Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Špecialista na výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detí

Špecialista na výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detíŠpecialista na výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detí vykonáva samostatné ucelené špecializované činnosti v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a metodických usmernení v tejto oblasti. Zabezpečuje sústavnú ochranu života, zdravia a priaznivého vývinu dieťaťa, podáva návrhy na súd na vydanie predbežných opatrení. Rozhoduje o uložení, zmene a o zrušení výchovných opatrení. Vykonáva funkciu kolízneho opatrovníka, funkciu opatrovníka podľa zákona o rodine, funkciu poručníka maloletému bez sprievodu, realizuje potrebné opatrenia na návrat a premiestnenie dieťaťa z cudziny. Zabezpečuje určenie alebo zapretie otcovstva, nariadenie alebo zrušenie ústavnej starostlivosti, zmenu zariadenia na výkon rozhodnutia súdu, uloženie alebo zrušenie výchovného opatrenia uloženého súdom. Sprostredkúva odbornú pomoc špecializovaných inštitúcií a účasť na programoch organizovaných obcou, vyšším územným celkom alebo akreditovaným subjektom. Pripravuje podklady spojené so zabezpečením návratu alebo pr...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre verejné služby a správu
Kód/revízia
496555/2
Garant
Združenie miest a obcí Slovenska
Odporúčaná úroveň vzdelania
vysokoškolské vzdelanie I. stupeň - bakalárske ?
SKKR
Úroveň 6
EKR
Úroveň 6
ISCED 2011
645 Vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa - bakalárske, akademicky orientované študijné programy dostatočné pre ukončenie úrovne
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Poznámka: Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele pri výkone niektorých špecializovaných opatrení vyžaduje vysokoškolské vzdelanie I. alebo II. stupňa v študijnom odbore sociálna práca, psychológia, právo, sociálne služby a poradenstvo, verejná politika a verejná správa alebo v študijných odboroch pedagogického zamerania.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
ISCO-08
2635 Špecialisti v oblasti sociálnej práce a poradenstva
SK ISCO-08
2635003 Špecialista na výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detí
SK NACE Rev. 2
O VEREJNÁ SPRÁVA A OBRANA; POVINNÉ SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE
O84 Verejná správa a obrana; povinné sociálne zabezpečenie
CPA 2015
O VEREJNÁ SPRÁVA A OBRANA
O84 Verejná správa a obrana
Príslušnosť k povolaniu
Špecialista sociálnej práce

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
6
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
6
Matematická gramotnosť
6
Digitálna gramotnosť
6
Mediálna gramotnosť
6
Environmentálna gramotnosť
6
Ekonomická a finančná gramotnosť
6
Občianske kompetencie
6
Technická gramotnosť
6
Zdravotná gramotnosť
6
Sociálne kompetencie
6
Osobnostné a emocionálne kompetencie
6
Schopnosť učiť sa
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Tvorivosť (kreativita)
E

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
metódy a postupy riešenia výchovných problémov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
riziká sociálno-patologických javov
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Znalosť rizík sociálno-patologických javov u detí a mládeže.
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
štatistické metódy spracovania údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Znalosť spracovania a bezpečného uchovávania informácií pre štatistické zisťovania a z oblasti sociálnej kurately.
Perspektíva: Aktuálna
6
pravidlá evidovania korešpondencie, zmlúv a ďalších dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Evidencia došlej a odoslanej pošty v informačnom systéme DMS, znalosť náležitostí rozhodnutia v zmysle správneho poriadku, znalosť náležitostí formálneho listu.
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady a právne normy súvisiace s ochranou osobných údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vnútorné organizačné smernice - normatívne inštrukcie, vnútorné predpisy, interné normy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
právne predpisy a základné pojmy v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
sociálne poradenstvo
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Poradenstvo vo veciach sociálnoprávnej ochrany detí.
