Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Dizajnér vizuálnej a multimediálnej komunikácie

Dizajnér vizuálnej a multimediálnej komunikácieDizajnér vizuálnej a multimediálnej komunikácie navrhuje samostatne alebo v tíme, najmä na základe propozícií, koncepty vizuálnej, resp. multimediálnej materializácie obsahu posolstva, ktoré jeho zákazník – investor (objednávateľ) komunikuje iným subjektom – adresátom posolstva. Využíva pritom semiotiku (obrazové príbehy, symboly) a špecifický jazyk výtvarného umenia (kompozícia, farby, písmo, rastre a štruktúry, svetlo, animácia…). Dbá pritom, aby výstupy jeho tvorivej koncepčnej práce v zrealizovanej podobe integrovali vysokú estetickú (výtvarnú) hodnotu, inovatívnosť, autorskú unikátnosť, diferenciačný potenciál (rozpoznanie, zapamätanie) a predovšetkým, aby zabezpečili porozumenie obsahu a cieľov komunikácie. Návrhy konceptuálne tvorí tak, aby napĺňali ich neoddeliteľnú úžitkovú funkciu. Dizajnér vizuálnej a multimediálnej komunikácie môže tvoriť návrhy aj z vnútorného impulzu ako reakcie na vlastnú potrebu umeleckej tvorby a ponúkať ich na príslušných trhoch (agentúry, organizá...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre kultúru a kreatívny priemysel
Kód/revízia
496798/2
Garant
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Alternatívne názvy
ENMultimedia designer
ENVisual designer
SKGrafický dizajnér
SKKreatívec multimediálnej komunikácie
SKKreatívec vizuálnej komunikácie
SKMultimediálny dizajnér
SKVizuálny dizajnér
Odporúčaná úroveň vzdelania
vysokoškolské vzdelanie I. stupeň - bakalárske
SKKR
Úroveň 6
EKR
Úroveň 6
ISCED 2011
645 Vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa - bakalárske, akademicky orientované študijné programy dostatočné pre ukončenie úrovne
ISCED rozšírenie
645 Vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa - bakalárske, akademicky orientované študijné programy dostatočné pre ukončenie úrovne
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
Poznámka: Prax sa odporúča najmä pre pozíciu vedúceho tímu, projektu alebo zložitých komunikačných konceptov – napr. technologicky komplikovaných multimédií alebo transkulturálnej, príp. globálnej komunikácie.
ISCO-08
2166 Grafickí a multimediálni dizajnéri
SK ISCO-08
2166007 Dizajnér vizuálnej a multimediálnej komunikácie
SK NACE Rev. 2
M ODBORNÉ, VEDECKÉ A TECHNICKÉ ČINNOSTI
M73 Reklama a prieskum trhu
M74 Ostatné odborné, vedecké a technické činnosti
R UMENIE, ZÁBAVA A REKREÁCIA
R90 Tvorivé, umelecké a zábavné činnosti
CPA 2015
M ODBORNÉ, VEDECKÉ A TECHNICKÉ SLUŽBY
M73 Reklama a prieskum trhu
M74 Ostatné odborné, vedecké a technické služby
R UMELECKÉ, ZÁBAVNÉ A REKREAČNÉ SLUŽBY
R90 Tvorivé, umelecké a zábavné služby
Príslušnosť k povolaniu
Grafik, ilustrátor

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
6
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
6
Matematická gramotnosť
6
Digitálna gramotnosť
6
Mediálna gramotnosť
6
Environmentálna gramotnosť
6
Ekonomická a finančná gramotnosť
6
Občianske kompetencie
6
Technická gramotnosť
6
Zdravotná gramotnosť
6
Sociálne kompetencie
6
Osobnostné a emocionálne kompetencie
6
Schopnosť učiť sa
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Podnikavosť
P
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Tvorivosť (kreativita)
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
semiotika a umenie
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Semiotika diel vizuálnych umení - postupy práce s jednotlivými znakmi a ich notáciami pri kreovaní špecifického vizuálneho jazyka v diele, komplexne a efektívne vyjadrujúceho obsah diela (reč produktu); princípy využívania znakov a symbolov v komunikácii (osobitne) bez textových notácií.
