Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Lektor informačných technológií

Lektor informačných technológiíLektor informačných technológií odborne pripravuje, realizuje, kontroluje a vyhodnocuje vzdelávacie aktivity v odbore informačných technológií. Vzdelávacie aktivity môžu tematicky zahŕňať oblasť používania, správy, návrhu a vývoja IT. Lektor poskytuje vzdelávanie pre rôzne úrovne používateľov IT a špecialistov IT. Jeho primárnou úlohou je metodická príprava a odborná realizácia vzdelávacích aktivít. Pripravuje obsahovú náplň vzdelávacích aktivít, určuje metodiku výučby a pripravený obsah lektoruje rôznou formou (prezenčne, dištančne, online, skupinovo, individuálne atď.) pre cieľovú skupinu. Súčasťou jeho činnosti je aj overenie nadobudnutých vedomostí a zručností účastníkov vzdelávania. Môže sa podieľať aj na organizačnej príprave a vyhodnocovaní vzdelávacích aktivít. Lektorovanie realizuje v podmienkach vzdelávacích inštitúcií, priamo na pracovisku (on-the-job), formou online vzdelávania alebo kombináciou rôznych foriem.
Sektorová rada
Sektorová rada pre informačné technológie a telekomunikácie
Kód/revízia
496054/1
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
SKLektor IKT
SKLektor IT
SKIT lektor
SKŠkoliteľ IKT
SKInštruktor IT
Odporúčaná úroveň vzdelania
T ?
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
767
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v prípade, ak sa zamestnanie vykonáva na základe živnostenského oprávnenia
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Osvedčenie o čiastočnej kvalifikácii v príslušnom odbore vzdelávacieho programu podľa zákona č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (§ 11 ods. 2)
Osvedčenie o úplnej kvalifikácii v príslušnom odbore vzdelávacieho programu podľa zákona č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (§ 11 ods. 2) Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Certifikácia v oblasti riadenia, správy a/alebo vývoja informačných a komunikačných technológií v renomovanom programe
Poznámka: Pracovník v roli lektora by mal mať dostatok skúseností z praxe, aby ich vedel podporiť certifikáciou v súvisiacej technologickej oblasti. Odporúčaný certifikát by mal potvrdiť úroveň vedomostí a zručností s konkrétnou technológiou (prípadne aplikačným systémom, IKT službou či IKT procesmi) v rámci klasického či agilného riadenia dodávky, vývoja či predaja IKT služieb a riešení. Môže ísť napríklad o certifikáciu na technológie Microsoftu, Cisca, Oracle, IBM a podobne, ktoré sú administrované niektorou z certifikačných autorít napríklad, ale nie výlučne, ICDL, Pearson VUE, PeopleCert alebo im ekvivalentné vyjadrenie odbornej spôsobilosti.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 24 mesiacov.
Poznámka: Dĺžka odporúčanej praxe je závislá od lektorovanej problematiky (v oblasti používania IT môže byť odporúčaná prax kratšia, v oblasti návrhu a vývoja IT dlhšia). Prax musí zahŕňať lektorskú prax (oblasť vzdelávania - aspoň 12 mesiacov) a odbornú technickú prax (prax s lektorovanou technológiou, aspoň 24 mesiacov).
ISCO-08
2356
SK ISCO-08
2356000
ESCO
764
SK NACE Rev. 2
P85
CPA 2015
P85
Príslušnosť k povolaniu
2356000

