Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Športový manažér

Športový manažérŠportový manažér je kvalifikovaný odborník v oblasti procesného, materiálneho a personálneho riadenia športových subjektov. Športový manažér plánuje a organizuje športové podujatia doma a v zahraničí, pripravuje a koordinuje marketingové a vzdelávacie aktivity, vypracováva stratégie a projekty, monitoruje a dohliada na uplatňovanie pravidiel a právnych predpisov, podieľa sa na vedení technického a administratívneho personálu. Zabezpečuje činnosti súvisiace so zberom dát, spracovaním štatistík a administráciou športovej a ekonomickej dokumentácie. Má možnosť pracovať v športových kluboch, športových zväzoch, regeneračných a fitnes centrách a iných organizáciách v oblasti športu.
Sektorová rada
Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport
Kód/revízia
496248/3
Garant
Konfederácia odborových zväzov SR
Odporúčaná úroveň vzdelania
úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou (bez výučného listu) ?
Legislatívny rozsah úrovní vzdelania
úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou bez výučného listu
úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou (bez výučného listu)
postsekundárne vzdelanie
vyššie odborné vzdelanie (absolventský diplom)
vysokoškolské vzdelanie I. stupeň - bakalárske
vysokoškolské vzdelanie II. stupeň
SKKR
Úroveň 4
EKR
Úroveň 4
ISCED 2011
354 Úplné stredné odborné vzdelanie dosiahnuté absolvovaním vzdelávacích programov ukončených maturitou
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Vodičské oprávnenie na vedenie motorových vozidiel podskupiny B1 podľa zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
ISCO-08
1431 Riadiaci pracovníci (manažéri) v športových, rekreačných a kultúrnych zariadeniach
SK ISCO-08
1431001 Riadiaci pracovník (manažér) športového strediska
SK NACE Rev. 2
R UMENIE, ZÁBAVA A REKREÁCIA
R93 Športové, zábavné a rekreačné činnosti
CPA 2015
R UMELECKÉ, ZÁBAVNÉ A REKREAČNÉ SLUŽBY
R93 Športové služby a zábavné a rekreačné služby
Príslušnosť k povolaniu
Manažér v športových a rekreačných zariadeniach

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
4
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
4
Matematická gramotnosť
4
Digitálna gramotnosť
4
Mediálna gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Ekonomická a finančná gramotnosť
4
Občianske kompetencie
4
Technická gramotnosť
4
Zdravotná gramotnosť
4
Sociálne kompetencie
4
Osobnostné a emocionálne kompetencie
4
Schopnosť učiť sa
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
V
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
cudzí jazyk
Príznak: Špecifická
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
E-knihy
Otvorené vzdelávacie možnosti
4
základné ekonomické ukazovatele
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
právne formy podnikania
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
právne predpisy a základné pojmy v športovom manažmente
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
možnosti, metódy a spôsoby organizácie a plánovania práce
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
Digitálna transformácia verejnej správy
4
manažérske rozhodovanie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
marketingová komunikácia
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Sociálne médiá vo vzdelávaní
4
právne aspekty športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
štatistika
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
Znižovanie byrokracie a rezortizmu vo verejnej správe
Dátové úložiská a cloudové systémy
4
princípy tvorby kalkulácií a rozpočtov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
finančná analýza, ekonomické bilancie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
Dátové úložiská a cloudové systémy
4
metódy a postupy finančného plánovania
Príznak: Sektorová(18) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
kontroling
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy vypracovania výkazov, výmerov a rozpočtov k projektovej dokumentácii, kontroly a pripomienkovania
Príznak: Sektorová(14) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
Otvorené vzdelávacie možnosti
Dátové úložiská a cloudové systémy
4
účtovníctvo
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: E-knihy
Video vo vzdelávaní
4
platné normy a smernice vydané príslušným športovým zväzom
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
4
pravidlá príslušného športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: E-knihy
4
druhy športov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy uzatvárania športových kontraktov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
4
historické, sociálne, právne a ekonomické základy športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
športový marketing a sponzorstvo
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
Športová nositeľná elektronika
Podnikateľské vzdelávanie
