelávaní
7
didaktika a didaktická technika
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady využívania didaktických pomôcok
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
kultúrne modely, parametre kultúrnej identity slovenského národa
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
slovenské reálie, národné symboly, tradície a kultúrne artefakty označované osobitnými výrazmi
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
Online interná a externá komunikácia
7
spôsoby a techniky neverbálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Video vo vzdelávaní
7
rozpracovanie obsahu vzdelávacích programov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
plánovanie jazykového vzdelávania poslucháčov a projektovania vyučovacej jednotky
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online vzdelávanie
7
vymedzovanie cieľov učenia sa poslucháčov orientovaných na rozvoj ich jazykových zručností a ich formulácia v podobe učebných požiadaviek
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zostavenie obsahu a štruktúry vzdelávacieho programu na základe stanovených cieľov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
7
vyhodnocovanie účinnosti vzdelávacích programov a prijatie relevantnych opatrení
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
uskutočnenie didaktickej analýzy učiva
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
hodnotenie účinnosti vzdelávania a dosiahnutie nastavených cieľov a požadovaných kompetencií
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zisťovanie úrovne vstupných kompetencií a vzdelávacích potrieb účastníkov vzdelávacieho programu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spolupráca na tvorbe vzdelávacieho programu cudzieho jazyka
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vedenie dokumentácie o vzdelávacích podujatiach
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Elektronizácia dokumentov
7
poskytovanie pomoci žiakom/poslucháčom na dosiahnutie ich individuálnych vzdelávacích cieľov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
poradenstvo v oblasti vzdelávania cudzieho jazyka
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
ústna a písomná komunikácia v cudzom jazyku
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
Online interná a externá komunikácia
7
prepájanie teoretických poznatkov o typologických vlastnostiach jazykového systému s praktickými potrebami účastníkov vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
uplatňovanie princípov interkultúrnej citlivosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aplikovanie vhodných didaktických postupov a metód so zreteľom na výučbové ciele a cieľovú skupinu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
7
aplikovanie výsledkov spätnej väzby a sebareflexie v ďalšom vyučovacom procese
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
reflexia skutočného procesu učenia sa, porovnávanie s naprojektovaným procesom a realizácia korekcií
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
uplatňovanie štyroch cieľových zručností (počúvanie, čítanie s porozumením, hovorenie a písanie) ako komunikačnej zručnosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zadávanie samostatných a skupinových prác frekventantom vzdelávacieho programu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
Otvorené vzdelávacie možnosti
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Učebné a didaktické pomôcky (interaktívne tabule, prezentačná technika, mikrofóny, simulátory a pod.)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra

Profil práce

Charakter činností
Práce v oblasti výchovy a vzdelávania ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.