Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Hotelový recepčný

Hotelový recepčnýHotelový recepčný je zodpovedný za administratívu spojenú s ubytovávaním hotelových hostí, ich zúčtovaním a plnením ich požiadaviek. Zodpovedá za pokladňu, vybavovanie a prepájanie telefonických hovorov do hotela a z hotela. Je prvým kontaktným bodom hotelových hostí, vystupuje v mene hotela a je hlavným miestom prijímania a odovzdávania informácií. Hotelový recepčný poskytuje klientom služby súvisiace s ubytovacími službami. Medzi ďalšie činnosti, ktoré hotelový recepčný (hotelová recepčná) vykonáva, patrí napr. denná uzávierka, odovzdávanie zmien, administratívne práce pre hostí a pre prevádzku hotela. Ďalej vybavovanie prichádzajúcej a odchádzajúcej pošty a zásielok hotela a hostí, vybavovanie emailovej, telefonickej, listovej a osobnej komunikácie s hosťami, prípadne s dodávateľmi.
Sektorová rada
Sektorová rada pre obchod, marketing, gastronómiu a cestovný ruch
Kód/revízia
26472/4
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
SKRecepčný hotela
SKZamestnanec front office
ENFront office agent
ENReceptionist
Odporúčaná úroveň vzdelania
úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou a výučným listom
SKKR
Úroveň 4
EKR
Úroveň 4
ISCED 2011
354 Úplné stredné odborné vzdelanie dosiahnuté absolvovaním vzdelávacích programov ukončených maturitou
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Poznámka: Zákon č. 222/2004 Z. z.
Zákon o dani z pridanej hodnoty
Zákon č. 289/2008 Z. z.
Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Devízová licencia podľa zákona č. 202/1995 Z.z. - DEVÍZOVÝ ZÁKON a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (§ 6)
Poznámka: Zákon č. 202/1995 sa aplikuje tam, kde je súčasťou recepcie aj zmenáreň.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Doklad o zaškolení k zákonu č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Poznámka: Zákon č. 18/2018 Z.z. - Je potrebné poučenie zamestnanca pre prácu s osobnými údajmi a informačným systémom zamestnávateľa (prevádzkovateľ informačného systému) na účely zabezpečenie ochrany osobných údajov v zmysle zákona.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 6 mesiacov.
Poznámka: V prípade absolventov štúdijného odboru hotelová akadémia, obchodná akadémia, pracovník marketingu, technicko-informačné služby a príbuzných je možné ako prax započítať aj povinnú, alebo dobrovoľnú prax počas štúdia.
ISCO-08
4224 Hoteloví recepční
SK ISCO-08
4224002 Hotelový recepčný
SK NACE Rev. 2
I UBYTOVACIE A STRAVOVACIE SLUŽBY
I55 Ubytovanie
CPA 2015
I UBYTOVACIE A STRAVOVACIE SLUŽBY
I55 Ubytovacie služby
Príslušnosť k povolaniu
Recepčný

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
4
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
4
Matematická gramotnosť
4
Digitálna gramotnosť
4
Mediálna gramotnosť
4
Environmentálna gramotnosť
4
Ekonomická a finančná gramotnosť
4
Občianske kompetencie
4
Technická gramotnosť
4
Zdravotná gramotnosť
4
Sociálne kompetencie
4
Osobnostné a emocionálne kompetencie
4
Schopnosť učiť sa
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
V
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Analytické myslenie
P
Kritické myslenie
E
Tvorivosť (kreativita)
E

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
cudzí jazyk
Príznak: Špecifická
Špecifikácia: Minimálne na úrovni telefonického rozhovoru na účely rezervácie ubytovania, alebo poskytnutia informácie o ubytovaní a ďalších hotelových službách.
Perspektíva: Aktuálna
3
multikultúrne prvky správania a komunikácie
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
obchodná a marketingová stratégia
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
metódy a postupy využitia umelej inteligencie pri prezentácii a komunikácii s návštevníkom/zákazníkom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
4
zmluvy a zmluvné vzťahy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
2
zmenárenstvo
Príznak: Sektorová(18) ?
