Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Športový rozhodca

Športový rozhodcaŠportový rozhodca je športový odborník, ktorý sleduje a reguluje priebeh zápasu alebo hry a monitoruje dodržiavanie pravidiel športovej hry alebo zápasu. Okrem toho posudzuje výkon športovcov alebo hráčov, pričom udeľuje body a určuje výsledky hry alebo zápasu. Medzi jeho povinnosti patrí aj spustenie, ukončenie alebo zastavenie hry, kedykoľvek je to potrebné a sledovanie času udalosti a jej segmentov. Rozhodca rozhoduje sporné situácie, ku ktorým dôjde v rámci športového stretnutia na hracej ploche a v jej blízkosti, rieši porušenia herných štandardov a udeľuje tresty v súlade s pravidlami športovej hry.
Sektorová rada
Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport
Kód/revízia
496089/2
Garant
Konfederácia odborových zväzov SR
Alternatívne názvy
ENReferee
Odporúčaná úroveň vzdelania
úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou bez výučného listu Aj keď rozhodca nedostáva osvedčenie, je zaraďovaný do kvalifikačných stupňov a získava aj príslušnú licenciu - národnú, resp. medzinárodnú.">?
SKKR
Úroveň 4
EKR
Úroveň 4
ISCED 2011
454 Nadstavbové, pomaturitné štúdium
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Licencia príslušného národného športového zväzu na výkon odbornej spôsobilosti športový rozhodca v konkrétnom športe
Poznámka: Podľa Zákona č. 440/2015 o športe športový rozhodca patrí medzi fyzické osoby vykonávajúce odbornú činnosť v športe na základe odbornej spôsobilosti určenej predpismi príslušného športového zväzu alebo medzinárodnej športovej organizácie, ktorej je národný športový zväz členom.
Kontinuálne vzdelávanie a preskúšavanie je súčasťou doškoľovania rozhodcov, v niektorých športoch každý rok. Aj keď rozhodca nedostáva osvedčenie, je zaraďovaný do kvalifikačných stupňov a získava i príslušnú licenciu - národnú, resp. medzinárodnú.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
ISCO-08
3422 Športoví tréneri, rozhodcovia a funkcionári
SK ISCO-08
3422002 Športový rozhodca
SK NACE Rev. 2
R UMENIE, ZÁBAVA A REKREÁCIA
R93 Športové, zábavné a rekreačné činnosti
CPA 2015
R UMELECKÉ, ZÁBAVNÉ A REKREAČNÉ SLUŽBY
R93 Športové služby a zábavné a rekreačné služby
Príslušnosť k povolaniu
Športový rozhodca

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
4
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
4
Matematická gramotnosť
4
Digitálna gramotnosť
4
Mediálna gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Ekonomická a finančná gramotnosť
4
Občianske kompetencie
4
Technická gramotnosť
4
Zdravotná gramotnosť
4
Sociálne kompetencie
4
Osobnostné a emocionálne kompetencie
4
Schopnosť učiť sa
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
E
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Podnikavosť
E
Telesná zdatnosť
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
základy etiky
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
4
spôsoby a metódy komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
4
právne aspekty športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
typy zariadení pre záznam, reprodukciu a spracovanie audio a video formátov
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Technológie ako napríklad VAR vo futbale, "challenge" v tenise, či video v ľadovom hokeji.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Športová nositeľná elektronika
4
zásady a právne normy súvisiace s ochranou osobných údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
Video vo vzdelávaní
3
pravidlá príslušného športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
druhy športov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
rozhocovstvo jednotlivých športov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
sociologické aspekty športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
etika a integrita športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zásady hodnotenia výkonu športovca a ukladania trestov za porušenie pravidiel hry alebo súťaže
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
digitálne služby v športe
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Športová nositeľná elektronika
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
4
elektronický rozhodca
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Zariadenie, ktoré pomáha pri rozhodnutiach s dichotomickými odpoveďami - áno - nie.
