Majster odbornej výchovy

Majster odbornej výchovyMajster odbornej výchovy vykonáva činnosť pri uskutočňovaní praktického vyučovania žiakov, odbornej výchovy a odbornej praxe v rámci školského vzdelávacieho programu. Rozvíja odborné vedomosti a praktické zručnosti žiakov. Majster odbornej výchovy vykonáva činnosti súvisiace s vedením povinnej pedagogickej dokumentácie, oboznamuje žiakov s témou učebného dňa, vysvetľuje učivo po teoretickej a praktickej stránke, organizuje prípravu materiálu, náradia a pomôcok potrebných k realizácii praktických ukážok, upozorňuje žiakov na chyby, ktoré môžu nastať pri nedodržaní správneho technologického postupu. Uskutočňuje praktické ukážky jednotlivých častí pracovného postupu. Preveruje vedomosti a zručnosti žiakov formou konkrétnych otázok a predvedení. Dohliada na dodržiavanie správneho technologického postupu pri vykonávaní pracovnej činnosti žiakov, bezpečnosti a protipožiarnych opatrení. Vypracúva návrhy na udelenie, resp. uloženie výchovných opatrení žiakom v jednotlivých klasifikačných ob...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport
Kód/revízia
496038/2
Garant
Konfederácia odborových zväzov SR
Odporúčaná úroveň vzdelania
N ?
SKKR
Úroveň 4
EKR
Úroveň 4
ISCED 2011
454
ISCED rozšírenie
354
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2019 Z. z. o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 36 mesiacov.
Poznámka: U majstra odbornej výchovy sa odporúča prax minimálne 36 mesiacov po skončení vzdelania v odbore. V prípade, ak majster dohliada rôzne odbory, pri príbuzných odboroch sa ďalšia prax nevyžaduje, ak odbory príbuzné nie sú, odporúča sa, aby pred začiatkom práce mal minimálne 12 a viac mesiacov praxe v ďalších odboroch.
Za prax sa v tomto smere považuje výlučne práca / činnosť pri výkone povolania, ktoré je cieľové pri odbornej výchove za odplatu.
ISCO-08
2320
SK ISCO-08
2320001
ESCO
695
SK NACE Rev. 2
P85
CPA 2015
P85
Príslušnosť k povolaniu
2320001

