Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Geochemik

GeochemikGeochemik skúma a hodnotí obsah, distribúciu a vzťahy chemických prvkov v telese Zeme, vrátane izotopov. Pozoruje a analyzuje endogénne, exogénne procesy ovplyvňujúce správanie sa chemických prvkov, ako aj interakciu prvkov medzi jednotlivými sférami Zeme. Zároveň sa vyjadruje k prírodným a antropogénnym faktorom životného prostredia najmä z aspektu geohazardov, znečistenia životného a prírodného prostredia, skúma abiogénne a biogénne procesy vyvolávajúce mobilitu chemických prvkov a ich zlúčenín. Skúma ich v rámci interakcií systému hornina-pôda-voda-ovzdušie-biota až po vplyv geochemického prostredia (prirodzeného i antropogénne podmieneného) na ľudské zdravie. Využíva vedecké metódy geochemického výskumu s orientáciou na základný a aplikovaný výskum v odbore vied o Zemi.
Sektorová rada
Sektorová rada pre ťažbu a úpravu surovín, geológiu
Kód/revízia
4576/3
Garant
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy
Odporúčaná úroveň vzdelania
vysokoškolské vzdelanie II. stupeň
Legislatívny rozsah úrovní vzdelania
vysokoškolské vzdelanie II. stupeň
vysokoškolské vzdelanie III. stupeň – doktorandské
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
767 Vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa (magisterské, inžinierske a doktorské)
ISCED rozšírenie
768 Vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa (rigorózna skúška)
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Zákon č. 569/2007 Z.z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Preukaz o odbornej spôsobilosti na vykonávanie geologických prác podľa zákona č. 569/2007 Z.z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov (§ 9)
Vodičské oprávnenie na vedenie motorových vozidiel skupiny B podľa zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vodičské oprávnenie na vedenie motorových vozidiel podskupiny B1 podľa zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax vyžaduje právnym predpisom v období 36 mesiacov.
Výkon tohto zamestnania vyžaduje zákonom stanovenú odbornú prax:
Zákon č. 569/2007 Z.z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov
Poznámka: § 9 ods. 6 písmeno f.
ISCO-08
2114 Geológovia a geofyzici
SK ISCO-08
2114001 Geochemik
SK NACE Rev. 2
B ŤAŽBA A DOBÝVANIE
B08 Iná ťažba a dobývanie
E DODÁVKA VODY; ČISTENIE A ODVOD ODPADOVÝCH VÔD, ODPADY A SLUŽBY ODSTRAŇOVANIA ODPADOV
E39 Ozdravovacie činnosti a ostatné činnosti nakladania s odpadom
M ODBORNÉ, VEDECKÉ A TECHNICKÉ ČINNOSTI
M72 Vedecký výskum a vývoj
CPA 2015
B ŤAŽBA A DOBÝVANIE
B08 Ostatné produkty ťažby a dobývania
E DODÁVKA VODY
E39 Ozdravovacie činnosti a ostatné činnosti nakladania s odpadom
M ODBORNÉ, VEDECKÉ A TECHNICKÉ SLUŽBY
M72 Služby súvisiace s vedeckým výskumom a vývojom
Príslušnosť k povolaniu
Geológ (geofyzik)

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
V
Analytické myslenie
V
Strategické a koncepčné myslenie
P
Manuálna zručnosť
V
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
zásady formulovania, interpretovania, prezentovania a publikovania výsledkov výskumu
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Modely získavania zdrojov v akademickej sfére
7
základné princípy výskumnej a vývojovej činnosti
Príznak: Sektorová(23) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Používa metódy a zásady správne komunikácie, ktoré sú bezpochyby jedným z dôležitých faktorov pracovného procesu a zároveň aj jeho nevyhnutná súčasť. Správna komunikácia je danosť, resp. zručnosť, ktorá sa dá naučiť. Význam jednotlivých zásad a metód profesionálnej komunikácie v praxi stúpa s tým, ako sa vďaka moderným technológiám zvyšuje informovanosť laickej verejnosti.
Perspektíva: Aktuálna
7
anorganická chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
organická chémia
Príznak: Sektorová(7) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy odberu vzoriek v oblasti geochémie
Príznak: Sektorová(2) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
geológia
Príznak: Sektorová(2) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
mineralógia
Príznak: Sektorová(2) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
prístroje a zariadenia na výkon geochemických činností
Príznak: Sektorová(2) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
hydrogeológia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
hydrológia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
geochémia
Príznak: Sektorová(2) ?
Špecifikácia: Vrátane metód geochemického výskumu.