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
rešpektovanie pravidiel ochrany osobných údajov v súlade s platnou legislatívou
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
4
sledovanie nových trendov v oblasti elektroniky
Príznak: Sektorová(12) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Športová nositeľná elektronika
Video vo vzdelávaní
Digitálna komunikácia a online vzdelávanie
4
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Digitálna bezpečnosť
Info etika
3
spolupráca s čiarovými, či pomocnými rozhodcami na hodnotení výkonu športovcov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
práca s elektronickým monitorovacím systémom (videorozhodca)
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Športová nositeľná elektronika
4
objektívne bodové hodnotenie výkonu športovcov a športových tímov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
objektívne a nestranné rozhodovanie pri sporných situáciách počas hry alebo súťaže
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Mobilné zariadenia vo vzdelávaní
Športová nositeľná elektronika
4
uplatňovanie etických princípov v športe
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Info etika
4
dodržiavanie hygienických predpisov pri športových aktivitách
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
dodržiavanie športových pravidiel, predpisov a rozhodnutí príslušného športu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
tvorivé používanie súčasných audiotechnológií a videotechnológií
Príznak: Sektorová(19) ?
Špecifikácia: Pri vzdelávaní rozhodcov.
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Pracovný odev, obuv a osobné ochranné pracovné pomôcky
Ochrana horných končatín (rukavice, rukávy, podložky, chrániče)
Ochrana hlavy (prilby, čiapky, čelenky, sieťky na vlasy, šatky)
Telo ako pracovný prostriedok
Telo ako celok (fyzická zdatnosť, športová zdatnosť, umelecký pohybový prejav a pod., napr. profesionálny športovec...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Odborné nemanuálne práce ?
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Pod digitálnou bezpečnosťou rozumieme ochranu našej identity, dát, či iných artefaktov, ako aj našich IKT prostriedkov, infraštruktúry, systémov, sietí a informácií. Niekedy sa terminologicky možno stretnúť pre ochranu IKT prostriedkov, infraštruktúru, systémy, siete a informácie s názvom kyberbezpečnosť. Digitálna bezpečnosť sa stáva kľúčovým aspektom práce s modernými technológiami a práce s informáciami. Mimoriadne dôležitá je aj pre sektor vzdelávania. Ďaleko viac: sektor vzdelávania patrí medzi najohrozenejšie. Týka sa všetkých aktérov vzdelávania: učiteľov, žiakov i rodičov. Každý z nich je potenciálne ohrozený, každý z nich musí dbať o svoju digitálnu bezpečnosť. Učiteľ je zodpovedný nielen za svoju digitálnu bezpečnosť, ale aj na bezpečnosť žiakov. Medzi najväčšie ohrozenia učiteľov patria: Phishing – využitie emočnej komunikácie, pri ktorej sa prezradia citlivé údaje ako heslo, číslo kreditky, ap., DDoS (Distributed Denial-of-Service) Distribuovane odmietnutie služby - keď viaceré systémy zaplavujú šírku pásma alebo zdroje lokálnych serverov, Porušenie ochrany údajov – neautorizovaný prístup k súkromným alebo citlivým informáciám, zákerný softvér – znefunkčnenie počítača a požiadavka „výkupného“ za obnovenie činnosti. Ako ochrana sa pre učiteľa odporúča: kryptovanie dát, dodržiavanie bezpečnostných opatrení školy, ochrana vlastných technológií pred fyzickým útokom, zálohovanie dát, dobrý manažment hesiel. Aj rodičia musia dbať o digitálnu bezpečnosť nielen svoju, ale aj ich detí. Deti treba chrániť pred zneužitím, či už emočným alebo finančným, pred sťahovaním škodlivého, zákerného softvéru, pred zneužitím identity, ale aj pred nebezpečím online hier. Mali by deti učiť používať heslá, chrániť identitu, súkromie, zabezpečiť bezpečné WIFI, komunikovať s deťmi o nebezpečiach. Digitálna bezpečnosť je dôležitou súčasťou vzdelávacieho procesu, a to ako predmet, tak aj ako prostriedok. Dôležitá je každú formu i úroveň vzdelávania. Osobitnú pozornosť treba venovať digitálnej bezpečnosti pri neformálnom vzdelávaní, kde sa pracuje s externými technológiami a informačnými zdrojmi. Problematika bezpečnosti je nevyhnutná súčasť digitálnej gramotnosti. Jej význam i dopad na jednotlivca i spoločnosť s časom rastie.