Perspektíva: Aktuálna
6
sociológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Vybrané poznatky zo sociológie relevantné na využitie pri vlastnej práci.
Perspektíva: Aktuálna
6
vplyv digitálnych technológií na spoločnosť a kultúru
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Poznanie vplyvu digitálnych technológií, nových médií atď. na spoločnosť a kultúru ako takú.
Perspektíva: Aktuálna
6
národné a medzinárodné programy a projekty v oblasti kultúry
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Rozvoj medzisektorovej spolupráce
6
projektový manažment
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Základy projektového manažmentu; princípy riadenia projektových zdrojov; postupy pre kvalifikované odhady času a nákladov; zásady tvorby projektových plánov a ich racionalizácie (kritická cesta); princípy nastavenia organizačnej štruktúry v organizácii alebo tíme pre efektívnu realizáciu projektu; zásady vedenia a kontroly projektu, riešenia problémov a zmien v projekte; postupy hodnotenia priebehu a výsledkov projektu.
Perspektíva: Aktuálna
6
základy manažmentu umeleckého diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Manažment zdrojov pri tvorbe umeleckého diela - zásady organizovania zdrojov pri tvorbe umeleckého diela od výskumu (rešeršovania), cez nastavenie realizačných procesov, zapájanie špecialistov a pracovníkov (tímu), definovanie potreby finančných zdrojov – ich rozpočtovania, prerozdeľovania, získavania (fundraising, crowdfunding, crowdinvestment, prípadne crowdsourcing) až po správu údajov a informácií (ochrana, triedenie, hodnotenie, archivovanie, používanie).
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Podpora nezávislých (freelance) aktivít a podnikania v kultúre (cultural entrepreneurship)
6
princípy a postupy fundraisingu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Podpora nezávislých (freelance) aktivít a podnikania v kultúre (cultural entrepreneurship)
6
princípy, spôsoby a postupy publikovania v médiách
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Základný prehľad o práci médií a procese prípravy mediálneho obsahu, jeho materializácii pre konkrétne zverejnenie, postprodukcii; rozdiely, príležitosti a riziká mediálneho zásahu na daný segment adresátov v jednotlivých médiách a komunikačných nosičoch; platené a neplatené relácie a mediálna reklama; základné poznatky o tvorbe efektívneho komunikačného mixu.
Perspektíva: Aktuálna
6
hybridné hrozby a dezinformácie v médiách
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inovatívne výrobné postupy v oblasti vydavateľstiev, médií a audiovízie
6
marketing v kultúre a umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Marketing umeleckého diela - prehľad o marketingových analytických nástrojoch, stratégiách a taktikách pre segmentáciu, targeting a pozicioning konkrétneho umeleckého diela na trhu s umením; princípy definovania obsahu a formy umeleckého diela na objednávku – na základe analýzy potrieb, želaní a očakávaní objednávateľa (PRODUCT); postupy pri hodnotení potenciálu príslušného trhu – trhového segmentu, najmä schopnosti primerane platiť za dielo ako tovar – komoditu (postupy analýzy potenciálnych výnosov z obchodu s dielom, PRICE); postupy získavania informácií o preferovanom „mieste“ a spôsobe obchodovania s dielom (PLACE) – zásady definovania možnej podpory predaja a marketingovej komunikácie (PROMOTION); zásady vytipovania konkurenčných subjektov (aj nepriamej konkurencie), bariér a substitučných produktov (efektov) ohrozujúcich uplatnenie umeleckého diela v spoločnosti; postupy práce s faktormi blízkeho a vzdialeného prostredia (PORTROVYCH 5 SÍL a STEEP faktory) a zásady ich využívania v prospech realizácie a uplatnenia umeleckého diela.
Perspektíva: Aktuálna
6
právne aspekty a etika v masovej komunikácii a reklame
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Poznatky spojené s praktickým aplikovaním ustanovení Zákona o reklame, Občianskeho zákonníka a niektorých ústavných zákonov, ako aj etických princípov a kódexov v masovokomunikačných prostriedkoch a reklame (marketingovej komunikácii).