Špecifikácia: Vykonáva zmenárenské služby v prevádzkach, ktoré majú povolenie na vykonávanie tejto činnosti.
Perspektíva: Aktuálna
2
postupy pri evidovaní a účtovaní pokladničných operácií
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Práca s elektronickou registračnou pokladňou, zmenárenská činnosť.
Perspektíva: Aktuálna
4
účtovníctvo
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
pravidlá evidovania korešpondencie, zmlúv a ďalších dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Schopnosť využívať preddefinované šablóny na komunikáciu s hosťami (potvrdenie rezervácie, objednávka, poskytnutie ponuky a podobne) v materinskom, ale aj v cudzom jazyku.
Perspektíva: Aktuálna
3
postupy obsluhy telefónnej ústredne
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
2
náležitosti úradnej a obchodnej korešpondencie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online interná a externá komunikácia
4
úradná a obchodná korešpondencia v cudzom jazyku
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online interná a externá komunikácia
4
zásady a právne normy súvisiace s ochranou osobných údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vnútorné organizačné smernice - normatívne inštrukcie, vnútorné predpisy, interné normy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
právne predpisy a základné pojmy v prevádzke obchodu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spôsoby platieb v obchodnom styku
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
psychológia predaja
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
4
postupy predaja po telefóne
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy pri reklamáciách, práva spotrebiteľov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
pokladničné služby
Príznak: Sektorová(18) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
postupy prijímania a vybavovania zákaziek
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
pokladničný systém a IKT
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
3
zásady a techniky profesionálnej komunikácie so zákazníkom
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
technologické postupy upratovania
Príznak: Sektorová(24) ?
Perspektíva: Aktuálna
2
prevádzka ubytovacích zariadení
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy organizácie práce na recepcii
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
hotelierstvo
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online vzdelávanie
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
4
sprievodcovstvo cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy práce s príslušným hotelovým softvérom, rezervačným systémom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
4
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
orientácia v dokumentoch, organizačnom poriadku a pod.
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Dodržiavanie poriadku v agende na pracovisku.
Perspektíva: Aktuálna
3
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
zodpovednosť za dodržiavanie schválených termínov a rozpočtov
Príznak: Sektorová(14) ?
Špecifikácia: Využívanie cenovej politiky pri predaji služieb.
Perspektíva: Aktuálna
2
vyúčtovanie tržieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vypracovávanie štatistických výkazov, uzávierok a analýz príslušnej oblasti
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie príslušnej dokumentácie súvisiacej s účtovníctvom
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie požadovanej prevádzkovej dokumentácie, agend, evidencie, štatistík a pod.
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
4
príprava podkladov a dokladov na spracovávanie objednávok a na uzatváranie obchodných zmlúv
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
spracovávanie podkladov pre účtovníctvo
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Pokladničná kniha, evidencia prijatých a vydaných účtovných dokladov, výkazy tržieb, recepčná uzávierka a pod.
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie knihy návštev
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
poskytovanie turistických, občianskych a iných informácií o samosprávnom celku v rámci zabezpečovania prevádzky informačného centra samosprávy
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Poskytovanie informácií o turistických atrakciách, akciách, kultúrnych pamiatkach, prírodných pamiatkach a iných zaujímavostiach v okolí hotela.
