Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Animátor (tvorca animácie)

Animátor (tvorca animácie)Animátor (tvorca animácie) vytvára pohyblivú grafiku pre televíziu, film, internet a na prezentácie v rámci kultúrno-spoločenských podujatí. Navrhuje a tvorí autorské video diela a animované komponenty. Spolupracuje na komplexnom procese vzniku animovaného filmu od scenára, dramaturgie, réžie, 2D a 3D animácie, klasickej a digitálnej animácie, strihu obrazu a zvuku, vizuálnych efektov až po produkciu a distribúciu. Navrhuje a realizuje autorské filmy: hudobné videoklipy, animované filmy, televízne seriály (deti a mládež), reklamné spoty (produkt, podujatie). Vytvára infografiku (tabuľky, grafy, procesy), filmové titulky, animované logotypy, video introdukcie, upútavky, znelky, videoprojekcie pre hudobné a divadelné produkcie, virtuálne scény a simulácie (veda a výskum, vzdelávací proces, výcvikové trenažéry), komponenty na tvorbu počítačových hier a simulácií, textúry a charaktery (figúra, tvár).
Sektorová rada
Sektorová rada pre kultúru a kreatívny priemysel
Kód/revízia
496153/3
Garant
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
Alternatívne názvy
ENMotion graphics designer
SK3D animátor
SKDizajnér animácie
SKFilmový animátor
SKMultimediálny dizajnér
SKTvorca filmovej animácie
SKVideografik
Odporúčaná úroveň vzdelania
úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou a výučným listom
SKKR
Úroveň 4
EKR
Úroveň 4
ISCED 2011
354 Úplné stredné odborné vzdelanie dosiahnuté absolvovaním vzdelávacích programov ukončených maturitou
ISCED rozšírenie
354 Úplné stredné odborné vzdelanie dosiahnuté absolvovaním vzdelávacích programov ukončených maturitou
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax nevyžaduje.
ISCO-08
2166 Grafickí a multimediálni dizajnéri
SK ISCO-08
2166005 Animátor (tvorca animácie)
SK NACE Rev. 2
J INFORMÁCIE A KOMUNIKÁCIA
J59 Výroba filmov, videozáznamov a televíznych programov, príprava a zverejňovanie zvukových nahrávok
R UMENIE, ZÁBAVA A REKREÁCIA
R90 Tvorivé, umelecké a zábavné činnosti
CPA 2015
J INFORMAČNÉ A KOMUNIKAČNÉ SLUŽBY
J59 Tvorba filmov, videozáznamov a televíznych programov, príprava a zverejňovanie zvukových nahrávok
R UMELECKÉ, ZÁBAVNÉ A REKREAČNÉ SLUŽBY
R90 Tvorivé, umelecké a zábavné služby
Príslušnosť k povolaniu
Dizajnér IT

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
4
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
4
Matematická gramotnosť
4
Digitálna gramotnosť
4
Mediálna gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Ekonomická a finančná gramotnosť
4
Občianske kompetencie
4
Technická gramotnosť
4
Zdravotná gramotnosť
4
Sociálne kompetencie
4
Osobnostné a emocionálne kompetencie
4
Schopnosť učiť sa
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Manuálna zručnosť
P
Talent
V
Tvorivosť (kreativita)
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
základy manažmentu umeleckého diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
princípy, spôsoby a postupy publikovania v médiách
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: publikovanie animovaného diela v televízii, na internete a verejných prezentáciách
Perspektíva: Aktuálna
4
význam a spôsoby mediálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
marketing v kultúre a umení
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: základy marketingu v umení a reklame; nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva a umeleckej produkcie
Perspektíva: Aktuálna
4
autorské právo, priemyselná právna ochrana
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: základy autorských práv audiovizuálneho diela
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy práce so špecializovaným softvérom
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: softvér na tvorbu 2D a 3D počítačovej grafiky a animácie, softvéry na editáciu vektorovej a bitmapovej grafiky
Perspektíva: Aktuálna
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
výtvarné techniky
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: kresba, grafické a maliarske techniky, materiály a techniky na tvorbu 3D modelov pre účely animácie
Perspektíva: Aktuálna
4
história výtvarného umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: dejiny výtvarnej kultúry
Perspektíva: Aktuálna
4
spôsoby aplikácie tém environmentálneho umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
4
technológia a techniky výroby bábok a dekorácií
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy a spôsoby práce reagujúce na ekologické zmeny
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
4
dejiny filmu a audiovizuálnych médií
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
filmová reč
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: základy, prvky filmovej reči
Perspektíva: Aktuálna
4
morfológia a syntax
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: tvaroslovie a kompozícia v audiovizuálnej tvorbe
Perspektíva: Aktuálna
4