Perspektíva: Aktuálna
6
Dohovor o ochrane detí
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady, metódy, postupy a organizácia sociálnej starostlivosti o deti
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Znižovanie byrokracie a rezortizmu vo verejnej správe
Digitálna bezpečnosť
Info etika
On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
Elektronizácia dokumentov
Digitálna transformácia verejnej správy
Zavádzanie multikanálovej komunikácie s verejnou správou
Dátová integrácia vo verejnej správe a využívanie big data
Zdieľané úložiská a vzdialený prístup do agendových a kancelárskych systémov
Nárast cezhraničných interakcií a prijímanie jednotných riešení naprieč EÚ
6
zásady, metódy, postupy a organizácia sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
Elektronizácia dokumentov
Zavádzanie multikanálovej komunikácie s verejnou správou
Dátová integrácia vo verejnej správe a využívanie big data
Zdieľané úložiská a vzdialený prístup do agendových a kancelárskych systémov
Nárast cezhraničných interakcií a prijímanie jednotných riešení naprieč EÚ
6
metódy sociálnej práce
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
sociálna problematika detí a mládeže
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
základy komunikácie, komunikačné zručnosti, metódy alternatívnej komunikácie
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy organizácie sociálnoprávnej ochrany
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
integračné stratégie a plány
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
poradenstvo, možnosti a postupy pomoci pre občanov v nepriaznivej alebo krízovej sociálnej situácii
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
legislatívne normy v oblasti sociálnych služieb
Príznak: Sektorová(23) ?
Špecifikácia: Zákon č. 305/2005 Z.z., zákon č. 36/2005 Z.z. o rodine, nariadenie rady ES 2201/2003, nariadenie rady ES 1206/2001, zákon č. 219/2001 Z.z., 453/2003 Z.z..
Perspektíva: Aktuálna
6
postupy zabezpečenia a vedenia sociálnych agend
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy tvorby odborných stanovísk a vyjadrení vo veciach sociálnoprávnej ochrany detí
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
metódy vorby rozhodnutí v správnom konaní vo veci starostlivosti o maloleté deti
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
sociálna práca s rodinou
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zásady etiky
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
návrhy na zmeny legislatívnych procesov v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a kurately
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vypracovanie plánu sociálnej intervencie, vrátane rozsahu, druhu a potreby sociálnych opatrení
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
vyhodnocovanie účinnosti poskytnutej pomoci
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
uplatňovanie právnych predpisov pri nakladaní s osobnými údajmi
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zber a spracovávanie štatistických ukazovateľov pre potreby štatistiky
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Spracovávanie a bezpečné uchovávanie informácií pre štatistické zisťovania a administratívne zdroje z oblasti sociálnej kurately a sociálno právnej ochrany detí.
Perspektíva: Aktuálna
6
vypracovanie rozhodnutí v správnom konaní vo veciach sociálnoprávnej ochrany detí
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
spolupráca a komunikácia s ďalšími štátnymi orgánmi
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
Zavádzanie multikanálovej komunikácie s verejnou správou
6
poskytovanie a zabezpečenie pomoci v nevyhnutných prípadoch v oblasti sociálnej práce a poradenstva
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
Elektronizácia dokumentov
Zavádzanie multikanálovej komunikácie s verejnou správou
Dátová integrácia vo verejnej správe a využívanie big data
Zdieľané úložiská a vzdialený prístup do agendových a kancelárskych systémov
Nárast cezhraničných interakcií a prijímanie jednotných riešení naprieč EÚ
6
zabezpečovanie riešenia sociálnoprávnych problémov pacientov (klientov sociálnej pomoci)
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
Elektronizácia dokumentov
Dátová integrácia vo verejnej správe a využívanie big data
Zdieľané úložiská a vzdialený prístup do agendových a kancelárskych systémov
Nárast cezhraničných interakcií a prijímanie jednotných riešení naprieč EÚ
6
zastupovanie detí v súdnych konaniach, v ktorých nemôžu byť z dôvodu konfliktu záujmov zastúpené svojimi rodičmi
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately zastupujú deti v súdnych konaniach, v ktorých nemôžu byť z dôvodu konfliktu záujmov zastúpené svojimi rodičmi.
