Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Asistent sociálnej práce

Asistent sociálnej práceAsistent sociálnej práce poskytuje informačné a poradenské služby na úrovni základného sociálneho poradenstva a vykonáva odborné činnosti, ktoré mu umožňuje príslušná legislatíva v oblasti nemocenských a dôchodkových dávok, príspevkov štátnej sociálnej podpory, sociálnych služieb, sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, pomoci v hmotnej núdzi, peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, služieb zamestnanosti. Samostatne vykonáva sociálnu rehabilitáciu. Asistent sociálnej práce pod gesciou sociálneho pracovníka vyhľadáva, oslovuje a motivuje na spoluprácu klienta s ohľadom na špecifiká a potreby príslušnej skupiny klientov. Disponuje znalosťami z oblasti špecifík a charakteristík cieľovej skupiny, s ktorou pracuje a pozná mechanizmy jej správania, a tak sa efektívne podieľa na zbere informácií pre posúdenie životnej situácie klienta, pre plánovanie a implementáciu efektívnych intervenčných metodík konkrétnej sociálnej cieľovej skupiny. Disponuje od...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre zdravotníctvo, sociálne služby
Kód/revízia
496564/3
Garant
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR
Alternatívne názvy
ENSocial work assistant
Odporúčaná úroveň vzdelania
R ?
SKKR
Úroveň 6
EKR
Úroveň 6
ISCED 2011
645
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 244/2019 Z. z. o sústave študijných odborov Slovenskej republiky
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax nevyžaduje.
ISCO-08
3412
SK ISCO-08
3412004
ESCO
1670
SK NACE Rev. 2
Q87,Q88
CPA 2015
Q87,Q88
Príslušnosť k povolaniu
3412004

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
6
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
6
Matematická gramotnosť
6
Digitálna gramotnosť
6
Mediálna gramotnosť
6
Environmentálna gramotnosť
6
Ekonomická a finančná gramotnosť
6
Občianske kompetencie
6
Zdravotná gramotnosť
6
Sociálne kompetencie
6
Osobnostné a emocionálne kompetencie
6
Schopnosť učiť sa
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
V
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Podnikavosť
E
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Telesná zdatnosť
E
Manuálna zručnosť
E
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
filozofia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: základy filozofie
Perspektíva: Aktuálna
6
základy etiky
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
všeobecná pedagogika
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: základy pedagogiky
Perspektíva: Aktuálna
6
psychológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: základy psychológie
Perspektíva: Aktuálna
6
základy práva
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
sociálne zabezpečenie a jeho systém
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: základy systému sociálneho zabezpečenia a sociálneho poistenia
Perspektíva: Aktuálna
6
informačné systémy verejnej správy pre prácu s cieľovou skupinou
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
základy sociológie
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady a techniky profesionálnej komunikácie v sociálnej práci
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Napr. zásady efektívnej komunikácie; asertívne správanie; zvládanie záťažových situácií v sociálnej práci a pod.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
6
cieľové skupiny sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: základné charakteristické a špecifické znaky jednotlivých klientskych skupín sociálnej práce
Perspektíva: Aktuálna
6
sociálnoprávna ochrana detí a sociálna kuratela
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: základy z fungovania systému sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
Perspektíva: Aktuálna
6
metodológia a štatistika výskumu v sociálnej práci
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: základy metodológie a štatistiky v spoločenských vedách, so zameraním na sociálnu prácu
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
6
nástroje kompenzácie ťažko zdravotne postihnutých
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: základy z fungovania systému kompenzácií ťažkého zdravotného postihnutia
Perspektíva: Aktuálna
6
teórie, formy a metódy sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: základy teórií, metód a foriem sociálnej práce v priamej a sprostredkovanej práci s klientskymi skupinami sociálnej práce
Perspektíva: Aktuálna
6
interdisciplinárne súvislosti sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
charakteristika chudoby a sociálneho vylúčenia
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
koncepty sociálnej inklúzie v interdisciplinárnych súvislostiach
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
základy sociálnej politiky
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