Charakteristika:
Titulný obrázok Pod infoetikou sa chápe používanie informácií a informačno komunikačných technológií, ktoré je etické, legálne a spoločenské. Vymedzuje teda rámec alebo požiadavky na manipuláciu s informáciami, ktoré sú etické, či morálne. Je prirodzenou a nevyhnutnou súčasťou digitálnej gramotnosti. Infoetika je inherentne spojená so vzdelávaním, a to na všetkých jeho stupňoch i formách. Vo vzdelávaní musí byť predmetom, ale aj prostriedkom. Keďže s informáciami sa stretávajú deti už v materských školách až po najstaršiu generáciu, je nevyhnutné aby na každej úrovni poznali význam a hodnotu informácií. Pri práci s informáciami treba zdôrazniť nielen etické a morálne využívanie vlastných informácií, ale aj všetkých sprístupnených informácií. Poukázať treba aj na možné neetické použitie informácií, ktoré dávame na sprístupnenie. Treba tiež upozornoť na neetické predkladanie cudzích informácií ako vlastných, či dané informácie parafrázujeme, citujeme a v tomto kontexte prebrať aj problematiku plagiarizmu. Upozorniť treba aj na obrátenú stránku infoetiky, keď sa informácie vedome zneužívajú, alebo šíria nepravdivé informácie. Infoetika nie je „predmetová“, ale musí musí byť súčasťou všetkých aspektov vzdelávacieho procesu. Problematiku infoetiky treba vo vzdelávaní nielen vysvetlovať, ale ju aj dodržiavať a poukazovať na neetické používanie informácií. V tomto kontexte poukázať aj na problém kyberšikany. Osobitné miesto ma Infoetika pri online vzdelávaní, ktoré vytvára široký priestor pre neetickú prácu s informáciami. Do popredia tu vystupuje osobná zodpovednosť za etickú prácu s informáciami. Na infoetiku treba pamätať aj na sociálnych sieťach, a to ako sprístupňovaní informácií, tak pri komunikácii. V kontexte infoetiky sa možno stretnúť aj s pojmom etiketa, ktorá tiež určuje pravidlá správania sa v súlade s morálkou, ako aj s pojmom netiketa, určujúca pravidlá správania sa vo virtuálnom svete.
Charakteristika:
Titulný obrázok Mobilné vzdelávanie predstavuje vzdelávacie procesy realizované pomocou prenosných technických zariadení, ktoré sú podporované bezdrôtovými sieťami. Umožnenie vzájomnej komunikácie všetkých zúčastnených, neobmedzený a flexibilný prístup k vzdelávacím obsahom je ich výhodou. V súčasnosti najčastejšie používané mobilné zariadenia predstavujú notebooky, tablety a smartfóny, ktoré sa v dnešnej dobe nevyužívajú len vo voľnom čase v rámci oddychu a zábavy, ale aj ako súčasť vzdelávania a vyučovania. Metóda učenia pomocou mobilných zariadení získava stále viac na význame – aj z dôvodov spravidla rýchleho a cenovo výhodného internetového pripojenia. Žiaci a študenti majú možnosť pristupovať k svojim dátam prakticky neustále a odvšadiaľ pomocou svojich mobilných zariadení môžu svoje dáta meniť, archivovať ich a využívať. Pozitívne stránky mobilného vzdelávania robia samotné vzdelávanie atraktívnejším nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov. Za podstatnú výhodu mobilného vzdelávania sa považuje priestorová a časová flexibilita prejavujúca sa v možnostiach venovať sa vzdelávaniu vzhľadom na osobnostné potenciality, individuálne priestorové a časové možnosti učiteľa i žiaka. Veľkou výhodou mobilných technológií je, že podporujú kreativitu a rozvíjajú vizuálne a komunikačné schopnosti žiaka. Vďaka nim sa vyskytujú nové ciele výučby ktorých skôr nebolo možné dosiahnuť klasickými metódami. Tento spôsob podporuje inštruktívne odovzdávanie hotových poznatkov, spoluprácu, samostatnosť, iniciatívnosť, kritické myslenie, tvorivosť, komunikáciu alebo empatiu, ktoré sú vo vzdelávaní na prvom mieste.
Charakteristika:
Nositeľná elektronika s prívlastkom športová je elektronika upevnená na tele alebo oblečení športovca. Používa sa na získanie biomechanických informácií o športovcovi, ktoré sa následne môžu využiť na zvýšenie jeho výkonnosti, či ho chrániť pred zranením. Rýchlo sa rozvíjajúca elektronika ponúka širokú paletu zariadení, ako náramky, šperky, inteligentné hodinky alebo okuliare, SOS tlačidlá, implantáty na tele. Športová nositeľná elektronika nachádza uplatnenie aj vo vzdelávaní. Nositeľom je učiaci sa, spätnú väzbu prijíma učiteľ. Je výrazným obohatením styku a komunikácie medzi učiteľom a učiacim sa. Keďže učiaci sa má elektroniku stále „na sebe“, môžu byť fyzicky vzdialený a navzájom komunikovať. Dáta získané z nositeľnej elektroniky majú rôznu využiteľnosť a učiteľ ich môže využiť aj na obohatenie identity učiaceho sa. Športová prenositeľná elektronika je predmetovo invariantná, ale využitie sa môže líšiť od predmetu k predmetu. Osobitné miesto má v neformálnom, či v celoživotnom vzdelávaní, keďže do obsah vzdelávania môžu byť zaradené aj špecifické informácie získané z použitej elektroniky, alebo si na použitú elektroniku môže klásť požiadavky na predmetné informácie. Použitie športovej nositeľnej elektronike si vyžaduje iba základnú digitálnu gramotnosť, ale požiadavky sú na interpretáciu a využitie získaných informácií.