Perspektíva: Aktuálna
6
aplikácia právnych predpisov v procesoch riadenia, spravovania a zastupovania zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
plnenie preventívnych úloh v rodine
Príznak: Sektorová(21) ?
Špecifikácia: Preventívne úlohy v rodine najmä v situáciách, keď sa rodičia dieťaťa rozvádzajú, alebo keď nie sú schopní riešiť problémy či konflikty v rodine.
Perspektíva: Aktuálna
6
vykonávanie opatrení pre deti, ktoré sa dopustili priestupku, trestného činu, užívajú drogy, alebo sa u nich prejavujú poruchy správania
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Znižovanie byrokracie a rezortizmu vo verejnej správe
Digitálna bezpečnosť
Info etika
On-line poradenské služby a služby krízovej intervencie
Elektronizácia dokumentov
Digitálna transformácia verejnej správy
Zavádzanie multikanálovej komunikácie s verejnou správou
Dátová integrácia vo verejnej správe a využívanie big data
Zdieľané úložiská a vzdialený prístup do agendových a kancelárskych systémov
Nárast cezhraničných interakcií a prijímanie jednotných riešení naprieč EÚ
6
koordinácia a metodické usmerňovanie sociálo-právnej ochrany detí alebo detskej práce
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
zabezpečovanie úloh a organizácia činností sociálno-právnej ochrany detí
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
konštruktívne riešenie krízových situácií a konfliktov
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
6
rozhodovanie o uložení, zmene a o zrušení výchovných opatrení
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Mimoriadna zodpovednosť, prípadné straty sú rozsiahle a s vážnymi následkami (s dlhodobým dopadom) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Pod digitálnou bezpečnosťou rozumieme ochranu našej identity, dát, či iných artefaktov, ako aj našich IKT prostriedkov, infraštruktúry, systémov, sietí a informácií. Niekedy sa terminologicky možno stretnúť pre ochranu IKT prostriedkov, infraštruktúru, systémy, siete a informácie s názvom kyberbezpečnosť. Digitálna bezpečnosť sa stáva kľúčovým aspektom práce s modernými technológiami a práce s informáciami. Mimoriadne dôležitá je aj pre sektor vzdelávania. Ďaleko viac: sektor vzdelávania patrí medzi najohrozenejšie. Týka sa všetkých aktérov vzdelávania: učiteľov, žiakov i rodičov. Každý z nich je potenciálne ohrozený, každý z nich musí dbať o svoju digitálnu bezpečnosť. Učiteľ je zodpovedný nielen za svoju digitálnu bezpečnosť, ale aj na bezpečnosť žiakov. Medzi najväčšie ohrozenia učiteľov patria: Phishing – využitie emočnej komunikácie, pri ktorej sa prezradia citlivé údaje ako heslo, číslo kreditky, ap., DDoS (Distributed Denial-of-Service) Distribuovane odmietnutie služby - keď viaceré systémy zaplavujú šírku pásma alebo zdroje lokálnych serverov, Porušenie ochrany údajov – neautorizovaný prístup k súkromným alebo citlivým informáciám, zákerný softvér – znefunkčnenie počítača a požiadavka „výkupného“ za obnovenie činnosti. Ako ochrana sa pre učiteľa odporúča: kryptovanie dát, dodržiavanie bezpečnostných opatrení školy, ochrana vlastných technológií pred fyzickým útokom, zálohovanie dát, dobrý manažment hesiel. Aj rodičia musia dbať o digitálnu bezpečnosť nielen svoju, ale aj ich detí. Deti treba chrániť pred zneužitím, či už emočným alebo finančným, pred sťahovaním škodlivého, zákerného softvéru, pred zneužitím identity, ale aj pred nebezpečím online hier. Mali by deti učiť používať heslá, chrániť identitu, súkromie, zabezpečiť bezpečné WIFI, komunikovať s deťmi o nebezpečiach. Digitálna bezpečnosť je dôležitou súčasťou vzdelávacieho procesu, a to ako predmet, tak aj ako prostriedok. Dôležitá je každú formu i úroveň vzdelávania. Osobitnú pozornosť treba venovať digitálnej bezpečnosti pri neformálnom vzdelávaní, kde sa pracuje s externými technológiami a informačnými zdrojmi. Problematika bezpečnosti je nevyhnutná súčasť digitálnej gramotnosti. Jej význam i dopad na jednotlivca i spoločnosť s časom rastie.