špecifiká umeleckej spolupráce s režisérom, dramaturgom a ďalšími umeleckými pracovníkmi tvorivého tímu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
inovatívne spôsoby umeleckého vyjadrenia, naratívu, komunikácie a interakcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
4
spôsoby aplikácie digitálnych technológií v realizačnom procese umeleckej produkcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Virtuálna a rozšírená realita v kreatívnom priemysle
4
postupy a spôsoby práce s virtuálnou realitou v umeleckej produkcii
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Virtuálna a rozšírená realita v kreatívnom priemysle
4
typografia
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: dejiny písma, klasifikácia písem, sadzba, aplikovaná typografia
Perspektíva: Aktuálna
4
princípy a zásady videoprodukcie
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
teoretické východiská tvorby filmu a audiovizuálneho diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
súčasné trendy v audiovizuálnom umení a reklame
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
teória farieb
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
klasické a moderné spôsoby postprodukčného spracovania audiovizuálnych záznamov
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Techniky postprodukcie: techniky editácie obrazu, strihu video záznamu, úpravy zvuku, animácie, vloženia vizuálnych efektov, možnosti ich kombinácie a recyklácie
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
používanie digitálnych technológií a nových médií v rámci kultúrno-osvetovej činnosti
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Nové formy prezentačných, marketingových a propagačných aktivít v oblasti sprístupňovania kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a ďalších kultúrnych obsahov a hodnôt
4
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
pozorovanie, analýza a hodnotenie multimediálneho diela z technologického, ideového a estetického aspektu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
sprostredkovanie recepcie nových druhov umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Virtuálna a rozšírená realita v kreatívnom priemysle
4
návrh a tvorba storyboardu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
tvorba komponentov na nelineárnu animáciu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Príprava komponentov pre hry, simulácie, virtuálne televízne štúdio, 2D textúry, 3D digitálne objekty
Perspektíva: Aktuálna
4
technická príprava audiovizuálneho diela na distribúciu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
aplikácia postupov a spôsobov práce reagujúce na ekologické zmeny
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
4
používanie digitálnych technológií a nových médií v rámci fungovania kultúrnej inštitúcie, resp. príslušnej oblasti kultúry
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Virtuálna a rozšírená realita v kreatívnom priemysle
4
sprostredkovanie recepcie nových tém environmentálneho umenia
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Budúca
Inovácia: Ekologické umenie
4
tvorba scenára
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Tvorba autorského a spoluautorského scenára
Perspektíva: Aktuálna
4
tvorba vizuálnych efektov
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
práca so strihom, ovládanie strihacieho softvéru
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: strih digitálneho obrazu a zvuku
Perspektíva: Aktuálna
4
tvorivé používanie súčasných audiotechnológií a videotechnológií
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
editácia zvuku
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: klasické a digitálne techniky
Perspektíva: Aktuálna
4
analýza, napodobenie a návrh vizuálneho štýlu
Príznak: Sektorová(19) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
tvorba animácií, animovaných sekvencií pre reklamu a marketingovú komunikáciu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: klasická a digitálna animácia, 2D a 3D animácia
Perspektíva: Aktuálna
4
realistická a štylizovaná kresba figúry, portrétu a predmetu
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: kresba pre animáciu
Perspektíva: Aktuálna
4
organizačné zabezpečenie výroby a tvorby audiovizuálneho diela
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Produkcia audiovizuálneho diela - súhrn realizačných, technických, výrobno-prevádzkových, ekonomických a administratívnych činností zameraných na úspešnú finalizáciu diela
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Rysovacie a kresliace prostriedky (rysovacia doska, tablety – návrhári)
Technické prostriedky riadenia prostredia
Svetelná technika (osvetľovanie prostredia - filmári, baníci...)
Umelecké nástroje, pomôcky a materiály
Výtvarné nástroje, pomôcky a materiály
Audio, video a filmová technika
Fotografická a video technika
Filmová technika
Telo ako pracovný prostriedok
Ruky ako pracovný prostriedok (manuálna zručnosť a/alebo jemná motorika používaná vo vyššej miere, než je bežné...)