Sociálne médiá vo vzdelávaní
Riadenie projektov, tímov, procesov a komunikácie na diaľku
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
E-knihy
Video vo vzdelávaní
4
aplikácia všeobecne záväzných právnych predpisov a medzinárodných dohôd týkajúcich sa oblasti športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: E-knihy
Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
Otvorené vzdelávacie možnosti
4
strategické plánovanie rozvoja športového klubu/športovca
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
dohľad nad personálnymi procesmi v športe
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
hodnotenie a kontrola plnenia stratégie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
analýza potrieb a požiadaviek organizácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
analýza procesov v oblasti účtovníctva a reportingu, vrátane návrhov zmien a ich implementácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
4
spracovanie štatistických výkazov týkajúcich sa oblasti športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
Znižovanie byrokracie a rezortizmu vo verejnej správe
Dátové úložiská a cloudové systémy
4
príprava a predkladanie požadovaných formulárov/správ/výkazov v oblasti športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
komunikácia o športe s médiami
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
Sociálne médiá vo vzdelávaní
4
vyjednávanie sponzorstva v rámci športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
Riadenie projektov, tímov, procesov a komunikácie na diaľku
4
príprava, vyjednávanie a uzatváranie kontraktov športového klubu/športovca
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
ústna a písomná komunikácia v cudzom jazyku
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
využívanie komunikačnej a výpočtovej techniky v oblasti športového manažmentu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
Otvorené vzdelávacie možnosti
Sociálne médiá vo vzdelávaní
4
organizácia a podpora športových súťaží
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
využívanie princípov manažmentu času
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
finančné riadenie projektov v športe
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
koordinácia medzinárodnej spolupráce športového klubu/športovca
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
finančné riadenie všetkých aktivít športového klubu/športovca
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
4
organizácia národnej a medzinárodnej činnosti športového klubu/športovca
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna komunikácia
4
koordinácia marketingových aktivít športového klubu/športovca
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Podnikateľské vzdelávanie
Riadenie projektov, tímov, procesov a komunikácie na diaľku
Digitálna transformácia verejnej správy
4
organizácia, realizácia a vyhodnocovanie telovýchovných a športových aktivít
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Napr. turnajov, pretekov, súťaží, výcvikových táborov (sústredení) a pod.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Športová nositeľná elektronika
Riadenie projektov, tímov, procesov a komunikácie na diaľku
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
Kancelárska technika veľká (kopírovacie a tlačové stroje, veľkoformátové tlačiarne, dokumentové skenery, skartovačky...)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Dopravné prostriedky a pomôcky
Prostriedky cestnej dopravy (osobné autá, nákladné autá, autobusy, bicykle, motocykle...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?
Riadiace práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Vedenie tímu v administratíve (napr. oddelenia, referátu, koordinácia projektu a pod.) ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Ako sa dáta stávajú strategickým zdrojom pre firmy, bude sa zvyšovať ich zložitosť, narastie počet analyzovaných premenných ako aj typy a rýchlosť vykonávaných analýz. Takmer všetky analýzy, ktoré sa postupne v organizačných procesoch udomácnia, budú založené na strojovom učení („machine learning“ alebo ML) a rôznych metódach umelej inteligencie („artificial intelligence“, AI alebo UI). Približne do roku 2024 bude podľa trhových analytikov rozsah manuálnych a ad-hoc úkonov týkajúcich sa manažmentu dát a informácií redukovaný o minimálne 45%, a to najmä vďaka strojovému učeniu (ML) a automatizácii používajúcej rôzne prvky UI. Už do troch rokov sa očakáva, že polovica všetkých analytických dopytov bude generovaná skrz spracovanie hlasu a prirodzeného jazyka, čo bude znamenať významnú rolu UI ako iniciátora a interpretátora analýz. Jedna z kľúčových technológií podporujúcich UI a analytiku vo všeobecnosti sú tzv. grafové databázy (na rozdiel od dnes štandardných relačných, SQL riešení) – u týchto sa predpokladá 100% medziročný trhový nárast v najbližších troch až piatich rokoch.