Perspektíva: Aktuálna
7
spôsoby a postupy odoberania vzoriek
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
softvéry a odborné aplikácie
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Geografické informačné systémy, štatistické softvéry.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
IoT Internet vecí / IIoT Priemyselný internet vecí
Softverizácia
7
štátna správa a samospráva v oblasti životného prostredia
Príznak: Sektorová(21) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
metódy monitorovania a analýz životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: 3D mapovanie
3D mapy ako virtuálna realita
7
vplyvy geologického prostredia na ostatné zložky životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Špecifikácia: V interakcii pôda - voda - ovzdušie - biota.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Modelovanie prírodných rizík a hazardov využitím nástrojov umelej inteligencie
7
metódy odberu vzoriek hornín, pôdy, vody a ďalších zložiek životného a prírodného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
spracovávanie návrhov, rozhodnutí, stanovísk alebo odporúčaní z oblasti geochémie orgánu štátnej správy
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
spracovávanie odborných stanovísk a posudkov k prieskumným prácam a výskumným úlohám v geochémii
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
posudzovanie výsledkov analýz odobratých vzoriek látok znečisťujúcich životné prostredie
Príznak: Sektorová(13) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Modelovanie prírodných rizík a hazardov využitím nástrojov umelej inteligencie
7
mapovanie a rozbor výsledkov vedeckých a odborných výskumov v geochémii
Príznak: Sektorová(13) ?
Špecifikácia: Analýza odborných vedeckých podkladov, príprava písomných výstupov.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: 3D mapovanie
3D mapy ako virtuálna realita
7
využívanie odborných softvérových aplikácií
Príznak: Sektorová(17) ?
Špecifikácia: Geografické informačné systémy, štatistické softvéry.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Dátová analytika (Big Data)
IoT Internet vecí / IIoT Priemyselný internet vecí
Softverizácia
7
formulovanie, interpretovanie, prezentovanie a publikovanie výsledkov výskumu
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Modely získavania zdrojov v akademickej sfére
7
poskytovanie informačného a konzultačného servisu
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
odber vzoriek zložiek životného prostredia
Príznak: Sektorová(13) ?
Špecifikácia: Voda - pôda - ovzdušie - biota.
Perspektíva: Aktuálna
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Pracovný odev, obuv a osobné ochranné pracovné pomôcky
Ochrana zraku a tváre (kukly, štíty, okuliare)
Ochrana celého tela (odevy, kombinézy, ochrana pred pádom, prikrývky)
Signalizácia prítomnosti nebezpečných látok (prenosné osobné zariadenia – napr. osobný dozimeter, detektor plynu CO)
Kancelárske prostriedky
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Laboratórne pomôcky, prístroje a materiály
Základné laboratórne prístroje (mikroskopy, váhy, pipety, autoklávy, homogenizátory, odparky, termostaty a inkubátory, pH metre)
Analytické prístroje (na chromatografiu, spektrofotometriu, elektromigračné a elektroanalytické techniky, termické a mechanické)
Tlačoviny, textové dokumenty
Odborná literatúra
Mapy
Normy (technické normy, ISO normy...)
Zákony, vyhlášky, nariadenia
Dopravné prostriedky a pomôcky
Prostriedky cestnej dopravy (osobné autá, nákladné autá, autobusy, bicykle, motocykle...)

Profil práce

Charakter činností
Špecializované, tvorivé a vývojové práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok -
Charakteristika:
Titulný obrázok Softverizácia je technologický pojem pre virtualizáciu a definovanie fyzického sveta pomocou softvéru. Zastrešujúcim pojmom je: "softvérovo definované všetko (SDE)", ktorý popisuje, ako virtualizácia a abstrahovanie od základnej hardvérovej infraštruktúry môže byť využitá, aby sa informačné technológie stali flexibilnejšími a svižnejšími. Patria sem najmä softvérovo definované siete, softvérovo definované úložiská a softvérovo definované dátové centrá.
Charakteristika:
Titulný obrázok Klasické mapovanie terénu geodetmi v 2D ako nevyhnutný podklad pre tvorbu stavebných projektov už viac ako 10 rokov sa mení na 3D mapovanie s následnou tvorbou 3D projektov z ktorých v ďalšej fáze môže vzniknúť BIM. Z 3D mapovania, či už v predprojektovej fáze, alebo ako mapovanie dokončených stavieb, možno vytvoriť virtuálnu realitu.