Perspektíva: Aktuálna
6
autorské právo, priemyselná právna ochrana
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Autorskoprávna a priemyselnoprávna ochrana diel vizuálneho umenia - prehľad v autorskoprávnej a priemyselnoprávnej ochrane diel; znalosť odlíšenia príslušného spôsobu ochrany diel podľa ich charakteru; poznatky o materializácii a zverejnení diela pre právo priority; relevantné administratívne kroky pri ochrane diel; prehľad v časových a finančných parametroch ochrany diel.
Perspektíva: Aktuálna
6
geometria
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Výtvarná geometria - zásady využitia geometrie kriviek a plôch v kompozícii alebo tvarovaní diel vizuálnych umení, vrátane postupov konštruovania a popísania navrhovaných kriviek a plôch matematicky, parametricky na aplikáciu informačnými a výrobnými technológiami; poznatky o transformovaní tzv. voľných kriviek a plôch do geometrickej štylizácie častí kuželosečiek.
Perspektíva: Aktuálna
6
postupy práce so špecializovaným softvérom
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Postupy práce so špecializovanými technológiami a príslušnými softvérmi - zásady bezpečného a efektívneho ovládania technológií (prístrojov a nástrojov) a k nim príslušných softvérov na tvorbu (zhotovenie) primárne vizuálne materializovaných obsahov v komunikácii, a to v prezentačnej, printovej i multimediálnej podobe, resp. princípy ovládania podobných technológií na podporu vizuálnej komunikácie audio záznamami, hudbou, komentármi, príp. dabingom.
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy a formy spolupráce s neziskovými organizáciami, podnikateľskými subjektmi, rôznymi združeniami umelcov a ľudovoumeleckých výrobcov
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Rozvoj medzisektorovej spolupráce
6
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Nevyhnutné poznatky a spôsoby aplikácie ochrany zdravia a bezpečnosti pri práci; kompetentné postupy v ochrane duševného zdravia pri sebariadení a riadení tímu.
Perspektíva: Aktuálna
4
výtvarné techniky
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Základné výtvarné techniky a techniky multimediálnej tvorby preferované v komunikačných riešeniach.
Perspektíva: Aktuálna
6
súčasné trendy vo výtvarnom umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Súčasné trendy vo vizuálnych umeleckých odboroch – prehľad v súčasných trendoch výtvarného umenia s kritickým rozlíšením krátkodobých – módnych trendov (looks) od trendov s možnými budúcimi dosahmi na kreovanie štýlov za účelom posúdenia ich využiteľnosti a relevantnosti pre konkrétne práce v oblasti vizuálnej a multimediálnej komunikácie.
Perspektíva: Aktuálna
6
história výtvarného umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Základný prehľad vývoja výtvarného umenia od staroveku po súčasnosť so schopnosťou jasne identifikovať (odlišovať) umelecké epochy, slohy a štýly na základe ich typických znakov.
Perspektíva: Aktuálna
6
základy výtvarnej tvorby
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
spôsoby aplikácie tém environmentálneho umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
6
postupy a spôsoby práce s novými technológiami v oblasti prezentácie umeleckých diel a exponátov
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
6
postupy a spôsoby práce reagujúce na ekologické zmeny
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
6
psychológia tvorby a vnímania v umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Psychologické a fyziologické aspekty vo vnímaní umeleckého diela - základný prehľad o zmyslovom vnímaní umeleckých diel; poznatky o úlohe zdravej psychiky a organizmu pri vnímaní audiovizuálnych signálov, dekódovaní ich notácie a chápaní komunikovaného obsahu; poznanie rizík a príležitostí spôsobených zdravotnými poruchami (prípadne pôsobením liečiv a psychotropných látok) pri prijímaní a dekódovaní obsahu umeleckých diel; ovládanie prístupov, techník a stratégií eliminujúcich psychické a fyziologické poruchy, rovnako ako prístupov, techník a stratégií pre získanie a udržanie pozornosti, motivácie ku vnímaniu diela, ako i vyvolania primeraných emočných reakcií.