Charakteristika:
Titulný obrázok Pod e-knihou rozumieme digitálnu reprezentáciu knihy s celým radom špecifických vlastností. Predovšetkým je to čitateľnosť na technologických zariadeniach ako počítač, laptop, tablet, či mobilnomtelefóne, ale aj špeciálnom čítacom zariadení – čítačke. Takto má e-kniha v digitálnom svete možnosti rozšírenia bohatstva sprístupniteľných informačných zdrojov aj ich využívanie (napr. interaktivita, či audio-vizuálne prostriedky) pre používateľa. Uvedený pohľad na e-knihy si vyžaduje minimálnu digitálnu gramotnosť používateľa a e-knihu môžu využívať deti od útleho veku. Vlastnosti E-kníh, ako je ich dostupnosť, priestorová nenáročnosť, či cena, urobili e-knihy veľmi populárne. Súčasné technologické zariadenia ako čítačka, tablet, či mobil, umožňujú efektívne nielen prístup k tej ktorej e-knihe na ľubovoľnom mieste, ale aj využitie „hluchých“ časových úsekov. Osobitné miesto má využívanie e-kníh vo všetkých formách vzdelávania, a to súbežne s rozširovaním digitálnej gramotnosti. Klasické učebnice a študijné materiály sú nahradené e-knihou, čo dáva prijímateľovi vzdelávania, vyučujúcemu, poskytovateľovi, ale i samotnému vzdelávaniu nový rozmer. Prijímateľ vzdelávania dostáva do ruky e-knihu, svoju „vlastnú“ kópiu, ktorú môže používať s technologickými prostriedkami, ktoré má rád, nemusí ju osobitne nosiť a aj tak mu je dostupná všade, obsahuje tie najaktuálnejšie informácie, je obohatená o nové funkcionality – môže si robiť do nej poznámky, vyznačiť si vybrané časti, uviesť referencie na obohatenie, či vysvetlenie, využiť rýchle vyhľadávanie potrebných informácií – a je lacnejšia ako tlačená forma. Vyučujúci dostáva do rúk nástroj, s bohatou funkcionalitou, obsah môže doplniť o referencie, ktoré si môže prijímateľ sprístupniť prostredníctvom daného technologického zariadenia, a doplniť a aktualizovať obsah učiva. Pre každého prijímateľa môže mať individuálny prístup, na zabezpečenie najvyššej efektivity osvojenia vedomostí alebo prispôsobenia formy podľa typu znevýhodnenia. Poskytovateľ dostáva nástroj, ktorým môže nielen obohatiť vzdelávanie, ale urobiť ho aj efektívnejším: znížiť náklady na nákup učebníc a študijných materiálov, skladovanie a aktualizáciu informácií. Vzdelávanie môže byť dostupnejšie, inkluzívnejšie a zábavnejšie. Z funkcionality e-kníh vyplýva aj ich významné postavenie pri vzdelávaní na diaľku, alebo online vzdelávaní, pri samoštúdiu. Možnosť sprístupnenia ďalších informačných zdrojov, ich uchovávanie a manipulovanie s nimi, dáva všetky predpoklady udržovať si svoje vedomosti na potrebnej, aktuálnej úrovni. Sem možno tiež zahrnúť aj organizovanie vzdelávacích kurzov so špecifickými požiadavkami na informačné zdroje.