Charakteristika:
Titulný obrázok Pod infoetikou sa chápe používanie informácií a informačno komunikačných technológií, ktoré je etické, legálne a spoločenské. Vymedzuje teda rámec alebo požiadavky na manipuláciu s informáciami, ktoré sú etické, či morálne. Je prirodzenou a nevyhnutnou súčasťou digitálnej gramotnosti. Infoetika je inherentne spojená so vzdelávaním, a to na všetkých jeho stupňoch i formách. Vo vzdelávaní musí byť predmetom, ale aj prostriedkom. Keďže s informáciami sa stretávajú deti už v materských školách až po najstaršiu generáciu, je nevyhnutné aby na každej úrovni poznali význam a hodnotu informácií. Pri práci s informáciami treba zdôrazniť nielen etické a morálne využívanie vlastných informácií, ale aj všetkých sprístupnených informácií. Poukázať treba aj na možné neetické použitie informácií, ktoré dávame na sprístupnenie. Treba tiež upozornoť na neetické predkladanie cudzích informácií ako vlastných, či dané informácie parafrázujeme, citujeme a v tomto kontexte prebrať aj problematiku plagiarizmu. Upozorniť treba aj na obrátenú stránku infoetiky, keď sa informácie vedome zneužívajú, alebo šíria nepravdivé informácie. Infoetika nie je „predmetová“, ale musí musí byť súčasťou všetkých aspektov vzdelávacieho procesu. Problematiku infoetiky treba vo vzdelávaní nielen vysvetlovať, ale ju aj dodržiavať a poukazovať na neetické používanie informácií. V tomto kontexte poukázať aj na problém kyberšikany. Osobitné miesto ma Infoetika pri online vzdelávaní, ktoré vytvára široký priestor pre neetickú prácu s informáciami. Do popredia tu vystupuje osobná zodpovednosť za etickú prácu s informáciami. Na infoetiku treba pamätať aj na sociálnych sieťach, a to ako sprístupňovaní informácií, tak pri komunikácii. V kontexte infoetiky sa možno stretnúť aj s pojmom etiketa, ktorá tiež určuje pravidlá správania sa v súlade s morálkou, ako aj s pojmom netiketa, určujúca pravidlá správania sa vo virtuálnom svete.
Charakteristika:
Titulný obrázok Pod touto inováciu sa rozumie aplikovanie viacerých typov komunikačných platforiem vo verejnej správe. Rýchla komunikácia a znižovanie formálnosti interakcie medzi verejnou správou a obyvateľmi vychádza zo zmeny klasických komunikačných postupov najmä zapájaním interaktívnych a sociálnych kanálov do komunikácie s obyvateľmi. Inovácia je spojená využívaním chatboxov a mobilných aplikácií na komunikáciu s úradmi verejnej správy, s budovaním podporných a komunikačných centier. Výsledkom procesov je napríklad zrýchľovanie informovania obyvateľstva o prijímaných rozhodnutiach, dôslednejšie zdôvodňovanie rozhodnutí, predkladanie dokumentov na diaľku a presun vybavovania agendy do virtuálneho prostredia.
Charakteristika:
Titulný obrázok Nahradenie dokumentov v papierovej forme digitálnymi formami, paperless management, jednoduchšia archivácia, eliminácia strát, zálohovanie, možnosť okamžitých úprav.