Perspektíva: Aktuálna
6
inovatívne spôsoby umeleckého vyjadrenia, naratívu, komunikácie a interakcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Imerzné umenie
Inovatívne výrobné postupy v oblasti vydavateľstiev, médií a audiovízie
Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
6
postupy a spôsoby práce s virtuálnou realitou v umeleckej produkcii
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Virtuálna a rozšírená realita v kreatívnom priemysle
6
typografia
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Prehľad v základných princípoch kompozície a zalomenia textu v klasickej tlači (klasická sadzba, fotosadzba) a predovšetkým na báze DTP a pokročilých softvérových aplikácií pre digitálnu tlač,
prezentačné technológie a multimédiá; povedomie o rozdieloch a nárokoch typografických technológií pri zlome textov a obrázkov v texte; postupy integrácie typografie do animácií, videa a pod.; zásady výberu fontov a parametrov zalomenia na bezpečné a komfortné sledovanie textu v rozmanitých médiách; zásady prispôsobenia výstupov umenia typografie zmyslu, načasovaniu a významu obsahu.
Perspektíva: Aktuálna
6
súčasné trendy v audiovizuálnom umení a reklame
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Súčasné trendy v audiovizuálnom a multimediálnom umení aplikované vo vizuálnej a multimediálnej komunikácii, informačných konceptoch a reklame - prehľad v relevantných trendoch za účelom kritického hodnotenia využitia trendov v audiovizuálnom a multimediálnom umení na efektívny prenos obsahu vizuálnou a multimediálnou komunikáciou.
Perspektíva: Aktuálna
6
teória farieb
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
sledovanie aktuálneho stavu hybridných hrozieb v online priestore a reakcie na ne v prostredí redakcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inovatívne výrobné postupy v oblasti vydavateľstiev, médií a audiovízie
6
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Dodržiavanie všeobecných i špecifických legislatívnych ustanovení v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, osobitne v kombinácii predpisov a noriem týkajúcich sa profesijnej práce s materiálmi, technológiami, náradím a nástrojmi; udržiavanie poriadku a čistoty na pracovisku za účelom predchádzania úrazom a prenosným ochoreniam; uplatňovanie zásad bezodkladnej prvej pomoci a organizovania záchrany postihnutých osôb.
Perspektíva: Aktuálna
4
plánovanie činností, voľba postupu práce, realizačných technológií a výroby finálnej podoby komunikačných konceptov
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Uplatňovanie metodiky práce v dizajne vizuálnej komunikácie - dodržiavanie metodického, systémového a chronologického postupu pri navrhovaní, príprave podkladov pre finálnu výrobu; výber realizačných technológií a postupov na efektívnu, kvalitnú a bezpečnú materializáciu komunikačného obsahu a jeho formátu.
Perspektíva: Aktuálna
6
analýza zadaní, propozícií alebo výsledkov prieskumov na tvorbu konceptov vizuálnej materializácie obsahu posolstva komunikovaného adresátom
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Správne pochopenie údajov z analýz, prieskumov a rešerší; schopnosť selektovať, triediť a hodnotiť údaje pred spracovaním na relevantné informácie podľa určených kritérií; dopĺňať, overovať, kriticky hodnotiť získané informácie a pripraviť ich na aplikáciu v príslušnom komunikačnom formáte.
Perspektíva: Aktuálna
6
pozorovanie, analýza a hodnotenie multimediálneho diela z technologického, ideového a estetického aspektu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Uplatňovanie kritického, odborného a objektívneho pohľadu v rámci posudzovania vlastného alebo cudzieho diela vizuálnej a multimediálnej komunikácie; schopnosť tvoriť kritériá na objektivizáciu hodnotenia a dôsledne ich počas hodnotenia uplatňovať; schopnosť zorganizovať metodicky efektívne hodnotenie diela, aby bola zaručená spravodlivosť a objektívnosť výsledkov, ktoré môžu pomôcť odstrániť súčasné či prípadné nedostatky v budúcnosti.
Perspektíva: Aktuálna
6
výroba, materializácia názorných podkladov konceptov vizuálnej, resp. multimediálnej komunikácie v podobe 2D podkladov alebo 3D modelov pre špecialistov zabezpečujúcich ich finálnu realizáciu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Príprava podkladov (polotovarov) pre realizáciu produktov špecialistami alebo externými dodávateľmi – schopnosť pripraviť pre profesijných špecialistov, spolupracovníkov alebo externých dodávateľov relevantné podklady (polotovar), na základe ktorých realizujú špecifické práce na pôvodnom autorskom diele (jeho časti) tak, že nie je bez prípadného schválenia autorom nijako dotknutá pôvodná predstava, umelecký zámer, kvalita alebo parametre.
