Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Vedúci recepcie

Vedúci recepcieVedúci recepcie zodpovedá za pracovníkov recepcie, riadi a plánuje počty pracovníkov recepcie (recepčných, poslíčkov, bagážistov, valet parkerov, vodičov a podobne), asistuje pri výbere alebo priamo vyberá nových pracovníkov recepcie, školí a doškoľuje ich. Vedúci recepcie zodpovedá za dodržiavanie zákonov a noriem (zmenáreň, denné uzávierky, práca s elektronickou registračnou pokladňou a podobne), za štatistiku (mesačné štatistické výkazy, zmenárenské výkazy pre NBS) a za správne nastavenie zúčtovania s hosťami (prevažne za pomoci nastavenia hotelového softvéru). V prípade nutnosti rieši sťažnosti hostí a ich špeciálne požiadavky, prideľuje, posudzuje a zabezpečuje VIP servis. Taktiež reportuje a poskytuje zásadné informácie pre manažérske rozhodovanie managementu hotela, má na starosti prvý kontakt s kontrolnými orgánmi. Prijíma rezervácie služieb ponúkaných hotelom a externých služieb (napr. taxi, lístky a vstupenky a podobne). Aktívne pracuje na naplňovaní a udržiavaní databázy ...
viac...
Sektorová rada
Sektorová rada pre obchod, marketing, gastronómiu a cestovný ruch
Kód/revízia
26471/4
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
ENFront desk manager
ENFront office manager
ENFOM
Odporúčaná úroveň vzdelania
vyššie odborné vzdelanie (absolventský diplom)
SKKR
Úroveň 5
EKR
Úroveň 5
ISCED 2011
554 Vyššie odborné vzdelanie
Regulácie
Výkon tohto zamestnania je regulovaný nasledovným právnym predpisom:
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Poznámka: Zákon č. 222/2004 Z. z.
Zákon o dani z pridanej hodnoty
Zákon č. 289/2008 Z. z.
Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Devízová licencia podľa zákona č. 202/1995 Z.z. - DEVÍZOVÝ ZÁKON a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (§ 6)
Poznámka: Zákon 202/1995 sa aplikuje tam, kde je súčasťou recepcie aj zmenáreň.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa odporúča nasledovný certifikát, alebo ďalšie písomné osvedčenie:
Doklad o zaškolení k zákonu č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Poznámka: Zákon 18/2018 Z.z. - Je potrebné poučenie zamestnanca pre prácu s osobnými údajmi a informačným systémom zamestnávateľa (prevádzkovateľ informačného systému) za účelom zabezpečenie ochrany osobných údajov v zmysle zákona.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 24 mesiacov.
Poznámka: Predchádzajúca prax v pozícii recepčný v hotelovej prevádzke, manažér rezervácií a podobne.
ISCO-08
4224 Hoteloví recepční
SK ISCO-08
4224001 Vedúci recepcie
SK NACE Rev. 2
I UBYTOVACIE A STRAVOVACIE SLUŽBY
I55 Ubytovanie
CPA 2015
I UBYTOVACIE A STRAVOVACIE SLUŽBY
I55 Ubytovacie služby
Príslušnosť k povolaniu
Recepčný

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
5
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
5
Matematická gramotnosť
5
Digitálna gramotnosť
5
Mediálna gramotnosť
5
Environmentálna gramotnosť
5
Ekonomická a finančná gramotnosť
5
Občianske kompetencie
5
Technická gramotnosť
5
Zdravotná gramotnosť
5
Sociálne kompetencie
5
Osobnostné a emocionálne kompetencie
5
Schopnosť učiť sa
5

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
P
Vodcovské schopnosti
P
Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť
P
Podnikavosť
P
Analytické myslenie
P
Strategické a koncepčné myslenie
P
Tvorivosť (kreativita)
P

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
pravidlá písania a úpravy písomností
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Pravidlá písania, úprav a evidencie korešpondencie, zmlúv a ďalších dokumentov.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
5
ekonomické ukazovatele
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady vedenia pracovného kolektívu
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
postupy a metódy vedenia porád
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy a postupy hodnotenia pracovného výkonu zamestnancov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
spôsoby a metódy komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Online interná a externá komunikácia
5
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
obchodná a marketingová stratégia
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Napĺňanie obchodnej a marketingovej stratégie hotela.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Hotelové prostredie v rozšírenej realite
5
metódy a postupy využitia umelej inteligencie pri prezentácii a komunikácii s návštevníkom/zákazníkom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
5
princípy tvorby kalkulácií a rozpočtov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
zmenárenstvo
Príznak: Sektorová(18) ?