Perspektíva: Aktuálna
3
poskytovanie informácií o ubytovacích a ďalších službách zákazníkom, vrátane informácií o cenách poskytovaných služieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
tlmočenie poskytovaných informácií, popr. tlmočenie bežných rozhovorov medzi zákazníkmi a ostatným personálom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
poskytovanie všeobecných informácií o spoločnosti
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
poskytovanie aktuálnych informácií o kvalite a bezpečnosti pobytu a spojených služieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
vybavovanie objednávok a požiadaviek zákazníkov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
4
výpomoc pri obsluhe hostí
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
poskytovanie služieb spojených s pobytom hostí v ubytovacích zariadeniach
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
obstarávanie drobných opráv a poskytovanie ďalších služieb užívateľom objektu podľa dohody
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
rokovania s kontrolnými orgánmi štátnej správy, vrátane spolupráce pri nimi vykonávaných kontrolách
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
prejednávanie objednávok a obchodných zmlúv s obchodnými partnermi
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
4
riešenie sťažností a reklamácií zákazníkov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
prijímanie a ohlasovanie návštev
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vybavovanie telefonických hovorov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
koordinácia a spolupráca s bezpečnostnou službou
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
predaj doplnkového sortimentu a tovaru
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
predaj doplnkového tovaru a cenín
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
inkasovanie platieb od zákazníkov/hostí
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Príjem bezhotovostných a hotovostných platieb zákazníkov za poskytnuté služby a tovar, vrátane vystavovania príslušných dokladov.
Perspektíva: Aktuálna
4
zabezpečovanie zmenárenskej činnosti zákazníkom, vrátane vystavovania príslušných dokladov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vyberanie nájomného a ďalších poplatkov od nájomníkov, prípadne ďalších užívateľov budovy
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zastupovanie organizácie pri jednaniach s úradmi a inštitúciami
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
základné upratovacie činnosti v oblasti hotelierstva a reštauračných služieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
2
používanie príslušného hotelového softvéru, rezervačného systému
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online vzdelávanie
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
4
výdaj kľúčov, odomykanie a zamykanie budovy v súlade s domovým poriadkom, dozor nad používaním spoločných priestorov budovy
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
Kancelárska technika veľká (kopírovacie a tlačové stroje, veľkoformátové tlačiarne, dokumentové skenery, skartovačky...)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Normy (technické normy, ISO normy...)
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Prevádzkové práce v službách a obchode ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Bez vedenia ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Nízka zodpovednosť, prípadné straty sú malé alebo ľahko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Kiosk check in v hoteloch je nadstavbou PMS systému (systému registrácie a práce s hotelovými hosťami). Umožňuje hosťovi hotela vykonať prihlásenie sa na ubytovanie v mieste recepcie bez prítomnosti pracovníka recepcie alebo iného zamestnanca hotela. Ubytovaniu musí predchádzať rezervácia ubytovania. Zväčša je vyžadovaná platobná karta a doklad totožnosti. Pri automatizovaných systémoch môže byť využitá technológia čítania dokumentov (pasu, občianskeho preukazu alebo aj platobnej karty). Pri jednoduchších verziách hosť tieto údaje za pomoci integrovanej klávesnice alebo dotykovej obrazovky zadáva sám. Tento systém na jednej strane šetrí personálne náklady (recepcia nemusí byť obsadená zamestnancom) alebo sa môže využívať tam, kde je vysoký podiel stálych hostí, prípadne v hotelových sieťach. Systém umožňuje aj vydanie hotelového kľúča, vytlačenie alebo zaslanie potvrdenia alebo faktúry. Všetky zadané údaje sa automaticky zapisujú do hotelového software. Základný profil hosťa môže byť predvyplnený údajmi, ktoré hosť zadal pri rezervácii priamo hotelu alebo sprostredkovateľom (napr. online platformám). Táto inovácia môže byť v konečnom štádiu aj virtuálna, kde celý "kiosk" je vlastne aplikácia v mobilnom telefóne. Všetky dokumenty sú v takom prípade hosťovi zasielané elektronicky.
Charakteristika:
Titulný obrázok Virtuálny kľúč k izbám je inováciou v oblasti IT, ale aj v oblasti ekológie. Na miesto metrického kľúča alebo plastovej karty hosť hotela využíva k otvoreniu svojej izby, iných dverí v hoteli, či na vstup do výťahu alebo wellness výlučne mobilný telefón alebo smart hodinky. Samotný kľúč je kód vo forme QR, kód vysielaný cez bluetooth, prípadne aj cez wlan či technológiu NFC. Kód môže byť hosťovi k dispozícii ihneď pri rezervácii, prípadne pri príchode do hotela prostredníctvom recepcie alebo check-in kiosku. Predpokladom využívania tejto formy inovácie je vlastníctvo mobilného telefónu s takouto funkciou na strane hosťa a na strane hotela sú to dvere/zámky, ktoré takúto technológiu podporujú a sú napojené na rezervačný systém hotela.