Charakteristika:
Titulný obrázok Základom virtuálnej reality sú 3D mapy hotových budov, priemyselných komplexov, alebo dokončených líniových stavieb, kde vo virtuálnom (počítačovom) prostredí si bez potreby ísť do terénu možno prezrieť celú dokončenú stavbu (napr. prechádzať sa po diaľnici, alebo lietať nad ňou, vliezť do vnútra tunela, akéhokoľvek potrubia, priepustu, pozrieť si most nie len zvrchu, ale aj zospodu a z boku, zájsť pod povrch terénu a pozrieť si priebeh, hĺbku a križovanie jednotlivých sietí v podzemí a pod.). Podobne je to možné aj v 3D projekte ešte neexistujúcich stavieb (napr. architekt pripraví z 3D projektu domu virtuálnu prehliadku domu pre klienta a na jej základe môže urobiť zmeny v projekte podľa požiadaviek klienta).
Charakteristika:
Titulný obrázok Ako sa dáta stávajú strategickým zdrojom pre firmy, bude sa zvyšovať ich zložitosť, narastie počet analyzovaných premenných ako aj typy a rýchlosť vykonávaných analýz. Takmer všetky analýzy, ktoré sa postupne v organizačných procesoch udomácnia, budú založené na strojovom učení („machine learning“ alebo ML) a rôznych metódach umelej inteligencie („artificial intelligence“, AI alebo UI). Približne do roku 2024 bude podľa trhových analytikov rozsah manuálnych a ad-hoc úkonov týkajúcich sa manažmentu dát a informácií redukovaný o minimálne 45%, a to najmä vďaka strojovému učeniu (ML) a automatizácii používajúcej rôzne prvky UI. Už do troch rokov sa očakáva, že polovica všetkých analytických dopytov bude generovaná skrz spracovanie hlasu a prirodzeného jazyka, čo bude znamenať významnú rolu UI ako iniciátora a interpretátora analýz. Jedna z kľúčových technológií podporujúcich UI a analytiku vo všeobecnosti sú tzv. grafové databázy (na rozdiel od dnes štandardných relačných, SQL riešení) – u týchto sa predpokladá 100% medziročný trhový nárast v najbližších troch až piatich rokoch.
Charakteristika:
Titulný obrázok Komplex prepojených zariadení, objektov, ale aj zvierat a ľudí v automatizovanom systéme cez internet s cieľom ich vzájomnej interakcie, kde dochádza k zberu, analýze informácií a k automatickým úkonom, ktoré zjednodušujú, zefektívňujú a modifikujú procesy. Vylepšené senzory a zavedenie vyššej konektivity posilňujú rozvoj IoT. Kombinácia umelej inteligencie a strojového učenia v IoT umožňuje spoľahlivejšiu správu objemných dát, generovanie poznatkov a riešení, ktoré zvyšujú odozvu výrobcov a zlepšujú efektivitu výroby. Výrobné roboty tak môžu reagovať na vzniknuté problémy priamo pri výrobe a môžu poskytovať okamžité a včasné riešenia.
Charakteristika:
Titulný obrázok Nadačný model – pri tomto modeli projekt získava základné financovanie. Administrátor fondu spravuje toto základné financovanie a projekt je financovaný z úrokov získaných z fondu. Model členstva – zainteresované organizácie prispievajú určitou sumou, buď len pri vstupe alebo prispievajú ročným príspevkom alebo predplatným členstva. Model darcovstva – pri tomto modeli projekt získava podporu širšej komunity a prijíma dotácie. Konverzný model – organizácia ponúkne niečo zdarma a prijímateľ voľnej služby sa stane časom platiacim zákazníkom. Model platby prispievateľa - Model sa skladá z mechanizmu, kedy sa prispievatelia svojimi príspevkami podieľajú na nákladoch zriadenia predmetnej služby alebo produktu a následne poskytovateľ voľne sprístupní danú službu alebo produkt prispievateľom. Sponzorský model – finančná podpora prispievateľa je zverejnená „sponzorským oznamom“ pri verejnej príležitosti alebo prostredníctvom rozhlasového, či televízneho vysielania. Inštitucionálny model – variácia sponzorského modelu, kedy inštitúcia prezentuje vlastnú iniciatívu na realizácii projektu. Vládny model - podobný inštitucionálnemu modelu, len predstavuje priame financovanie projektov vládnymi organizáciami. Partnerstvá a výmeny - aj keď sa o nich možno neuvažuje ako o finančnom modeli, napriek tomu zohrávajú dôležitú alebo potenciálnu úlohu pri realizácii projektov. Pri implementácii niektorého z uvedených modelov získavania zdrojov v akademickej sfére sa zabezpečuje podpora a spolupráca ľudských zdrojov v samotnej realizácii jednotlivých projektov.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.