Špecifikácia: Ak je súčasťou recepcie aj zmenáreň.
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy pri evidovaní a účtovaní pokladničných operácií
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Práca s elektronickou registračnou pokladňou, zmenárenská činnosť.
Perspektíva: Aktuálna
5
účtovníctvo
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Schopnosť pripravovať manažérske informácie zo základných účtovných a štatistických zostáv.
Perspektíva: Aktuálna
3
pravidlá evidovania korešpondencie, zmlúv a ďalších dokumentov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady a princípy styku s bankou, finančnou správou, Sociálnou poisťovňou a ďalšími inštitúciami
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
postupy využitia spisovej služby
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
pravidlá a postupy skartácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
postupy obsluhy telefónnej ústredne
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
náležitosti úradnej a obchodnej korešpondencie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
úradná a obchodná korešpondencia v cudzom jazyku
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zásady a právne normy súvisiace s ochranou osobných údajov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vedomosti o EÚ
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
vnútorné organizačné smernice - normatívne inštrukcie, vnútorné predpisy, interné normy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
5
právne predpisy a základné pojmy v prevádzke obchodu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
metódy a postupy inventarizácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy prijímania zákaziek
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Online objednávanie a donáška
5
spôsoby platieb v obchodnom styku
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
psychológia predaja
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online interná a externá komunikácia
5
postupy predaja po telefóne
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
postupy pri reklamáciách, práva spotrebiteľov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
pokladničné služby
Príznak: Sektorová(18) ?
Špecifikácia: Príjem platieb za služby v hotovosti, prostredníctvom platobných kariet, prípadne platieb bankovým prevodom.
Perspektíva: Aktuálna
5
pokladničný systém a IKT
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Zákon č. 289/2008 Z. z.
Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
Perspektíva: Aktuálna
4
prevádzka ubytovacích zariadení
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
5
metódy organizácie práce na recepcii
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
hotelierstvo
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online vzdelávanie
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
5
zásady stolovania, servírovania jedál a obsluhy hostí
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
sprievodcovstvo cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
4
úradné formality pre vstup a pobyt v rôznych krajinách
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Poradenstvo a asistencia na získanie pobytových víz alebo povolení pobytu cudzincov, ktorí sú hosťami hotela.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online interná a externá komunikácia
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
orientácia v dokumentácii, metódach, normách, právnych a ďalších predpisoch v organizácii
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
5
prezentovanie a propagácia podniku
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
riešenie neštandardných prípadov platobného styku a vysporiadanie chybných transakcií a storien
Príznak: Sektorová(18) ?
Špecifikácia: Všetky operácie pri platbách bankovým prevodom, resp. platobnými kartami alebo bránami.
Perspektíva: Aktuálna
5
kontrola kvality poskytovaných služieb, vrátane správnosti ich vykazovania a účtovania zákazníkom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Online objednávanie a donáška
4
vyúčtovanie tržieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
stanovovanie cien poskytovaných služieb a tovaru
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vypracovávanie štatistických výkazov, uzávierok a analýz príslušnej oblasti
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
uplatňovanie právnych predpisov pri nakladaní s osobnými údajmi
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vedenie príslušnej dokumentácie súvisiacej s účtovníctvom
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie požadovanej prevádzkovej dokumentácie, agend, evidencie, štatistík a pod.
Príznak: Prierezová
Špecifikácia: Vedenie a spracovávanie recepčnej uzávierky, knihy hostí, resp. ubytovacieho denníka, podnikových písomností a pod.
Perspektíva: Aktuálna
5
príprava podkladov a dokladov na spracovávanie objednávok a na uzatváranie obchodných zmlúv
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
spracovávanie podkladov pre účtovníctvo
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Spracovávanie pokladničnej knihy, evidencie prijatých a vydaných účtovných dokladov, výkazov tržieb, recepčnej uzávierky, podkladov na spracovanie miezd a účtovníctva, evidencie objednávok, zmlúv, zákazníkov, dodávateľov, kalkulácií a cien a pod.