Perspektíva: Aktuálna
6
aplikácia výtvarných techník a techník multimediálnej tvorby preferovaných v komunikačných riešeniach
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Kresba, maľba, koláž, tradičná animácia, výstavba scén pre tradičnú animáciu a pod.
Perspektíva: Aktuálna
6
navrhovanie a tvorba programov korporátnej identity, korporátneho dizajnu a vizuálu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Vypracovávanie návrhov materializácie korporátnej (organizačnej, firemnej…) identity podľa zadania alebo príslušných analýz s primárnym dôrazom na jej vizuálne formy; schopnosť koncipovania návrhov so semioticky integrovaným posolstvom o význame subjektu, jeho hodnote (branding), poslaní a produkte; navrhovanie programu (manuálu) korporátnej identity s pokrytím širokej škály praktickej organizačnej vizuálnej komunikácie od symbolov, grafických značiek, logotypov cez spracovanie textov, používania farieb, formy tlačovín až napr. po identifikáciu na pracovných odevoch, logistickom vybavení, pracovných prostriedkoch a pod.; navrhovanie vzhľadu korporátnych produktov (korporátny dizajn) a prostredia korporácie v širších súvislostiach (vizuál).
Perspektíva: Aktuálna
6
sprostredkovanie recepcie nových druhov umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Imerzné umenie
6
správa a administrácia umeleckého diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Zabezpečenie normalizovanej alebo vyžadovanej (propozíciami projektu, objednávky…) správy dokumentov (objednávok, zmlúv, propozícií, dodacích podmienok), účtovných dokladov, archivácie, chronologického systematizovaného a metodologizovaného vedenia záznamov o práci, o dohodnutých i nedohodnutých zmenách, riešeniach vzniknutých problémov; korektné účtovanie nákladov a bezpečné vedenie osobnej dokumentácie a záznamov o podriadených/dotknutých osobách (GDPR); schopnosť základného posúdenia návrhov zmlúv o zhotovení, predaji alebo licenčných podmienkach diela; výpočet nákladov na návrh a zhotovenie diela; praktické účtovanie honorárových a licenčných nárokov voči objednávateľovi alebo prevádzkovateľovi diela; organizácia a zabezpečenie korektného predaja umeleckého diela; jednanie s organizáciami a jednotlivcami vo vyššie uvedených oblastiach.
Perspektíva: Aktuálna
6
rozvíjanie efektívnej spolupráce a primeranej komunikácie so subjektmi z rôznych kultúrnych prostredí a sektorov
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Rozvíjanie medzisektorovej spolupráce za účelom vytvárania podmienok na budovanie efektívnej synergie a prepájanie jednotlivých oblastí – napr. umenia a reklamy, umenia a IT sektora atď.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Rozvoj medzisektorovej spolupráce
6
dohadovanie podmienok spolupráce a uzatváranie zmlúv s externými dodávateľmi
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Podpora nezávislých (freelance) aktivít a podnikania v kultúre (cultural entrepreneurship)
6
aplikácia postupov a spôsobov práce reagujúce na ekologické zmeny
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
6
údržba a servis technológií, nástrojov, náradia, softvéru, zabezpečenie bezpečnosti a hygieny dátovej infraštruktúry
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Zabezpečenie bežnej údržby technológií a pracovných pomôcok, schopnosť opraviť menšie poruchy alebo poškodenia; schopnosť udržiavať hardvér a softvér v efektívnej prevádzke ochranou pred mechanickým poškodením, vírusmi a malvérom, odstraňovaním nepotrebných súborov, zálohovaním a revíziou údajov, korektnou reinštaláciou alebo novou inštaláciou software – tzv. hygiena práce s IT.
Perspektíva: Aktuálna
6
využívanie prvkov virtuálnej reality vo vizuálnom umení a dizajne
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Virtuálna a rozšírená realita v kreatívnom priemysle
6
používanie záznamových, DTP a reprodukčných technológií
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Samostatné alebo asistenčné (v prípade špecifického zariadenia) ovládanie hardvéru, prístrojového vybavenia, nástrojov a profesijných pracovných pomôcok pri tvorbe a aplikovaní vizuálnej a multimediálnej komunikácie.
