Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Pracovník turistického informačného centra

Pracovník turistického informačného centraPracovník turistického informačného centra (TIC) poskytuje informácie klientom ústnou, písomnou a elektronickou formou v slovenskom a minimálne v jednom cudzom jazyku. Je v priamej interakcii s návštevníkom destinácie a podáva informácie o atraktivitách cestovného ruchu danej destinácie. Zabezpečuje získavanie, spracovávanie, uchovávanie informácií a aktualizáciu turistických informačných zdrojov. Pracovník TIC v spolupráci s marketingovým pracovníkom, napĺňa a aktualizuje internetové stránky v slovenskom a v cudzom jazyku v rámci destinácie cestovného ruchu. Pripravuje a aktualizuje pracovné manuály pre pracovníkov TIC. Komunikuje a spolupracuje s poskytovateľmi služieb cestovného ruchu v regióne. Zabezpečuje služby spojené s prevádzkou turistického informačného centra a predaj produktov, produktových balíkov, tovaru a suvenírov slúžiacich k propagácii destinácie cestovného ruchu. Rieši sťažnosti a spracováva štatistiky. Pri svojej práci využíva najnovšie technológie (virt...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre obchod, marketing, gastronómiu a cestovný ruch
Kód/revízia
5326/4
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
SKPracovník TIC
Odporúčaná úroveň vzdelania
úplné stredné všeobecné vzdelanie s maturitou ?
SKKR
Úroveň 4
EKR
Úroveň 4
ISCED 2011
344 Úplné stredné všeobecné vzdelanie na gymnáziách
ISCED rozšírenie
354 Úplné stredné odborné vzdelanie dosiahnuté absolvovaním vzdelávacích programov ukončených maturitou
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Sprievodca cestovného ruchu - osvedčenie o absolvovaní akreditovaného vzdelávacieho programu vydané vzdelávacou inštitúciou akreditovanou MŠVVaŠ SR podľa zákona č. 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
Poznámka: V prípade Pracovníka turistického informačného centra, ktorý je vedúcim pracovníkom, odporúčaná prax je 12 mesiacov.
ISCO-08
4221 Pracovníci turistických informačných centier, cestovných kancelárií a agentúr
SK ISCO-08
4221002 Pracovník turistického informačného centra
SK NACE Rev. 2
N ADMINISTRATÍVNE A PODPORNÉ SLUŽBY
N79 Činnosti cestovných agentúr, rezervačné služby cestovných kancelárií a súvisiace činnosti
CPA 2015
N ADMINISTRATÍVNE A PODPORNÉ SLUŽBY
N79 Služby cestovných agentúr, cestovných kancelárií a ostatné rezervačné a súvisiace služby
Príslušnosť k povolaniu
Pracovník v oblasti cestovného ruchu

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
4
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
4
Matematická gramotnosť
4
Digitálna gramotnosť
4
Mediálna gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Ekonomická a finančná gramotnosť
4
Občianske kompetencie
4
Technická gramotnosť
4
Zdravotná gramotnosť
4
Sociálne kompetencie
4
Osobnostné a emocionálne kompetencie
4
Schopnosť učiť sa
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
anglický jazyk
Príznak: Špecifická
Špecifikácia: Ovládanie cudzieho jazyka na úrovni B2 (anglický jazyk - povinný jazyk pracovníka front office TIC) slovom a písmom (nutná štátna skúška z daného jazyka).
Perspektíva: Aktuálna
4
svetový jazyk
Príznak: Špecifická
Perspektíva: Aktuálna
4
nešpecifikovaný cudzí jazyk
Príznak: Špecifická
Špecifikácia: Pri pohraničných regiónoch je výhodná znalosť jazyka susedného štátu (poľský, ruský, maďarský, český).
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy a techniky prekladania textov
Príznak: Sektorová(24) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy a techniky tlmočenia
Príznak: Sektorová(24) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
história a dejiny kultúry
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
kulturológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Kulturológia so zameraním na konkrétne destinácie cestovného ruchu.
Perspektíva: Aktuálna
4
politická a regionálna geografia
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
psychológia predaja, marketing
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4
geografia
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Ovládanie geografie Slovenska so zameraním na konkrétne regióny.
Perspektíva: Aktuálna
4
štatistické metódy získavania údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Pracovníci TIC - front office sú ako osoby priameho styku s návštevníkmi destinácie vhodní pre získavanie a zber štatistických informácií (motívy návštevy, spôsoby získavania informácií, preferencie a pod.).
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
zásady, metódy a postupy práce s databázami
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Práca so špecializovaným softvérom na používateľskej úrovni.
