Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti obchodu (obchodný riaditeľ)

Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti obchodu (obchodný riaditeľ)Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti obchodu (obchodný riaditeľ) ako vrcholový manažér zodpovedá za chod obchodnej spoločnosti, za dosahovanie stanovených ekonomicko-obchodných a personálnych ukazovateľov, za dodržiavanie firemných štandardov a poskytovanie kvalitných služieb zákazníkom. V súlade s podnikateľským plánom spoločnosti stanovuje obchodnú a inovačnú stratégiu pôsobenia na trhu, stratégiu podpory zákazníkov.
Sektorová rada
Sektorová rada pre obchod, marketing, gastronómiu a cestovný ruch
Kód/revízia
17720/1
Garant
Republiková únia zamestnávateľov
Alternatívne názvy
SKObchodný manažér
SKObchodný riaditeľ
Odporúčaná úroveň vzdelania
vysokoškolské vzdelanie II. stupeň
SKKR
Úroveň 7
EKR
Úroveň 7
ISCED 2011
766 Súvislé vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa (magisterské, inžinierske a doktorské programy)
Regulácie
Výkon tohto zamestnania nie je regulovaný osobitným právnym predpisom.
Certifikáty a ďalšie písomné osvedčenia
Legislatívny rámec
Na výkon tohto zamestnania sa zo zákona nevyžaduje žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.

Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Ďalšie vzdelávanie
Na výkon tohto zamestnania sa neodporúča žiaden certifikát, ani písomné osvedčenie.
Odborná prax
Na výkon tohto zamestnania sa odborná prax odporúča v období 36 mesiacov.
Poznámka: prax v obchodnej prevádzke
ISCO-08
1221 Riadiaci pracovníci (manažéri) v oblasti obchodu a marketingu
SK ISCO-08
1221001 Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti obchodu (obchodný riaditeľ)
SK NACE Rev. 2
G VEĽKOOBCHOD A MALOOBCHOD; OPRAVA MOTOROVÝCH VOZIDIEL A MOTOCYKLOV
G46 Veľkoobchod okrem motorových vozidiel a motocyklov
G47 Maloobchod okrem motorových vozidiel a motocyklov
CPA 2015
G VEĽKOOBCHOD A MALOOBCHOD
G46 Veľkoobchod okrem motorových vozidiel a motocyklov
G47 Maloobchod okrem motorových vozidiel a motocyklov
Príslušnosť k povolaniu
Manažér v oblasti obchodu, marketingu, styku s verejnosťou

Kompetencie

Komunikačné kompetencie – štátny/materinský jazyk
7
Komunikačné kompetencie – cudzí jazyk
7
Matematická gramotnosť
7
Digitálna gramotnosť
7
Mediálna gramotnosť
7
Environmentálna gramotnosť
7
Ekonomická a finančná gramotnosť
7
Občianske kompetencie
7
Technická gramotnosť
7
Zdravotná gramotnosť
7
Sociálne kompetencie
7
Osobnostné a emocionálne kompetencie
7
Schopnosť učiť sa
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
Organizovanie a plánovanie práce
V
Vodcovské schopnosti
V
Analytické myslenie
V
Strategické a koncepčné myslenie
V

Úroveň ovládania:

E
elementárna
P
pokročilá
V
vysoká
ekonomické ukazovatele
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
manažment
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Plánovanie, organizovanie, vedenie, kontrola.
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady vedenia pracovného kolektívu
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Organizácia práce, požiadavky na pracovné pozície, vnútropodniková komunikácia, personálne činnosti - hodnotenie výkonu zamestnancov, vzdelávanie a kariérny rast zamestnancov.
Perspektíva: Aktuálna
7
personálny manažment
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
obchodný manažment
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
zásady a techniky profesionálnej komunikácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
postupy prieskumu trhu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
princípy tvorby inovačnej stratégie
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Marketing, marketingový plán, marketingová stratégia, marketingový mix - produktová politika, cenová politika, reklama, distribúcia.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inteligentné technológie v obchode v kontexte správania zákazníka
Technické inovácie v obchode
7
legislatívne ustanovenia v oblasti obchodných a pracovno-právnych vzťahov
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Zákonník práce, obchodný zákonník, právne predpisy v obchodnej prevádzke.
Perspektíva: Aktuálna
6
postupy zostavovania finančného plánu
Príznak: Sektorová(18) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
obchodno – záväzkové vzťahy
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
ekonomika a princípy hospodárenia podnikateľského subjektu, výsledok hospodárenia
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
7
princípy tvorby obchodnej stratégie
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Analýza externého a interného prostredia, podnikateľský plán, finančný plán.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Prepojenie inteligentných technológií na účely zefektívnenia interných procesov v obchode
7
vnútorné organizačné smernice - normatívne inštrukcie, vnútorné predpisy, interné normy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
prevádzka veľkoobchodu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Členenie a funkcie veľkoobchodu, distribúcia, logistika.
Perspektíva: Aktuálna
6
prevádzka maloobchodu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Nákup tovaru, skladovanie a ochrana tovaru, predaj tovaru, psychológia predaja, komunikácia so zákazníkom, ochrana spotrebiteľa, reklamácie.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inteligentné technológie v obchode v kontexte správania zákazníka
Prepojenie inteligentných technológií na účely zefektívnenia interných procesov v obchode
6
základné znalosti z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásady bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa
sledovanie platnej legislatívy a kontrola jej uplatňovania v súlade s internými predpismi organizácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Orientácia v dokumentácii, metódach, normách, právnych a ďalších predpisoch v organizácii, kontrola dodržiavania vnútorných procesov a vnútropodnikových predpisov.
Perspektíva: Aktuálna
6
ovládanie základných znalostí z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany verejného zdravia a požiarnej ochrany; zásad bezpečnej práce a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov
Príznak: Prierezová
Perspektíva: Aktuálna
6
tvorba a spracovanie obchodných, marketingových koncepcií a prognóz
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
stanovovanie finančnej stratégie organizácie a riadenie finančných investícií
Príznak: Sektorová(22) ?
Špecifikácia: Stanovovanie obratov a ich vyhodnocovanie, štatistiky, reporty, plán predaja, obratov, strát, manka a iných finančných nákladov predajne.
Perspektíva: Aktuálna
7
vypracovanie cenových/obchodných koncepcií organizácie obchodnej prevádzky
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
plánovanie druhu a množstva tovaru pre predajňu podľa predpokladaného predaja
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
posudzovanie a kontrola plnenia plánu organizácie obchodnej prevádzky v rámci jej riadenia
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
posudzovanie ponúk jednotlivých dodávateľov podľa stanovených kritérií
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
vyhodnocovanie a rozbor obchodnej činnosti podľa požadovaných kritérií v stanovených časových intervaloch
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
aktívny prieskum trhu a sledovanie konkurencie
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
tvorba, analýza a vyhodnotenie obchodného plánu
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Inteligentné technológie v obchode v kontexte správania zákazníka
7
praktické používanie informačno-komunikačnej technológie/aplikácie/systému/procesu/domény
Príznak: Sektorová(17) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Prepojenie inteligentných technológií na účely zefektívnenia interných procesov v obchode
7
reprezentácia spoločnosti na rokovaniach s dodávateľmi, obchodnými partnermi, zákazníkmi a pod.
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Profesionálne správanie sa v komunikácii so zákazníkom, obchodnými partnermi a kontrolnými orgánmi v súlade s platnou legislatívou.
Perspektíva: Aktuálna
7
riadenie a formulovanie personálnej politiky organizácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
riadenie obchodných činností firmy
Príznak: Sektorová(15) ?
Perspektíva: Aktuálna
7
uplatňovanie manažérskych funkcií na zabezpečenie cieľov organizácie
Príznak: Sektorová(22) ?
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Prepojenie inteligentných technológií na účely zefektívnenia interných procesov v obchode
Technické inovácie v obchode
7
organizovanie činností a koordinácia práce obchodného tímu
Príznak: Sektorová(15) ?
Špecifikácia: Riadenie a koordinácia činnosti pracovníkov/tímov, vrátane spolupráce s ostatnými úsekmi organizácie, vývoj spokojnosti zákazníkov, zákaznícky servis, vnútropodniková komunikácia, organizovanie práce obchodného tímu - účasť na jednaniach organizovaných manažérmi, vedenie pravidelných porád, budovanie produktívnych pracovných vzťahov interne a externe.
Perspektíva: Aktuálna
Inovácia: Prepojenie inteligentných technológií na účely zefektívnenia interných procesov v obchode
7

Stupeň EKR:

1
primárne vzdelanie
5
vyššie odborné vzdelanie
2
nižšie stredné odborné vzdelanie
6
vysokoškolské vzdelanie I. stupňa
3
stredné odborné vzdelanie
7
vysokoškolské vzdelanie II. stupňa
4
úplné stredné odborné vzdelanie
8
vysokoškolské vzdelanie III. stupňa

SZČ

Zamestnanie nemá vytvorenú verziu štandardu pre SZČ.

Pracovné prostriedky

Kancelárske prostriedky
Kancelárske potreby (perá, zošity, bloky a ostatné kancelárske potreby)
Kancelárska technika malá (tlačiarne, faxy, skenery, telefóny, kalkulačky, stroje na úpravu dokumentov, prezentačná technika)
IT výpočtová technika (počítače, úložisko dát, káble a konektory, klávesnice, myši, software...)
Dopravné prostriedky a pomôcky
Prostriedky cestnej dopravy (osobné autá, nákladné autá, autobusy, bicykle, motocykle...)
Tlačoviny, textové dokumenty
Zákony, vyhlášky, nariadenia

Profil práce

Charakter činností
Riadiace práce ?
Odborné nemanuálne práce ?