Charakteristika:
Titulný obrázok Online vzdelávanie si vyžaduje zapojenie pracovnej stanice do počítačovej siete (intranet, internet). Distribúcia učebných materiálov a komunikácia medzi účastníkmi výučby sa deje prostredníctvom sieťových komunikačných prostriedkov. Príkladom je vzdelávanie cez internet. Internet je možné využiť vo vzdelávaní troma základnými spôsobmi:  internet ako výučbový prostriedok v tradičnej forme výučby,  internet ako zdroj učebných informácií pre dištančnú formu výučby,  riadená výučba využívajúca internet ako výučbové prostredie. Vzhľadom k presunu veľkej časti spoločnosti do domáceho prostredia sú práve takéto interaktívne vzdelávania na vzostupe, pričom tematicky nie je takáto forma vzdelávania nijako obmedzená. Zároveň vznikajú rôzne platformy, kde môžu ľudia takéto formy kurzov, konzultácii a vzdelávania ponúkať a vyhľadávať. Nároky na študujúceho pri online vzdelávaní sú podstatne odlišné než pri prezenčnom štúdiu. Študujúci si musí dobre plánovať čas, rozvrhnúť štúdium a ostatné aktivity tak, aby dodržal termíny skúšok, odovzdávanie samostatných úloh či projektov. Od účastníka online vzdelávania sa vyžaduje, aby bol dostatočne vysoko motivovaný, aktívny a schopný pracovať samostatne a v neposlednom rade musí byť ochotný a schopný prevziať zodpovednosť za svoje vlastné štúdium. On-line kurzy umožňujú interakciu nielen medzi inštruktorom a študujúcimi, ale i medzi účastníkmi navzájom, a to diskusiou a kritikou práce ostatných. Interakcia v e-learningu je recipročná aktivita, obojsmerná komunikácia medzi ľuďmi a prístrojmi. Je možné špecifikovať dva hlavné druhy interakcie: interakciu medzi študujúcim a učivom a interpersonálnu interakciu, či už vo vzťahu lektor – účastník alebo medzi účastníkmi navzájom.
Charakteristika:
Titulný obrázok Mobilné vzdelávanie predstavuje vzdelávacie procesy realizované pomocou prenosných technických zariadení, ktoré sú podporované bezdrôtovými sieťami. Umožnenie vzájomnej komunikácie všetkých zúčastnených, neobmedzený a flexibilný prístup k vzdelávacím obsahom je ich výhodou. V súčasnosti najčastejšie používané mobilné zariadenia predstavujú notebooky, tablety a smartfóny, ktoré sa v dnešnej dobe nevyužívajú len vo voľnom čase v rámci oddychu a zábavy, ale aj ako súčasť vzdelávania a vyučovania. Metóda učenia pomocou mobilných zariadení získava stále viac na význame – aj z dôvodov spravidla rýchleho a cenovo výhodného internetového pripojenia. Žiaci a študenti majú možnosť pristupovať k svojim dátam prakticky neustále a odvšadiaľ pomocou svojich mobilných zariadení môžu svoje dáta meniť, archivovať ich a využívať. Pozitívne stránky mobilného vzdelávania robia samotné vzdelávanie atraktívnejším nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov. Za podstatnú výhodu mobilného vzdelávania sa považuje priestorová a časová flexibilita prejavujúca sa v možnostiach venovať sa vzdelávaniu vzhľadom na osobnostné potenciality, individuálne priestorové a časové možnosti učiteľa i žiaka. Veľkou výhodou mobilných technológií je, že podporujú kreativitu a rozvíjajú vizuálne a komunikačné schopnosti žiaka. Vďaka nim sa vyskytujú nové ciele výučby ktorých skôr nebolo možné dosiahnuť klasickými metódami. Tento spôsob podporuje inštruktívne odovzdávanie hotových poznatkov, spoluprácu, samostatnosť, iniciatívnosť, kritické myslenie, tvorivosť, komunikáciu alebo empatiu, ktoré sú vo vzdelávaní na prvom mieste.