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy evidencie zásob peňazí
Príznak: Sektorová(18) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy pri evidovaní a účtovaní pokladničných operácií
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: eKasa
4
pravidlá evidovania korešpondencie, zmlúv a ďalších dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Evidencia došlých dopytov, evidencia ich prijatia, vybavenia, archivovanie akýchkoľvek informácií z danej obce, mesta, regiónu, oblasti; bežná korešpondencia v slovenskom a cudzom jazyku.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online interná a externá komunikácia
4
princípy a metódy ochrany životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spôsoby platieb v obchodnom styku
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: eKasa
4
postupy pri reklamáciách, práva spotrebiteľov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4
špecifiká reálií danej obce/mesta/regiónu/oblasti
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
sprievodcovstvo cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
postupy a spôsoby práce s virtuálnou a rozšírenou realitou pri prezentácii atraktivít cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
4
princípy prevádzky cestovných agentúr
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Sprostredkovanie predaja zájazdov a iných pobytových balíčkov vytvorených cestovnou kanceláriou.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Automatizovaný predaj permanentiek, vstupeniek, lístkov na športoviská a atrakcie
eKasa
Inteligentné technológie v obchode v kontexte správania zákazníka
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
preukázanie vedomostí o životnom prostredí
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
využívanie vedomostí zo zemepisu cestovného ruchu SR
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
orientácia v súčasnom právnom a politickom systéme SR
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
prezentácia podrobných tematických informácií o reáliách a špecifikách v cestovnom ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
uplatňovanie a vybavovanie reklamácií zákazníkov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4
vypracovávanie ponúk a zákazníckych riešení podľa požiadaviek zákazníkov a organizácie v rámci informačného centra
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
príprava podkladov na spracovanie návrhov koncepcií jednotlivých reklamných projektov, tvorbu mediálnych plánov, stratégií a analýz
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Tvorba marketingových analýz.
Perspektíva: Aktuálna
4
príprava podkladov potrebných na koordináciu činností pri vybavovaní zákaziek klientov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
evidovanie názorov, sťažností a pripomienok verejnosti k činnosti organizácie alebo daného úradu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inteligentné technológie v obchode v kontexte správania zákazníka
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4
sledovanie periodík, popr. ostatných médií s cieľom vyhľadať reakcie a prístupy k vybraným témam
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vyhľadávanie, zber a triedenie vstupných údajov na štatistické zisťovania a analýzy
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vkladanie dát a dátových súborov do počítačových aplikácií
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie požadovanej prevádzkovej dokumentácie, agend, evidencie, štatistík a pod.
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
zisťovanie a spracovávanie informácií týkajúcich sa pripravovaných podujatí
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
preklady textov z/do cudzích jazykov
Príznak: Sektorová(24) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
poskytovanie podrobných informácií zákazníkom o ponúkaných službách a ich cenách
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: eKasa
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
poskytovanie rád, informácií a odborných výkladov účastníkom usporiadaných podujatí v príslušnom jazyku, vrátane tlmočenia
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4
ústna a písomná komunikácia v cudzom jazyku
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizovaný predaj permanentiek, vstupeniek, lístkov na športoviská a atrakcie
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4
využívanie virtuálnej a rozšírenej reality pri prezentácii atraktivít cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: VR/AR Virtuálna realita / Vnorená realita / Rozšírená realita
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Telo ako pracovný prostriedok
Hlas (umelecký hlasový prejav, napr. moderátor, spevák, dabovač)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Mapy

Profil práce

Charakter činností
Prevádzkové práce v službách a obchode ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Virtuálna realita je technológia umožňujúca používateľovi ocitnúť sa v simulovanom prostredí, ideálne sprevádzané jeho interakciou s ním. Rozšírená realita je technológia, ktorá umožní zobrazenie reálneho obrazu sveta doplneného o objekty, ktoré sú vytvorené počítačom. Využívanie technológií virtuálnej a rozšírenej reality v priemyselnej výrobe prispieva k zvyšovaniu efektivity v oblasti dizajnu, montáže, kontroly kvality a zaisteniu bezpečnosti. Tieto technológie využívajú senzory, kamery, smart zariadenia a nositeľnú elektroniku, ako aj ďalšie nástroje priemyselného internetu vecí (IoT). Rozšírená a virtuálna realita sa vďaka IoT zbližujú do podoby zmiešanej reality, ktorá poskytuje plynulejší a realistickejší zážitok.