Postup práce
Presne vymedzený postup práce ?
Rámcovo vymedzený postup práce ?

Vedenie podriadených pracovníkov
Vrcholové vedenie organizácie ?

Zodpovednosť za výsledky a hodnoty
Veľká zodpovednosť, prípadné straty sú veľké alebo ťažko odstrániteľné (nahraditeľné) ?

Inovácie

Charakteristika:
Titulný obrázok Inteligentné technológie v obchode predstavujú budúcnosť obchodu implementujúc najnovšie inovácie a sledujúc optimalizáciu uspokojenia potrieb zákazníka. Cieľom obchodu je spokojnosť zákazníka poznajúc jeho potreby a hľadajúc cesty na jeho uspokojenie. Ide o strategicky náročný proces berúc do úvahy meniace sa potreby zákazníka a náklady, ktoré sú s tým pre obchodnú organizáciu spojené. Nové a inteligentné technológie zásadný spôsobom uľahčia manipuláciu s tovarom, znížia chybovosť, uľahčia prácu pracovníkom v skladoch a v predajniach a znížia potrebu počtu pracovníkov. Inteligentné technológie v obchode zásadným spôsobom prispejú k tomu, aby mal kupujúci radosť z nakupovania, umocnia zážitok z nakupovania a uľahčia celkový proces nakupovania, či už v kamennej predajni alebo z pohodlia domova. A to bez ohľadu na to, na akej platforme technológie pôsobia alebo budú pôsobiť. Internetizácia, digitalizácia predstavujú iba prvý krok. Nasledovať bude intenzívnejšie využívanie technológií ako RFID, virtuálna realita, umelá inteligencia, led panely, inteligentné smart riešenia, interaktívne displeje. Kritériom ich použitia bude ako nové technológie akceptujú zákazníci, či to zlepší a umocní ich zákaznícky zážitok a či to bude mať prínos aj pre obchodné spoločnosti.
Charakteristika:
Titulný obrázok Technické inovácie v obchode predstavujú nový moderný trend. Rýchlo sa presadzujú bez ohľadu na akej technickej platforme fungujú. Ich cieľom je poskytnúť komfort pri získavaní informácií o produktoch a službách. Inovačné procesy ústiace do prinesenia nových technických komponentov v obchode majú za úlohu zatraktívniť nakupovanie, zlepšiť informovanie, urýchliť a simplifikovať vyhľadávanie samotných produktov ale aj informácií o nich. V komplexnom procese je rozhodujúca fáza difúzie inovácie, ktorá vyústi do technického riešenia, ktoré slúži zákazníkovi. Tu je dôležitá inovačná kultúra obchodnej spoločnosti, jej flexibilita a ochota implementovať nové technické riešenia do praxe tak, aby zákazník rýchlo a ľahko dokázal vyhľadať a zabezpečiť informácie, ktoré potrebuje na svoje nákupné rozhodnutie. Komfort zákazníka je prvoradý, svoj podiel na jeho tvorbe má samotná obchodná spoločnosť, ale aj iné firmy (napríklad poskytujúce internetové služby, optimalizácia procesov digitalizácie a pod.). Kupujúci dnes, najmä mladá generácia, sa správa v intenciách instantnej gratifikácie s víziou okamžitého uspokojenia svojej potreby. Technické inovácia toto musia podporovať, riešiť s cieľom, aby bol zákazník spokojný, aby vykonal akt kúpy produktu a aby sa vrátil a svoj nákup zopakoval.
Charakteristika:
Titulný obrázok Inteligentné technológie sa čoraz viac presadzujú v podmienkach obchodu. Internetizácia, digitalizácia a internacionalizácia v podmienkach globalizácie sú charakteristickým atribútom dnešnej doby v obchodných systémoch. Dotýkajú sa interných procesov v obchode a ich cieľom je ich zefektívnenie. Interná logistika, logistika, automatizácia niektorých procesov, automatizácia vnútropodnikových pohybov tovaru a najmä štvrtá priemyselná revolúcia sprístupnili nástroje pre digitálnu transformáciu obchodných podnikov. Mení sa digitálny ekosystém implementáciou a integráciou cloudových technológií, veľkých dát, smart senzorov, internetu vecí, umelej inteligencie, rozšírenej a virtuálnej reality. Obchod je čoraz častejšie konfrontovaný s pojmami a riešeniami, ktoré tieto pojmy reprezentujú ako smart supply chain, riadené skladovanie, riadené osvetlenie, automatizácia obchodných procesov, smart commerce riešenia, čo umožňuje automatizáciu procesov inteligentným riadením, garantuje flexibilitu a agilitu jednotlivých parciálnych procesných krokov. Finálnym cieľom je zefektívnenie činnosti v oblasti obchodu, znižovať náklady pri plnom uspokojovaní potrieb spotrebiteľov.

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.