Charakteristika:
Titulný obrázok -
Charakteristika:
Sociálne médiá vo vzdelávaní zvyčajne zahŕňajú Internet, komunikačné kanály mobilných zariadení a nástroje, ktoré dokážu medzi sebou navzájom zdieľať názory a obsah. Už ako vyplýva z názvu, sociálne média zahŕňajú budovanie komunity a sietí a podnecovanie ich používateľov k účasti a zapájaniu sa.“ (CIPR, 2011) Sociálne média sú digitálne média, ktoré podnecujú používateľov k účasti, interakcii a zdieľaniu. Najdôležitejšia vlastnosť týchto kanálov sociálnych médií je povzbudzovanie používateľov a zákazníkov k interakcii a vytváraniu svojho vlastného obsahu. Sociálne médiá môžu byť použité ako nástroj na komunikáciu typu peer-to-peer nielen študentmi, ale aj učiteľmi a školiteľmi. Môže tiež zlepšiť komunikáciu učiteľov a študentov alebo pomôcť zvýšiť interaktivitu vyučovacích prístupov. Jeho primárnou úlohou je uľahčiť prístup k informáciám, čo z neho robí užitočný nástroj aj pre neformálne a informálne vzdelávanie.
Charakteristika:
Titulný obrázok Video vo vzdelávaní je efektívny nástroj najmä z dôvodu, že v súčasnosti deti a mladí ľudia trávia pomerne veľký čas používaním mobilných zariadení a internetu, prostredníctvom ktorého sledujú rôzne vlogy, youtube príspevky a videá, filmy alebo interaktívne hry. Kvalitné video vie byť atraktívnym a cenným zdrojom informácií. Videá vo vzdelávaní musia byť stručné, rozdelené do menších celkov v princípe, že za čo najkratší čas musí video podať čo najefektívnejší vzdelávací obsah. Video vo vzdelávaní je pre žiakov vhodnou pomôckou pri zachovaní zásady, že žiaci nebudú len pasívne prijímať obraz a zvuk, ale budú môcť s videom aktívne pracovať a bude slúžiť na vyučovacie účely. Za to zodpovedá konkrétny pedagóg, ktorý video zmysluplne využije pre vyučovanie.
Charakteristika:
Nositeľná elektronika s prívlastkom športová je elektronika upevnená na tele alebo oblečení športovca. Používa sa na získanie biomechanických informácií o športovcovi, ktoré sa následne môžu využiť na zvýšenie jeho výkonnosti, či ho chrániť pred zranením. Rýchlo sa rozvíjajúca elektronika ponúka širokú paletu zariadení, ako náramky, šperky, inteligentné hodinky alebo okuliare, SOS tlačidlá, implantáty na tele. Športová nositeľná elektronika nachádza uplatnenie aj vo vzdelávaní. Nositeľom je učiaci sa, spätnú väzbu prijíma učiteľ. Je výrazným obohatením styku a komunikácie medzi učiteľom a učiacim sa. Keďže učiaci sa má elektroniku stále „na sebe“, môžu byť fyzicky vzdialený a navzájom komunikovať. Dáta získané z nositeľnej elektroniky majú rôznu využiteľnosť a učiteľ ich môže využiť aj na obohatenie identity učiaceho sa. Športová prenositeľná elektronika je predmetovo invariantná, ale využitie sa môže líšiť od predmetu k predmetu. Osobitné miesto má v neformálnom, či v celoživotnom vzdelávaní, keďže do obsah vzdelávania môžu byť zaradené aj špecifické informácie získané z použitej elektroniky, alebo si na použitú elektroniku môže klásť požiadavky na predmetné informácie. Použitie športovej nositeľnej elektronike si vyžaduje iba základnú digitálnu gramotnosť, ale požiadavky sú na interpretáciu a využitie získaných informácií.