Charakteristika:
Titulný obrázok Automatizovaný predaj permanentiek, vstupeniek, či lístkov na športoviská a atrakcie je nadstavbou rezervačného alebo pokladničného systému. Podobne, ako predaj lístkov na MHD, automatických check-in na letisku, či check-in kiosk v hotelových prevádzkach, je toto zariadenie alebo aj aplikácia vytvorená za účelom šetrenia personálnych nákladov. Ďalej aj na preklenutie náporových časov (napr. ranné hodiny v lyžiarskom stredisku), kde je v krátkom čase nutné vybaviť veľké množstvo zákazníkov. Ak je "automat" fyzický, zväčša ide o zariadenie napojené na poskytovateľa služby priamo v priestore služby (lobby aquaparku, či pri vstupnom bode do lyžiarskeho strediska), vydávajúce fyzické lístky alebo potvrdenia využiteľné na kontrolovaný vstup s bar kódom, či QR kódom. Alternatívne môže ísť aj o aplikáciu pre mobilný telefón. V takom prípade si hosť môže zakúpiť lístok alebo vstupenku priamo s využitím svojho mobilného zariadenia a po príchode do atrakcie využije NFC, bluetooth, QR alebo bar kód vo vstupných dverách, či turnikete.
Charakteristika:
Titulný obrázok Využívanie online aplikácie umožňuje zefektívnenie evidencie tržieb v systéme eKasa s priamym prepojením hotovostných platieb na účtovné programy a informačné podnikové systéme v reálnom čase, umožňujúcej online elektronickú komunikáciu s Finančnou správou SR cez klientske prostredie a tiež so spotrebiteľom pri online overení pokladničného dokladu bez nutnosti jeho tlače, čo má pozitívny ekonomický aj ekologický dopad na ekonomiku firmy.
Charakteristika:
Titulný obrázok Inteligentné technológie v obchode predstavujú budúcnosť obchodu implementujúc najnovšie inovácie a sledujúc optimalizáciu uspokojenia potrieb zákazníka. Cieľom obchodu je spokojnosť zákazníka poznajúc jeho potreby a hľadajúc cesty na jeho uspokojenie. Ide o strategicky náročný proces berúc do úvahy meniace sa potreby zákazníka a náklady, ktoré sú s tým pre obchodnú organizáciu spojené. Nové a inteligentné technológie zásadný spôsobom uľahčia manipuláciu s tovarom, znížia chybovosť, uľahčia prácu pracovníkom v skladoch a v predajniach a znížia potrebu počtu pracovníkov. Inteligentné technológie v obchode zásadným spôsobom prispejú k tomu, aby mal kupujúci radosť z nakupovania, umocnia zážitok z nakupovania a uľahčia celkový proces nakupovania, či už v kamennej predajni alebo z pohodlia domova. A to bez ohľadu na to, na akej platforme technológie pôsobia alebo budú pôsobiť. Internetizácia, digitalizácia predstavujú iba prvý krok. Nasledovať bude intenzívnejšie využívanie technológií ako RFID, virtuálna realita, umelá inteligencia, led panely, inteligentné smart riešenia, interaktívne displeje. Kritériom ich použitia bude ako nové technológie akceptujú zákazníci, či to zlepší a umocní ich zákaznícky zážitok a či to bude mať prínos aj pre obchodné spoločnosti.
Charakteristika:
Titulný obrázok Ide o využívanie najmodernejších poznatkov a výdobytkov v oblasti informačných a komunikačných technológií v segmente cestovný ruch, gastronómia a hotelierstvo. Cieľom implementácie nových IT je zvyšovanie kvality, efektívnosti, dostupnosti a užívateľského komfortu pri realizácii ubytovacích, stravovacích, dopravných a doplnkových služieb. Online rezervácie prostredníctvom OTA (online travel agents) predstavujú sprostredkovateľa, resp. distribučný kanál, cez ktorý je možné osloviť efektívnym spôsobom širší segment potenciálnych zákazníkov so širšou ponukou služieb (balíky služieb) s možnosťou okamžitej objednávky a platby. Online platformu vytvárajú spoločnosti, ktoré s využitím svojich web stránok umožňujú zákazníkom objednávať služby priamo cez internet (napr. Expedia, Agoda, booking.com, rentalcars, hotelbets, TripAdvisor a pod.). Tvoria nástroj na zefektívnenie procesu online rezervácií, objednávok, platieb. Šetria čas a finančné prostriedky zúčastnených strán, sprehľadňujú ponuku služieb, zabezpečujú optimálnu obsadenosť ponúkaných kapacít, rozširujú portfólio ponuky pre zákazníka.
Charakteristika:
Titulný obrázok Chatboty sú schopné spracovania písaného alebo hovoreného slova. Úlohou bude poskytovanie poradenských služieb napr. v oblasti cestovania, prepravných poriadkov, resp. rezervovania lístkov prostredníctvom online chatu alebo telefónu. Príklad využitia: aplikácie v smart zariadeniach s využitím umelej inteligencie, pre zákaznícky servis prostredníctvom textu resp. hovoreného slova.
Charakteristika:
Titulný obrázok Digitálna komunikácia vo vnútri organizácie a s externým prostredím s využitím nových platforiem a zariadení.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.