Perspektíva: Aktuálna
5
evidovanie skladových zásob potravín, bielizne, pomocného materiálu a čistiacich prostriedkov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie knihy návštev
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
poskytovanie informácií zákazníkom o ponúkaných službách, tovaroch a ich cenách
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
poskytovanie informácií o ubytovacích a ďalších službách zákazníkom, vrátane informácií o cenách poskytovaných služieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
5
tlmočenie poskytovaných informácií, popr. tlmočenie bežných rozhovorov medzi zákazníkmi a ostatným personálom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
poskytovanie všeobecných informácií o spoločnosti
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vybavovanie sťažností a reklamácií v súlade s platnou legislatívou
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
5
vybavovanie objednávok a požiadaviek zákazníkov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
5
výpomoc pri obsluhe hostí
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
2
poskytovanie služieb spojených s pobytom hostí v ubytovacích zariadeniach
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
obstarávanie drobných opráv a poskytovanie ďalších služieb užívateľom objektu podľa dohody
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
spolupráca s vedením organizácie pri vytváraní obchodnej stratégie
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
rokovania s kontrolnými orgánmi štátnej správy, vrátane spolupráce pri nimi vykonávaných kontrolách
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
prejednávanie objednávok a obchodných zmlúv s obchodnými partnermi
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Prejednávanie zmluvných podmienok s obchodnými partnermi a partnermi na poskytovanie ubytovacích a súvisiacich služieb.
Perspektíva: Aktuálna
5
riešenie sťažností a reklamácií zákazníkov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
prijímanie a ohlasovanie návštev
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vybavovanie telefonických hovorov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
koordinácia a spolupráca s bezpečnostnou službou
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
predaj doplnkového sortimentu a tovaru
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zabezpečovanie odbytu výrobkov a služieb
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
5
predaj doplnkového tovaru a cenín
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
3
príjem hotovostných a bezhotovostných platieb od zákazníkov za poskytnuté služby a tovar, vrátane vystavovania príslušných dokladov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zabezpečovanie zmenárenskej činnosti zákazníkom, vrátane vystavovania príslušných dokladov
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vyberanie nájomného a ďalších poplatkov od nájomníkov, prípadne ďalších užívateľov budovy
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
zastupovanie organizácie na rokovaniach s partnermi/inštitúciami
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
odborné školenia
Príznak: Sektorová(20) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Online vzdelávanie
5
motivovanie a hodnotenie zamestnancov
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
4
vedenie pracovného kolektívu
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
organizácia a riadenie činnosti pracovníkov zverených úsekov v ubytovacej oblasti
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
organizácia a riadenie činnosti pracovníkov recepcie
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
vedenie úseku recepcie hotela v súlade so stratégiou, kategóriou, štandardmi a pracovnými postupmi stanovenými riaditeľstvom
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
5
práce spojené s prevádzkou ubytovacieho zariadenia
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
Online interná a externá komunikácia
Online vzdelávanie
Online objednávanie a donáška
Hotelové prostredie v rozšírenej realite
5
výdaj kľúčov, odomykanie a zamykanie budovy v súlade s domovým poriadkom, dozor nad používaním spoločných priestorov budovy
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Kiosk check-in v hoteloch
Virtuálny kľúč k izbám
Online rezervácie, rezervácie cez OTA (online travel agents)
Automatizácia komunikácie so zákazníkmi - chatboty
2
riešenie neštandardných (mimoriadnych) situácií v prevádzkach cestovného ruchu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
4

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
Kancelárska technika veľká (kopírovacie a tlačové stroje, veľkoformátové tlačiarne, dokumentové skenery, skartovačky...)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Rutinné kancelárske práce ?
Odborné nemanuálne práce ?
Riadiace práce ?

Postup práce
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Vedenie úseku, odboru, útvaru, závodu a pod. ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Kiosk check in v hoteloch je nadstavbou PMS systému (systému registrácie a práce s hotelovými hosťami). Umožňuje hosťovi hotela vykonať prihlásenie sa na ubytovanie v mieste recepcie bez prítomnosti pracovníka recepcie alebo iného zamestnanca hotela. Ubytovaniu musí predchádzať rezervácia ubytovania. Zväčša je vyžadovaná platobná karta a doklad totožnosti. Pri automatizovaných systémoch môže byť využitá technológia čítania dokumentov (pasu, občianskeho preukazu alebo aj platobnej karty). Pri jednoduchších verziách hosť tieto údaje za pomoci integrovanej klávesnice alebo dotykovej obrazovky zadáva sám. Tento systém na jednej strane šetrí personálne náklady (recepcia nemusí byť obsadená zamestnancom) alebo sa môže využívať tam, kde je vysoký podiel stálych hostí, prípadne v hotelových sieťach. Systém umožňuje aj vydanie hotelového kľúča, vytlačenie alebo zaslanie potvrdenia alebo faktúry. Všetky zadané údaje sa automaticky zapisujú do hotelového software. Základný profil hosťa môže byť predvyplnený údajmi, ktoré hosť zadal pri rezervácii priamo hotelu alebo sprostredkovateľom (napr. online platformám). Táto inovácia môže byť v konečnom štádiu aj virtuálna, kde celý "kiosk" je vlastne aplikácia v mobilnom telefóne. Všetky dokumenty sú v takom prípade hosťovi zasielané elektronicky.