Charakteristika:
Titulný obrázok Otvorené vzdelávacie zdroje (OVZ) - otvorené poskytovanie vzdelávacích zdrojov prostredníctvom informačných a komunikačných technológií na účely konzultácií, používania a spracovania komunitou užívateľov na nekomerčné použitie. OECD za OVZ považuje „digitalizovaný materiál ponúkaný otvorene a slobodne pedagógom, študentom a samoštudentom na použitie a opakované použitie na účely výučby, štúdia a výskumu." UNESCO pod OVZ rozumie „vzdelávacie, študijné alebo výskumné materiály, ktoré sú súčasťou public domain alebo sprístupnené pod licenciou umožňujúcou použitie, spracovanie a distribúciu.” Spoločné základné prvky sa opakujú a sú nasledovné: slobodná a otvorená forma dostupnosti materiálu, možnosť (opakovaného) použitia a spracovania materiálu. Znižujú sa náklady pri vytváraní vzdelávacích zdrojov, zlepšuje sa flexibilita vzdelávania, vzdelávací obsah je možné kombinovať s inými zdrojmi, vylepšiť a aktualizovať.
Charakteristika:
Titulný obrázok Strategické využívanie informačných technológií a digitalizačných trendov zvyšuje celkovú efektívnosť procesov, zjednodušuje život občanov a znižuje administratívne bremeno. Tento inovačný trend zahŕňa elektronické služby verejnej správy, e-Government, využívanie GPS a GIS nástrojov pre potreby verejnej správy a plánovania. Zavádzanie týchto technologických inovácií si vyžaduje aj procesné a legislatívne zmeny. Pre občanov je základom zlepšovanie práce s agendovými systémami a SW, zjednodušovanie procesov, ako aj zavádzanie prvkov umelej inteligencie do nástrojov slúžiacich pre riadenie procesov vo verejnej správe. Programovým základom digitálnej transformácie je vládna nadrezortná stratégie vyjadrená v dokumente Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030.
Charakteristika:
Titulný obrázok Debyrokratizácia je trend znižovania celkovej administratívnej záťaže, zefektívňovania a zrýchľovania procesov. Zároveň je spojená so snahou o odbúravanie rezortných prístupov k plneniu zverených úloh. Často je úzko spätá s elektronizáciou služieb a digitalizáciou. Predstavuje celkové zrýchlenie a zefektívňovanie procesov vo verejnej správe. Je spojená s odbúravaním rezortných náhľadov a vytváraním multidisciplinárnych pracovných a riadiacich skupín.
Charakteristika:
Titulný obrázok Pod digitálnou bezpečnosťou rozumieme ochranu našej identity, dát, či iných artefaktov, ako aj našich IKT prostriedkov, infraštruktúry, systémov, sietí a informácií. Niekedy sa terminologicky možno stretnúť pre ochranu IKT prostriedkov, infraštruktúru, systémy, siete a informácie s názvom kyberbezpečnosť. Digitálna bezpečnosť sa stáva kľúčovým aspektom práce s modernými technológiami a práce s informáciami. Mimoriadne dôležitá je aj pre sektor vzdelávania. Ďaleko viac: sektor vzdelávania patrí medzi najohrozenejšie. Týka sa všetkých aktérov vzdelávania: učiteľov, žiakov i rodičov. Každý z nich je potenciálne ohrozený, každý z nich musí dbať o svoju digitálnu bezpečnosť. Učiteľ je zodpovedný nielen za svoju digitálnu bezpečnosť, ale aj na bezpečnosť žiakov. Medzi najväčšie ohrozenia učiteľov patria: Phishing – využitie emočnej komunikácie, pri ktorej sa prezradia citlivé údaje ako heslo, číslo kreditky, ap., DDoS (Distributed Denial-of-Service) Distribuovane odmietnutie služby - keď viaceré systémy zaplavujú šírku pásma alebo zdroje lokálnych serverov, Porušenie ochrany údajov – neautorizovaný prístup k súkromným alebo citlivým informáciám, zákerný softvér – znefunkčnenie počítača a požiadavka „výkupného“ za obnovenie činnosti. Ako ochrana sa pre učiteľa odporúča: kryptovanie dát, dodržiavanie bezpečnostných opatrení školy, ochrana vlastných technológií pred fyzickým útokom, zálohovanie dát, dobrý manažment hesiel. Aj rodičia musia dbať o digitálnu bezpečnosť nielen svoju, ale aj ich detí. Deti treba chrániť pred zneužitím, či už emočným alebo finančným, pred sťahovaním škodlivého, zákerného softvéru, pred zneužitím identity, ale aj pred nebezpečím online hier. Mali by deti učiť používať heslá, chrániť identitu, súkromie, zabezpečiť bezpečné WIFI, komunikovať s deťmi o nebezpečiach. Digitálna bezpečnosť je dôležitou súčasťou vzdelávacieho procesu, a to ako predmet, tak aj ako prostriedok. Dôležitá je každú formu i úroveň vzdelávania. Osobitnú pozornosť treba venovať digitálnej bezpečnosti pri neformálnom vzdelávaní, kde sa pracuje s externými technológiami a informačnými zdrojmi. Problematika bezpečnosti je nevyhnutná súčasť digitálnej gramotnosti. Jej význam i dopad na jednotlivca i spoločnosť s časom rastie.