Charakteristika:
Titulný obrázok Ide o využívanie najmodernejších poznatkov a výdobytkov v oblasti informačných a komunikačných technológií v segmente cestovný ruch, gastronómia a hotelierstvo. Cieľom implementácie nových IT je zvyšovanie kvality, efektívnosti, dostupnosti a užívateľského komfortu pri realizácii ubytovacích, stravovacích, dopravných a doplnkových služieb. Online rezervácie prostredníctvom OTA (online travel agents) predstavujú sprostredkovateľa, resp. distribučný kanál, cez ktorý je možné osloviť efektívnym spôsobom širší segment potenciálnych zákazníkov so širšou ponukou služieb (balíky služieb) s možnosťou okamžitej objednávky a platby. Online platformu vytvárajú spoločnosti, ktoré s využitím svojich web stránok umožňujú zákazníkom objednávať služby priamo cez internet (napr. Expedia, Agoda, booking.com, rentalcars, hotelbets, TripAdvisor a pod.). Tvoria nástroj na zefektívnenie procesu online rezervácií, objednávok, platieb. Šetria čas a finančné prostriedky zúčastnených strán, sprehľadňujú ponuku služieb, zabezpečujú optimálnu obsadenosť ponúkaných kapacít, rozširujú portfólio ponuky pre zákazníka.
Charakteristika:
Titulný obrázok Chatboty sú schopné spracovania písaného alebo hovoreného slova. Úlohou bude poskytovanie poradenských služieb napr. v oblasti cestovania, prepravných poriadkov, resp. rezervovania lístkov prostredníctvom online chatu alebo telefónu. Príklad využitia: aplikácie v smart zariadeniach s využitím umelej inteligencie, pre zákaznícky servis prostredníctvom textu resp. hovoreného slova.
Charakteristika:
Titulný obrázok Digitálna komunikácia vo vnútri organizácie a s externým prostredím s využitím nových platforiem a zariadení.
Charakteristika:
Titulný obrázok Vzdelávanie prostredníctvom digitálnych systémov a platforiem v živom a nahranom online prostredí s cieľom zdokonaľovania vzdelávania a jeho zprístupnenia širokému spektru zamestnancov.
Charakteristika:
Titulný obrázok Zmena životného štýlu na základe dopadov pandémie redefinovala aj tzv. Out of Home Consumption a vytvorila trh pre nové aplikácie a platformy na objednávanie tovarov, hotových jedál a nápojov najmä do domácností zákazníkov. So sebou prináša zásadné zmeny aj na trh práce v danom sektore, pričom dochádza k zániku pozícií v mieste prevádzky (čašníci, upratovačky a podobne) a naopak k nárastu pozícií v oblastiach balenia, rozvozu, online dispečingu a podobne.
Charakteristika:
Titulný obrázok Simulácia ľudskej inteligencie v strojoch a zariadeniach, ktoré sú naprogramované tak, aby rozmýšľali a konali ako ľudské bytosti. Súčasťou AI je Machine Learning, kde sa systémy a zariadenia automaticky učia a adaptujú na základe dát k novým situáciám bez nutného zásahu človeka. Ako príklad AR môže byť interaktívna mapa v hoteli na stene, kde sa hosťovi po nasmerovaní svojho mobilného telefónu zobrazia rôzne dodatočné aktuálne informácie. Taktiež zaujímavým príkladom je možnosť zobrazenia cez svoj mobil známe osobnosti v živom zobrazení v prostredí hotela alebo reštaurácie. Tieto inovácie znamenajú zníženie zaťaženia front office personálu tým, že hosť alebo zákazník si vie sám zistiť, čo potrebuje.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.