Perspektíva: Aktuálna
6
používanie digitálnych technológií v rámci umeleckej produkcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Imerzné umenie
6
sprostredkovanie recepcie nových tém environmentálneho umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
6
vizuálne prerozprávanie príbehu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Unikátna schopnosť transformovať verbalizovaný alebo textovo publikovaný príbeh do vizuálnej formy technikami klasického výtvarného umenia (storyboard, comix…) alebo tradičnou či počítačovou animáciou, fotografickým seriálom, videozáznamom a pod. tak, aby bol v plnej miere zachovaný rozprávačov zámer, obsah, emócia.
Perspektíva: Aktuálna
6
tvorba vizuálnych efektov
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inovatívne výrobné postupy v oblasti vydavateľstiev, médií a audiovízie
6
analýza, napodobenie a návrh vizuálneho štýlu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
interpersonálna komunikácia, moderovanie, komentovanie a realizácia interview pri podpore vizuálnej a multimediálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Vedenie inštruktáže, rozhovorov, moderovanie a realizácia interview osobných dokumentačných výpovedí, tvorba a prípadná interpretácia komentárov v multimédiách.
Perspektíva: Aktuálna
6
získavanie finančných zdrojov na realizáciu umeleckých diel a projektov
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Podpora nezávislých (freelance) aktivít a podnikania v kultúre (cultural entrepreneurship)
6
realizácia inovatívnych foriem prezentačných a propagačných aktivít v médiách
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
Kancelárska technika veľká (kopírovacie a tlačové stroje, veľkoformátové tlačiarne, dokumentové skenery, skartovačky...)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Rysovacie a kresliace prostriedky (rysovacia doska, tablety – návrhári)
Ručné nástroje
Špecifické a špecializované nástroje (nepatriace do predchádzajúcich skupín kategórie ručné nástroje)
Umelecké nástroje, pomôcky a materiály
Výtvarné nástroje, pomôcky a materiály
Hudobné nástroje a pomôcky
Audio, video a filmová technika
Fotografická a video technika
Telo ako pracovný prostriedok
Ruky ako pracovný prostriedok (manuálna zručnosť a/alebo jemná motorika používaná vo vyššej miere, než je bežné...)
Zrak (používaný vo vyššej miere, než je bežné, napr. vizuálna kontrola výrobkov, napr. pilot)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?
Riadiace práce ?

Postup práce
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Vedenie tímu vo výrobe, službách a pod. (napr. dielne, malej prevádzky a pod.) ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Imerzívne umenie je formou umenia, ktoré vťahuje diváka, resp. recipienta priamo do deja a ten sa stáva jeho súčasťou.
Charakteristika:
Titulný obrázok Informatizácia, digitalizácia ako rozvojový faktor a nástroj zmeny charakteru práce v oblasti výkonu štandardných činností a služieb – inovatívne výrobné postupy v oblasti vydavateľstiev, médií a audiovízie
Charakteristika:
Trend zvyšujúcej sa ponuky nových foriem prezentačných, marketingovýych a propagačných aktivít sektore kultúry a odvetviach umenia indikuje potrebu zvyšovania kvality a rozširovania znalostí a zručností ľudských zdrojov a predpokladá vznik nových pracovných pozícií/kvalifikácií.
Charakteristika:
Titulný obrázok Podpora aktivít umelcov a kreatívnych pracovníkov v slobodnom povolaní; podpora osobnostného rozvoja umelca v kontexte zvyšovania podnikavosti, resp. posilňovania podnikateľského aspektu umeleckej/kreatívnej činnosti, jeho umeleckých a predajných stratégií; podpora zvyšovania kompetencií podnikateľov v kultúrnych a kreatívnych odvetviach týkajúcich sa podnikateľského plánovania, finančnej a legislatívnej gramotnosti; organizovanie zdrojov (kultúrny, ekonomický a sociálny kapitál) s cieľom využívať príležitosti, ktoré vytvárajú niečo nové a hodnotné v kultúrnej a tvorivej sfére.