Charakteristika:
Titulný obrázok Online technológie pre virtuálnu komunikáciu, online komunikačné a prezentačné zručnosti, riadenie projektov na diaľku.
Charakteristika:
Titulný obrázok Online technológie pre poskytovanie ultrarýchleho prenosu dát vo virtuálnej komunikácii, online komunikačné a prezentačné zručnosti. Umožní ďalší rozmach progresívnych služieb a aplikácií pre ľudí a firmy.
Charakteristika:
Titulný obrázok Pod infoetikou sa chápe používanie informácií a informačno komunikačných technológií, ktoré je etické, legálne a spoločenské. Vymedzuje teda rámec alebo požiadavky na manipuláciu s informáciami, ktoré sú etické, či morálne. Je prirodzenou a nevyhnutnou súčasťou digitálnej gramotnosti. Infoetika je inherentne spojená so vzdelávaním, a to na všetkých jeho stupňoch i formách. Vo vzdelávaní musí byť predmetom, ale aj prostriedkom. Keďže s informáciami sa stretávajú deti už v materských školách až po najstaršiu generáciu, je nevyhnutné aby na každej úrovni poznali význam a hodnotu informácií. Pri práci s informáciami treba zdôrazniť nielen etické a morálne využívanie vlastných informácií, ale aj všetkých sprístupnených informácií. Poukázať treba aj na možné neetické použitie informácií, ktoré dávame na sprístupnenie. Treba tiež upozornoť na neetické predkladanie cudzích informácií ako vlastných, či dané informácie parafrázujeme, citujeme a v tomto kontexte prebrať aj problematiku plagiarizmu. Upozorniť treba aj na obrátenú stránku infoetiky, keď sa informácie vedome zneužívajú, alebo šíria nepravdivé informácie. Infoetika nie je „predmetová“, ale musí musí byť súčasťou všetkých aspektov vzdelávacieho procesu. Problematiku infoetiky treba vo vzdelávaní nielen vysvetlovať, ale ju aj dodržiavať a poukazovať na neetické používanie informácií. V tomto kontexte poukázať aj na problém kyberšikany. Osobitné miesto ma Infoetika pri online vzdelávaní, ktoré vytvára široký priestor pre neetickú prácu s informáciami. Do popredia tu vystupuje osobná zodpovednosť za etickú prácu s informáciami. Na infoetiku treba pamätať aj na sociálnych sieťach, a to ako sprístupňovaní informácií, tak pri komunikácii. V kontexte infoetiky sa možno stretnúť aj s pojmom etiketa, ktorá tiež určuje pravidlá správania sa v súlade s morálkou, ako aj s pojmom netiketa, určujúca pravidlá správania sa vo virtuálnom svete.
Charakteristika:
Titulný obrázok Databázy a úložiská pre zber dát a export pre grafy, diagramy. Dáta sa zapisujú prostredníctvom načítania hyperlinkových odkazov. Využitie pri monitoringu a zberu údajov zo senzorov a snímačov, pri riešeniach Smart Home, alebo Smart City. Príkladom úložísk pre dáta sú API platformy, alebo SQL databázy.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.