Zrak (používaný vo vyššej miere, než je bežné, napr. vizuálna kontrola výrobkov, napr. pilot)

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?

Postup práce
Netradičný, originálny postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Trend zvyšujúcej sa ponuky nových foriem prezentačných, marketingovýych a propagačných aktivít sektore kultúry a odvetviach umenia indikuje potrebu zvyšovania kvality a rozširovania znalostí a zručností ľudských zdrojov a predpokladá vznik nových pracovných pozícií/kvalifikácií.
Charakteristika:
Titulný obrázok Virtuálna realita („VR“) a rozšírená realita („AR“) sa dnes považujú za významnú súčasť technologického pokroku a inovácií, a preto sú pre KKP rastúcim odvetvím záujmu. VR vytvára umelé prostredie, ktoré používateľov vtiahne tak, že majú pocit, že prežívajú skutočné prostredie. VR môže byť plne imerzívna, neiimerzívna, čiastočne imerzívna alebo distribuovaná. AR používa počítačom simulovanú realitu alebo rekreáciu prostredia v reálnom čase na vloženie používateľov priamo do počítačom simulovaného virtuálneho prostredia. AR technológia môže byť mobilná, nositeľná, viditeľná alebo priestorová. VR a AR rastú, zvyšuje sa ich kvalita a stále viac sa uplatňujú v rôznych odvetviach KKP. Ich rast je spôsobený klesajúcimi nákladmi na hardvér a zvyšujúcim sa dopytom po smart telefónoch. Očakáva sa, že vývoj počítačových grafických systémov bude zohrávať významnú úlohu pri ich posilňovaní na trhu. Virtuálna a rozšírená realita, ktorá sa vo veľkej miere spolieha na dizajn, pohyblivé obrazy a rozprávanie príbehov, sa tiež čoraz viac využíva pri oživovaní miest kultúrneho dedičstva v celej Európe ako stratégia na oživenie regionálneho cestovného ruchu.
Charakteristika:
Titulný obrázok Súčasné umenie v rôznych formách a obsahoch reaguje na klimatické zmeny. Dá sa hovoriť o dvoch základných prístupoch. Jednou z nich je umelecká prax, ktorá je podmienená etickým prístupom umelcov pri realizovaní, transportovaní alebo vystavovaní umeleckých diel, čiže ide o produkčné aktivity, ktoré zohľadňujú klimatickú krízu. Druhou úlohou je téma klimatickej krízy v súčasnom umení. Obsahy diel sú nesmierne široké, od aktivistických a investigatívnych polôh, ktoré poukazujú na ekologické znečistenia, ubúdanie ľadovcov, prírodných biotopov, zvierat či rastlín až po umelecké interpretovanie ekologickej skutočnosti. Neraz umelecké projekty ponúkajú aj alternatívne riešenia, prípadne iniciujú zbierky na realizovanie náprav, ktoré by zvrátili konkrétne ekologické problémy. Umelecké projekty investigatívneho charakteru, zohľadňujúce politické, ekonomické, sociálne, etické a ďalšie kontexty, majú zväčša interdisciplinárny charakter. Čoraz aktívnejšie sa presadzujú kolektívne a komunitné formy rôznych spoluprác, čím sa oslabuje sa tak tlak na individuálny výkon, individuálna sloboda a uprednostňujú sa kolektívne záujmy, ktoré potláčajú liberálne pozície v spoločnostiach. Ohrozenie klimatickou zmenou je globálneho charakteru a v umeleckej prevádzke dochádza aj k zmenám správania sa jej aktérov. Do popredia sa dostávajú etické pozície o zodpovednosti voči planéte, udržateľnosti života na tejto planéte a aktívne premýšľanie o budúcnosti. Súčasné umenie, ktoré tematizuje ekologické problémy môže mať rôzne varianty svojich odnoží. Napríklad tvorcovia environmentálneho umenia pomáhajú spoločnosti porozumieť prírode, ekosystémom, environmentálnym silám a materiálom, ktoré je potrebné poznať a poškodeným oblastiam životného prostredia; ekologické umenie alebo „Eco Art“ je súčasná forma environmentálneho umenia vytvorená umelcami, ktorí sa zaujímajú o miestne a globálne environmentálne situácie.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.