Charakteristika:
Titulný obrázok Virtuálny kľúč k izbám je inováciou v oblasti IT, ale aj v oblasti ekológie. Na miesto metrického kľúča alebo plastovej karty hosť hotela využíva k otvoreniu svojej izby, iných dverí v hoteli, či na vstup do výťahu alebo wellness výlučne mobilný telefón alebo smart hodinky. Samotný kľúč je kód vo forme QR, kód vysielaný cez bluetooth, prípadne aj cez wlan či technológiu NFC. Kód môže byť hosťovi k dispozícii ihneď pri rezervácii, prípadne pri príchode do hotela prostredníctvom recepcie alebo check-in kiosku. Predpokladom využívania tejto formy inovácie je vlastníctvo mobilného telefónu s takouto funkciou na strane hosťa a na strane hotela sú to dvere/zámky, ktoré takúto technológiu podporujú a sú napojené na rezervačný systém hotela.
Charakteristika:
Titulný obrázok Ide o využívanie najmodernejších poznatkov a výdobytkov v oblasti informačných a komunikačných technológií v segmente cestovný ruch, gastronómia a hotelierstvo. Cieľom implementácie nových IT je zvyšovanie kvality, efektívnosti, dostupnosti a užívateľského komfortu pri realizácii ubytovacích, stravovacích, dopravných a doplnkových služieb. Online rezervácie prostredníctvom OTA (online travel agents) predstavujú sprostredkovateľa, resp. distribučný kanál, cez ktorý je možné osloviť efektívnym spôsobom širší segment potenciálnych zákazníkov so širšou ponukou služieb (balíky služieb) s možnosťou okamžitej objednávky a platby. Online platformu vytvárajú spoločnosti, ktoré s využitím svojich web stránok umožňujú zákazníkom objednávať služby priamo cez internet (napr. Expedia, Agoda, booking.com, rentalcars, hotelbets, TripAdvisor a pod.). Tvoria nástroj na zefektívnenie procesu online rezervácií, objednávok, platieb. Šetria čas a finančné prostriedky zúčastnených strán, sprehľadňujú ponuku služieb, zabezpečujú optimálnu obsadenosť ponúkaných kapacít, rozširujú portfólio ponuky pre zákazníka.
Charakteristika:
Titulný obrázok Chatboty sú schopné spracovania písaného alebo hovoreného slova. Úlohou bude poskytovanie poradenských služieb napr. v oblasti cestovania, prepravných poriadkov, resp. rezervovania lístkov prostredníctvom online chatu alebo telefónu. Príklad využitia: aplikácie v smart zariadeniach s využitím umelej inteligencie, pre zákaznícky servis prostredníctvom textu resp. hovoreného slova.
Charakteristika:
Titulný obrázok Digitálna komunikácia vo vnútri organizácie a s externým prostredím s využitím nových platforiem a zariadení.
Charakteristika:
Titulný obrázok Vzdelávanie prostredníctvom digitálnych systémov a platforiem v živom a nahranom online prostredí s cieľom zdokonaľovania vzdelávania a jeho zprístupnenia širokému spektru zamestnancov.
Charakteristika:
Titulný obrázok Zmena životného štýlu na základe dopadov pandémie redefinovala aj tzv. Out of Home Consumption a vytvorila trh pre nové aplikácie a platformy na objednávanie tovarov, hotových jedál a nápojov najmä do domácností zákazníkov. So sebou prináša zásadné zmeny aj na trh práce v danom sektore, pričom dochádza k zániku pozícií v mieste prevádzky (čašníci, upratovačky a podobne) a naopak k nárastu pozícií v oblastiach balenia, rozvozu, online dispečingu a podobne.
Charakteristika:
Titulný obrázok Simulácia ľudskej inteligencie v strojoch a zariadeniach, ktoré sú naprogramované tak, aby rozmýšľali a konali ako ľudské bytosti. Súčasťou AI je Machine Learning, kde sa systémy a zariadenia automaticky učia a adaptujú na základe dát k novým situáciám bez nutného zásahu človeka. Ako príklad AR môže byť interaktívna mapa v hoteli na stene, kde sa hosťovi po nasmerovaní svojho mobilného telefónu zobrazia rôzne dodatočné aktuálne informácie. Taktiež zaujímavým príkladom je možnosť zobrazenia cez svoj mobil známe osobnosti v živom zobrazení v prostredí hotela alebo reštaurácie. Tieto inovácie znamenajú zníženie zaťaženia front office personálu tým, že hosť alebo zákazník si vie sám zistiť, čo potrebuje.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.