Charakteristika:
Titulný obrázok Mobilizácia kreatívneho potenciálu: rozvoj medzisektorovej spolupráce, najmä pokiaľ ide o vytváranie podmienok na budovanie efektívnej spolupráce a prepájanie jednotlivých oblastí – napr. umenia a IT technológií, umenia a stavebníctva, umenia a oblasti rozvoja životného prostredia v rámci ekologickej filozofie, zdravia, prepájanie sociálnych vied s umením a kultúrou a i., rozvoj a podpora kreatívnych klastrov, „vzdelávacích laboratórií“, tvorivých centier, spoločných pracovných priestorov, programov vytvárania kontaktov a kultúrnych a kreatívnych zoskupení a sietí, rastúce tendencie vzniku centier pre kreativitu a umenie, komunitné priestory v mestách a obciach.
Charakteristika:
Titulný obrázok Virtuálna realita („VR“) a rozšírená realita („AR“) sa dnes považujú za významnú súčasť technologického pokroku a inovácií, a preto sú pre KKP rastúcim odvetvím záujmu. VR vytvára umelé prostredie, ktoré používateľov vtiahne tak, že majú pocit, že prežívajú skutočné prostredie. VR môže byť plne imerzívna, neiimerzívna, čiastočne imerzívna alebo distribuovaná. AR používa počítačom simulovanú realitu alebo rekreáciu prostredia v reálnom čase na vloženie používateľov priamo do počítačom simulovaného virtuálneho prostredia. AR technológia môže byť mobilná, nositeľná, viditeľná alebo priestorová. VR a AR rastú, zvyšuje sa ich kvalita a stále viac sa uplatňujú v rôznych odvetviach KKP. Ich rast je spôsobený klesajúcimi nákladmi na hardvér a zvyšujúcim sa dopytom po smart telefónoch. Očakáva sa, že vývoj počítačových grafických systémov bude zohrávať významnú úlohu pri ich posilňovaní na trhu. Virtuálna a rozšírená realita, ktorá sa vo veľkej miere spolieha na dizajn, pohyblivé obrazy a rozprávanie príbehov, sa tiež čoraz viac využíva pri oživovaní miest kultúrneho dedičstva v celej Európe ako stratégia na oživenie regionálneho cestovného ruchu.
Charakteristika:
Titulný obrázok Súčasné umenie v rôznych formách a obsahoch reaguje na klimatické zmeny. Dá sa hovoriť o dvoch základných prístupoch. Jednou z nich je umelecká prax, ktorá je podmienená etickým prístupom umelcov pri realizovaní, transportovaní alebo vystavovaní umeleckých diel, čiže ide o produkčné aktivity, ktoré zohľadňujú klimatickú krízu. Druhou úlohou je téma klimatickej krízy v súčasnom umení. Obsahy diel sú nesmierne široké, od aktivistických a investigatívnych polôh, ktoré poukazujú na ekologické znečistenia, ubúdanie ľadovcov, prírodných biotopov, zvierat či rastlín až po umelecké interpretovanie ekologickej skutočnosti. Neraz umelecké projekty ponúkajú aj alternatívne riešenia, prípadne iniciujú zbierky na realizovanie náprav, ktoré by zvrátili konkrétne ekologické problémy. Umelecké projekty investigatívneho charakteru, zohľadňujúce politické, ekonomické, sociálne, etické a ďalšie kontexty, majú zväčša interdisciplinárny charakter. Čoraz aktívnejšie sa presadzujú kolektívne a komunitné formy rôznych spoluprác, čím sa oslabuje sa tak tlak na individuálny výkon, individuálna sloboda a uprednostňujú sa kolektívne záujmy, ktoré potláčajú liberálne pozície v spoločnostiach. Ohrozenie klimatickou zmenou je globálneho charakteru a v umeleckej prevádzke dochádza aj k zmenám správania sa jej aktérov. Do popredia sa dostávajú etické pozície o zodpovednosti voči planéte, udržateľnosti života na tejto planéte a aktívne premýšľanie o budúcnosti. Súčasné umenie, ktoré tematizuje ekologické problémy môže mať rôzne varianty svojich odnoží. Napríklad tvorcovia environmentálneho umenia pomáhajú spoločnosti porozumieť prírode, ekosystémom, environmentálnym silám a materiálom, ktoré je potrebné poznať a poškodeným oblastiam životného prostredia; ekologické umenie alebo „Eco Art“ je súčasná forma environmentálneho umenia vytvorená umelcami, ktorí sa zaujímajú o miestne a globálne environmentálne situácie.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.