užívateľská znalosť všetkých aplikácií národného informačného systému sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Budovanie jednotného Informačného systému Sociálnych služieb (IS SocS)
Zavedenie informačného softvérového systému v danom zariadení
6
sociálne služby
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: základy z fungovania systému sociálnych služieb
Perspektíva: Aktuálna
6
služby zamestnanosti
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: základy z fungovania systému služieb zamestnanosti
Perspektíva: Aktuálna
6
pomoc v hmotnej núdzi
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: základy z fungovania systému pomoci v hmotnej núdzi
Perspektíva: Aktuálna
6
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
príprava podkladov na vypracovanie individuálneho rozvojového plánu klienta v zariadení sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
participácia na plánovaní, voľbe a implementácii adekvátnej metodiky práce v rámci intervenčnej odbornej činnosti
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: participácia na plánovaní, voľbe a implementácii adekvátnej metodiky práce v rámci intervenčnej odbornej činnosti v spolupráci so sociálnym pracovníkom
Perspektíva: Aktuálna
6
vyhodnocovanie účinnosti poskytnutej pomoci
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: vyhodnocovanie účinnosti poskytnutej pomoci v spolupráci so sociálnym pracovníkom
Perspektíva: Aktuálna
6
zbieranie a čiastočné vyhodnocovanie informácií, potrebných na posúdenie životnej situácie klienta a určenie miery sociálneho rizika
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: zbieranie a čiastočné vyhodnocovanie informácií, potrebných na posúdenie životnej situácie klienta a určenie miery sociálneho rizika pod gesciou sociálneho pracovníka
Perspektíva: Aktuálna
6
vedenie sociálnej dokumentácie klientov
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: podieľanie sa na vedení sociálnej dokumentácie klienta a zaznamenávanie sociálnych intervencií pod gesciou sociálneho pracovníka.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Elektronizácia dokumentov
6
poskytovanie pomoci pri spisovaní a podávaní písomných podaní a vypisovaní tlačív
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
poskytovanie základného sociálneho poradenstva
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: poskytovanie informačných a poradenských služieb na úrovni základného sociálneho poradenstva v oblasti nemocenského a dôchodkového poistenia, nemocenských a dôchodkových dávok, príspevkov štátnej sociálnej podpory, sociálnych služieb, sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, pomoci v hmotnej núdzi, peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, služieb zamestnanosti, v oblasti spôsobilosti na právne úkony – obmedzenia, prinavrátenia, opatrovníctva.
Perspektíva: Aktuálna
6
poskytovanie pomoci a podpory v oblasti inklúzie klientov, ktorí takúto pomoc potrebujú v dôsledku rôznych faktorov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
profesionálna prezentácia vlastných stanovísk
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
využívanie odborných komunikačných zručností na prácu s rôznymi skupinami cieľových skupín klientov sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
6
poskytovanie pomoci pri písomnej komunikácii v úradnom styku, príprave dokumentácie a pri vybavovaní iných vecí v záujme klienta v zariadení sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
participácia na vyhľadávaní, oslovovaní a motivovaní v rámci spolupráce klienta
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: participácia na vyhľadávaní, oslovovaní a motivovaní na spoluprácu klienta pod gesciou sociálneho pracovníka
Perspektíva: Aktuálna
6
participácia na vytváraní podpornej siete klienta
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
sociálna rehabilitácia
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vykonávanie činností sociálnej prevencie
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
poskytovanie pomoci pri výkone opatrovníckych práv a povinností
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
dodržiavanie princípov profesionálnej etiky
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
využívanie IT zručností na používanie IS verejnej správy pre prácu s cieľovou skupinou
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Budovanie jednotného Informačného systému Sociálnych služieb (IS SocS)
6
využívanie IT zručností na používanie aplikácií evidencie a manažmentu klienta v národnom informačnom systéme sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Budovanie jednotného Informačného systému Sociálnych služieb (IS SocS)
Zavedenie informačného softvérového systému v danom zariadení
6
realizácia sociálnych intervencií
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: realizácia vybraných sociálnych intervencií na základe dohody a pod gesciou sociálneho pracovníka
Perspektíva: Aktuálna
6
konštruktívne riešenie krízových situácií a konfliktov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.