Charakteristika:
Titulný obrázok Video vo vzdelávaní je efektívny nástroj najmä z dôvodu, že v súčasnosti deti a mladí ľudia trávia pomerne veľký čas používaním mobilných zariadení a internetu, prostredníctvom ktorého sledujú rôzne vlogy, youtube príspevky a videá, filmy alebo interaktívne hry. Kvalitné video vie byť atraktívnym a cenným zdrojom informácií. Videá vo vzdelávaní musia byť stručné, rozdelené do menších celkov v princípe, že za čo najkratší čas musí video podať čo najefektívnejší vzdelávací obsah. Video vo vzdelávaní je pre žiakov vhodnou pomôckou pri zachovaní zásady, že žiaci nebudú len pasívne prijímať obraz a zvuk, ale budú môcť s videom aktívne pracovať a bude slúžiť na vyučovacie účely. Za to zodpovedá konkrétny pedagóg, ktorý video zmysluplne využije pre vyučovanie.
Charakteristika:
Titulný obrázok Digitálna komunikácia je komunikácia realizovaná prostriedkami IKT, ako je počítač, notebook, tablet, (smart)mobil a Internet. Vybavenosť vzdelávacích inštitúcií, digitálna gramotnosť aktérov vzdelávania učiteľov i žiakov, dáva všetky predpoklady jej využitia aj vo vzdelávaní a obohatiť jeho klasickú formu o inovatívne prvky digitálnej komunikácie. Digitálnu komunikáciu možno využiť nielen pri komunikácii medzi učiteľom a žiakom, ale aj medzi žiakmi navzájom, nielen pri vzdelávacom procese, ale aj vo voľnom čase a obohatiť tak identitu aktérov vzdelávania. Vo vzdelávaní nachádzajú svoje využite všetky formy digitálnej komunikácie. Z tých najčastejších je to text, ktorý sa používa ako email. Jeho výhoda je, že si vyžaduje iba základnú digitálnu gramotnosť. Komunikáciu možno obohatiť prílohami, ktorými môžu byť dokumenty rôznych formátov. Komunikácie sa môže zúčastniť viacero účastníkov. IKT umožňujú tiež komunikáciu online a možno ju obohatiť o video a sprístupnenie nových informačných zdrojov a prezentáciu dokumentov rôznych formátov. Vo vzdelávaní nachádzajú svoje uplatnenie aj sociálne médiá, kde sa komunikácia robí cez virtuálnu sieť a záujmové skupiny. Digitálna komunikácia nachádza veľmi dobré uplatnenie pri online vzdelávaní. Pri online vzdelávaní dochádza ku digitálnej komunikácii medzi učiteľom a žiakom, ktorej cieľom poskytnúť znalosti z predmetnej oblasti vzdelávania na strane učiteľa a získať znalosti a zručnosti na strane žiaka. Informačné zdroje majú e-formu a sú sprístupniteľné ako učiteľovi, tak žiakovi. Prezentácia sa uskutočňuje digitálnou komunikáciou, obohatenou o video, sprístupnenie a prezentovanie externých informačných zdrojov. Dostupnosť je z ľubovoľného miesta s prístupom na Internet. Využiť možno všetky známe formy digitálnej komunikácie. Online vzdelávanie je podmienené digitálnou gramotnosťou a prístupom k technologickým prostriedkom, ako aj Internetu. Je použiteľné na všetky formy vzdelávania. Prístupom k aktuálnym informačným zdrojom, ich obohatenou prezentáciou, schopnosťou učiť sa, má mimoriadny význam pri celoživotnom vzdelávaní sa. Digitálna komunikácia a online vzdelávanie robia vzdelávanie dostupnejším, inkluzívnejším. S rozvojom technológií a využívaním prostriedkov umelej inteligencie ich význam a užitočnosť ešte narastie.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.