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Manuálna zručnosť
P
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
príslušná vedná a technická odbornosť
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Odbornosť v informačných technológiách, v príslušnej doméne lektora.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Používanie technológie 5G sietí
Blockchain
Dátová analytika (Big Data)
Digitálne ekosystémy
Distributed computing / edge computing
IoT Internet vecí / IIoT Priemyselný internet vecí
Integrácia prvkov kyberbezpečnosti (kybernetická, digitálna bezpečnosť, cyber security)
Kvantové počítače
Softverizácia
Umelá inteligencia / Strojové učenie UI /ML
Cloud computing / výpočty v cloude
Zavádzanie, výstavba, prevádzkovanie technológie 5G siete
7
obsah, formy, metódy a postupy vzdelávacej a lektorskej činnosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
metodika diagnostikovania a hodnotenia vo vzdelávaní dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy identifikácie vzdelávacích potrieb a stanovovanie cieľov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
osobnosť a profesijné kompetencie lektora
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
špecifiká učenia sa dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
moderné metódy a technológie vo vzdelávaní
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
inovatívne formy a metódy vo vzdelávaní
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Umelá inteligencia / Strojové učenie UI /ML
Vyspelá umelá inteligencia a analytika
6
metódy hodnotenia, testovania a merania vo vzdelávaní
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Umelá inteligencia / Strojové učenie UI /ML
7
zásady využívania didaktických pomôcok
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
Rozšírený človek / Augmented human
5
spôsoby a metódy komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Robotická procesná automatizácia (RPA) - Nevýrobná robotika
5
vlastnosti informačných systémov
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy a postupy analýzy používateľských požiadaviek, podmienok, prostredí
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
postupy identifikácie vzniknutých chýb
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
princípy informačnej bezpečnosti
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Integrácia prvkov kyberbezpečnosti (kybernetická, digitálna bezpečnosť, cyber security)
5
metódy, techniky a postupy na vyhodnocovanie a výber vhodných komponentov, platforiem a aplikačných balíkov
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
digitálne ekosystémy
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Digitálne ekosystémy
6
elektrotechnika
Príznak: Sektorová(11) ?
Špecifikácia: Informačné technológie.
Perspektíva: Aktuálna
6
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
zostavenie obsahu a štruktúry vzdelávacieho programu na základe stanovených cieľov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
implementácia nových vzdelávacích systémov
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Vnorené, rozšírené, vzdialené a virtuálne systémy, využívanie senzorov a dátovej analytiky.
Perspektíva: Budúca
6
spolupráca pri zostavovaní obsahu a štruktúry vzdelávacieho programu na základe stanovených vzdelávacích cieľov v organizácii
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
plánovanie a realizácia vlastného profesijného rozvoja
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zisťovanie úrovne vstupných kompetencií a vzdelávacích potrieb účastníkov kurzu/programu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
posudzovanie a vyhodnocovanie efektivity vzdelávacích systémov a akcií v rámci zabezpečovania koncepčnej a metodickej činnosti v oblasti vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zhromažďovanie, popisovanie, analýza, interpretácia a zovšeobecňovanie získaných poznatkov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Robotická procesná automatizácia (RPA) - Nevýrobná robotika
6
syntéza poznatkov a faktov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
hodnotenie účinnosti vzdelávania a dosiahnutia nastavených cieľov a požadovaných kompetencií
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
profylaxia a diagnostika počítačov, serverov, periférnych zariadení a komponentov počítačových sietí
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
analýzy užívateľských požiadaviek, podmienok a prostredí používaných v kancelárskej technike
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
rozpracovanie obsahu kurzu vo forme scenára vrátane voľby pomôcok a metód výučby
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vedenie evidencie o vzdelávacích aktivitách
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
expertná, poradenská a prednášková činnosť
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
komunikácia vo vzdelávaní dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
poskytovanie konzultácií
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
odborné poradenstvo a zaškolenie členov tímu v oblasti informačných technológií
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
príprava, realizácia a hodnotenie vzdelávacích aktivít
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Príprava obsahovej náplne vzdelávacích aktivít, určovanie metodiky výučby a lektorovanie pripraveného obsahu rôznou formou (prezenčne, dištančne, online skupinovo, individuálne a pod.) pre cieľovú skupinu.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Umelá inteligencia / Strojové učenie UI /ML
6
používanie didaktickej techniky
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: „Prevrátená učebňa“/hybridné vyučovanie
VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
Rozšírený človek / Augmented human
7
práca so skupinou, riadenie skupinovej dynamiky, riešenie vzniknutých situácií, poskytovanie spätnej väzby v rámci ďalšieho vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
aplikovanie metód vzdelávania dospelých
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vedenie vzdelávania v súlade s potrebami účastníkov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
prezentácia vzdelávacieho programu a jeho obsahu pútavým spôsobom
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
schopnosť aktivácie účastníkov vzdelávania a ich motivácie k učeniu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zadávanie samostatných a skupinových úloh účastníkom kurzu/programu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
hodnotenie vedomostí študentov písomnou, ústnou a online formou
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
7
participácia na tvorbe a realizácii vzdelávania zamestnancov v organizácii
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
praktické používanie informačno-komunikačnej technológie/aplikácie/systému/procesu/domény
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Pokročilá praktická skúsenosť napr. v sieťových a komunikačných technológiách, aplikáciách, vývoji softvéru, systémov, bezpečnosti, či inej doméne, ktorú sám školí.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Používanie technológie 5G sietí
Blockchain
Dátová analytika (Big Data)
Digitálne ekosystémy
Distributed computing / edge computing
IoT Internet vecí / IIoT Priemyselný internet vecí
Integrácia prvkov kyberbezpečnosti (kybernetická, digitálna bezpečnosť, cyber security)
Kvantové počítače
Softverizácia
Umelá inteligencia / Strojové učenie UI /ML
Vyspelá umelá inteligencia a analytika
Cloud computing / výpočty v cloude
Zavádzanie, výstavba, prevádzkovanie technológie 5G siete
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Učebné a didaktické pomôcky (interaktívne tabule, prezentačná technika, mikrofóny, simulátory a pod.)
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra

Profil práce

Charakter činností
Práce v oblasti výchovy a vzdelávania ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.