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
4
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
4
Matematická gramotnosť
4
Digitálna gramotnosť
4
Mediálna gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Ekonomická a finančná gramotnosť
4
Občianske kompetencie
4
Zdravotná gramotnosť
4
Sociálne kompetencie
4
Osobnostné a emocionálne kompetencie
4
Schopnosť učiť sa
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Telesná zdatnosť
P
Manuálna zručnosť
V
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
všeobecná pedagogika
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
4
obsah, formy, metódy a postupy vzdelávacej a lektorskej činnosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy, formy a obsah vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hromadné on-line vzdelávanie a on-line kurzy
4
metodika odborného výcviku
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy a postupy riešenia študijných problémov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
výchova proti šikanovaniu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metodika vzdelávania odborných predmetov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
odborná spôsobilosť v príslušnom odbore
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
organizácia školského roku
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
právne, ekonomické a etické aspekty práce v strednom školstve
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
princípy duálneho vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
formy spolupráce so zamestnávateľmi pri uskutočňovaní odbornej prípravy
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
technologické postupy a postupy pracovných operácií
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
štruktúra zamestnávateľov v odvetví a danom regióne
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metodické pokyny týkajúce sa hodnotenia a klasifikácie žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metodológia výchovného ovplyvňovania správania žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
didaktika a didaktická technika
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
psychológia
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Základy psychológie.
Perspektíva: Aktuálna
4
spôsoby a metódy komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
orientácia v školskom vzdelávacom programe, učebných plánoch, osnovách a dalších učebných dokumentoch
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
dodržiavanie základných práv a povinností detí, žiakov, zamestnancov a zákonných zástupcov detí a žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
uplatňovanie psychologických zásad
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Spôsoby prezentácie učiva, motivácia, diagnostika a hodnotenie, interakcia a komunikácia so žiakmi.
Perspektíva: Aktuálna
4
dodržiavanie základných ľudských práv na pracovisku
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
orientácia v normách, technických podkladoch a prevádzkovej dokumentácii na obsluhu a riadenie technologických procesov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
definovanie cieľov vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spolupráca pri plánovaní a stanovovaní rozvrhu vyučovacích hodín
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
príprava podkladov na klasifikačné porady
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie pedagogickej dokumentácie
Príznak: Sektorová(20) ?
Špecifikácia: Triedna kniha, triedny výkaz, katalógový list žiaka a podobne.
Perspektíva: Aktuálna
4
evidencia pracovných výkonov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
aplikácia základných pedagogických a psychologických zákonitostí, zásad a princípov pri riešení odborných problémov v praktických činnostiach jednotlivcov, prispôsobiac sa ich typológii a príslušnosti k sociálnej skupine
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
poskytovanie informačného a konzultačného servisu
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
informovanie nadriadeného o možných rizikách a ohrozeniach na zdraví a životoch
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spolupráca pri príprave a organizácii školského roka
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spolupráca so zákonnými zástupcami žiakov, zamestnávateľskými zväzmi, s psychológmi, ďalšími učiteľmi a vychovávateľmi
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zabezpečenie odbornej prípravy na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zisťovanie spätnej väzby a zohľadnenie zistení v oblasti vzdelávania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vyučovanie formou príkladov, problémových situácií, vedenie k vlastnému objavovaniu, organizácia samostatnej činnosti žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
realizácia prípravy na vyučovanie s rešpektovaním didaktických postupov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spolupráca s výchovným poradcom
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
rozvoj vedomostí, zručností a kompetencií žiakov a pravidelné overovanie a hodnotenie práce žiakov a ich dosiahnutých výsledkov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
aktualizácia vlastných vedomostí a zručností v súlade so spoločenskými potrebami a požiadavkami pedagogickej a odbornej praxe
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
realizácia výchovných a vzdelávacích procesov v rámci odborného výcviku
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
príprava učebných a výchovných pomôcok pre žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
uplatňovanie tvorivých a alternatívnych vyučovacích metód, aplikovanie systémového prístupu k modernej výučbe odborných predmetov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
aktualizácia vedomostí a zručností
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
overovanie úrovne stanovených zručností žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
akceptovanie individuality každého žiaka, zhodnotenie aktuálneho stavu, návrh a realizácia opatrení vo výchovnom procese žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
aktívne počúvanie, kladenie otázok, spätná väzba, facilitovanie
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie žiakov (študentov) pri vykonávaní praktických činností
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
organizovanie odborného výcviku žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
motivácia žiakov k záujmu o učivo
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
overovanie úrovne pochopenia učiva
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
riešenie disciplinárnych priestupkov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
aktívna účasť na výchove proti šikanovaniu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
motivácia zverencov k záujmu o dosahovanie lepších výkonov a výsledkov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
príprava učebne praktického vyučovania
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
využívanie materiálnych a technických prostriedkov vo výchovno-vzdelávacej činnosti
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metodické usmerňovanie a spolupráca s inštruktormi odborného výcviku u právnických a fyzických osôb
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
organizovanie odbornej praxe žiakov
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Učebné a didaktické pomôcky (interaktívne tabule, prezentačná technika, mikrofóny, simulátory a pod.)
Rysovacie a kresliace prostriedky (rysovacia doska, tablety – návrhári)
Iná kancelárska technika inde neuvedená
Ručné nástroje
Mechanické nástroje (skrutkovače, nožnice, škrabky, háčiky, metly, prípravky, prísavky, pomôcky na meranie a kontrolu..)
Elektrické nástroje (vŕtačky, brúsky, píly, čerpadlá, frézy, el. kladivá, el. pomôcky na meranie a kontrolu..)
Pneumatické nástroje (pištole, uťahováky, brúsky, klincovačky, kliešte...)
Benzínové nástroje (reťazové píly, kosačky...)
Špecifické a špecializované nástroje (nepatriace do predchádzajúcich skupín kategórie ručné nástroje)
Stroje a zariadenia
Stacionárne stroje (pásové píly, brúsky, stojanové vŕtačky, stolové rezačky, sústruhy, RTG, CT sken...)
Prenosné stroje (cestné rezačky, miešačky, rotavátory, kompresory, vrtné súpravy...)
Roboty (robotické ruky, CNC stroje, automatizované stroje...)
Výrobné stroje (na výrobu produktov...)
Špecializované stroje a zariadenia (špecializované pre konkrétne odvetvie, nespadajúce do ostatných kategórií)
Pracovný odev, obuv a osobné ochranné pracovné pomôcky
Ochrana celého tela (odevy, kombinézy, ochrana pred pádom, prikrývky)

Profil práce

Charakter činností
Kvalifikované manuálne a remeselné práce ?
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?
Práce v oblasti výchovy a vzdelávania ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.