Charakteristika:
Titulný obrázok Plnenie úloh vyplývajúcich zo záväzkov voči EÚ, ako aj zdieľanie časti kompetencií a agend v rámci EÚ a jednotnosť ich vykonávania, znamená prijímanie jednotných riešení, ako aj budovanie a prepájanie jednotných IS/SW systémov naprieč EÚ.
Charakteristika:
Titulný obrázok Práca s dátami a voľný tok dát a poznatkov je spojený s exponenciálnym nárastom informácií, uplatňovaním princípov otvoreného vládnutia, princípov open data a demokratizáciou prístupu k informáciám a údajom verejnej správy. To si vyžaduje publikovanie veľkého množstva údajov, informácii a rozhodnutí v elektronických formách a prenos komunikácie s občanmi do elektronickej podoby. Nastupuje princíp „data driven state“ v rozhodovaní verejnej správy a prijímanie rozhodnutí a ich odôvodňovanie na základe objektívne získaných a overiteľných faktov a dát. Evidentná je snaha o zlepšovanie spôsobu rozhodovania na základe vyhodnocovania veľkého množstva údajov pre tvorbu rozhodnutí a návrh riešení.
Charakteristika:
Titulný obrázok Ukladanie údajov do zdieľaných úložísk, uplatňovanie princípov cloud first, budovanie vzdialeného prístupu do agendových a kancelárskych systémov, zmena spôsobu práce verejnej správy a presun agendy do virtuálneho prostredia akcelerovaný aj pandémiou COVID-19.
Charakteristika:
Titulný obrázok Anonymita, diskrétnosť, dostupnosť sú základné požiadavky pri práci s klientom. Uplynulé obdobie a tiež súčasné obdobie boja s pandémiou preukázalo potrebu poskytovania pomoci v nepriaznivej situácii okrem prezenčnej formy aj online formou. Rozširovaním internetových liniek pomoci, online poradenskými službami v krízových situáciách (sociálnym poradenstvom, psychologickým, právnym poradenstvom, konzultáciami zdravotného stavu, terapiami ap.; pre obohatenie a sprístupnenie terapeutického procesu s niektorými klientami napríklad uplatnenie expozičnej terapie virtuálnou realitou.) sa stáva pomoc dostupnejšia, občan nie je odkázaný len na lokálne zdroje a možnosti, môže sa rozhodnúť pre výber pomoci v jeho nepriaznivej životnej situácii.
Charakteristika:
Titulný obrázok Strategické využívanie informačných technológií a digitalizačných trendov zvyšuje celkovú efektívnosť procesov, zjednodušuje život občanov a znižuje administratívne bremeno. Tento inovačný trend zahŕňa elektronické služby verejnej správy, e-Government, využívanie GPS a GIS nástrojov pre potreby verejnej správy a plánovania. Zavádzanie týchto technologických inovácií si vyžaduje aj procesné a legislatívne zmeny. Pre občanov je základom zlepšovanie práce s agendovými systémami a SW, zjednodušovanie procesov, ako aj zavádzanie prvkov umelej inteligencie do nástrojov slúžiacich pre riadenie procesov vo verejnej správe. Programovým základom digitálnej transformácie je vládna nadrezortná stratégie vyjadrená v dokumente Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030.
Charakteristika:
Titulný obrázok Debyrokratizácia je trend znižovania celkovej administratívnej záťaže, zefektívňovania a zrýchľovania procesov. Zároveň je spojená so snahou o odbúravanie rezortných prístupov k plneniu zverených úloh. Často je úzko spätá s elektronizáciou služieb a digitalizáciou. Predstavuje celkové zrýchlenie a zefektívňovanie procesov vo verejnej správe. Je spojená s odbúravaním rezortných náhľadov a vytváraním multidisciplinárnych pracovných a riadiacich skupín.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.