Národné štandardy zamestnaní
Inovácie a SWOT
Vnútorná strategická analýza
- Všeobecné finančno–ekonomické ukazovatele za sektor
- Sektorovo špecifické ukazovatele zamestnanosti
- Vývojové tendencie v oblasti ľudských zdrojov
- Identifikácia kritických a kľúčových činiteľov
O sektore
Charakteristika vývojových tendencií v sektorovej štruktúre NSP/SRI v oblasti:
- Demografickej skladby ľudských zdrojov a regionálnych aspektov trhu práce vo väzbe na vzdelanie a odmeňovanie zamestnancov
- Ľudských zdrojov a inovácií
- Alokácie ľudských zdrojov v procesoch produkcie výrobkov a poskytovania služieb
- Pracovných úrazov a distribúcie voľných pracovných miest
- Hospodárskych výsledkov, osobných nákladov, dynamiky pracovnoprávnych vzťahov a regionálnej distribúcie UoZ
- Ekonomických výsledkov, zamestnanosti a odmeňovania
- Uplatňovania ľudských zdrojov z hľadiska veku, pohlavia a podielu zamestnancov podľa krajov
- Uplatňovania ľudských zdrojov z hľadiska vzdelania, dodatočnej potreby pracovných síl
- Uplatňovania ľudských zdrojov z hľadiska očakávaných disparít
- Vplyv pandémie COVID-19 na vývoj nezamestnanosti
- Rodové a regionálne aspekty zmien na trhu práce zasiahnutom pandémiou
- Vekové aspekty vplyvu pandémie nového koronavírusu na trh práce
- Vplyv pandémie koronavírusu na trh práce z hľadiska úrovne zručností uplatňovaných na pracovných miestach
- Dynamika úrovne a špecializácie zručností sektorovo špecifických pracovných síl v rokoch 2019 a 2021
- Maximalizácia výkonnosti zamestnancov, ich efektívne využívanie a dlhšie pracovné uplatnenie, minimalizácia úrazovosti a chorobnosti
- Vitalita zamestnávateľských subjektov
- Transformácia výrobkov, služieb a realizovaných procesov
Charakteristika a poslanie sektora v horizonte do roku 2030
Poslanie sektora zdravotníctvo
Základným poslaním sektora zdravotníctvo na Slovensku je zabezpečenie kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre celú populáciu tak, aby bola dostupná geograficky, časovo i finančne.
Zdravotníctvo bude v nasledujúcom desaťročí čeliť viacerým zásadným výzvam. Napriek tomu, že základným poslaním je zabezpečenie kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre celú populáciu tak, aby bola dostupná geograficky, časovo i finančne bude potrebné redefinovať stratégiu, ako toto poslanie aj naplniť.
Jednou z najväčších výziev bude nedostatok zdravotníckeho personálu (celkovo v EU chýba viac ako milión zdravotníckych pracovníkov), od ktorého sa bude odvíjať geografická dostupnosť a komplexnosť zdravotnej starostlivosti vo všetkých zložkách sektora. Zároveň s príchodom nových technológií, prístupom k pacientovi, ktorý by mal byť v strede zdravotnej a sociálnej starostlivosti, zmenou managementu pacienta bude potrebné meniť aj rozsah a štruktúru vzdelávania, kompetencie jednotlivých rolí a pod.
Dôležitým bude aj transformácia systému a vytvorenie trvalých a najmä funkčných partnerstiev medzi zdravotníctvom, sociálnymi a komunitnými službami.
Pacientsky orientovaná starostlivosť bude nefunkčná pokiaľ nebude jasne zadefinovaná cesta pacienta v systéme a jeho nároky (práva aj povinnosti) na čerpanie zdravotnej a sociálnej starostlivosti.
Určite bude dôležité sa venovať aj pripravenosti ľudských zdrojov v súvislosti s príchodom novým technológií, ktoré budú tiež cestou, ako zjednodušiť a zrýchliť prístup k zdravotnej starostlivosti, akými sú napríklad telemedicína, používanie aplikácií a smart prístrojov, mikromedicína, robotizované pracoviská apod.
Poslanie sektora sociálne služby
Poslaním sektora sociálnych služieb je reagovať na potreby rozvoja potenciálu sociálnych služieb v oblasti zamestnanosti a zamestnateľnosti, v nadväznosti na dopyt po rôznorodých komunitných sociálnych službách a ich modernizáciu.
Sociálne služby sú jednou z foriem sociálnej pomoci pre ľudí v nepriaznivej sociálnej situácii, prostredníctvom ktorej štát podporuje sociálne začlenenie občanov a uspokojovanie sociálnych potrieb ľudí v nepriaznivej sociálnej situácii.
Nepriaznivá sociálna situácia predstavuje oslabenie alebo stratu schopností riešiť vzniknutú situáciu tak, aby toto riešenie podporovalo sociálne začlenenie a ochranu pred sociálnym vylúčením, napríklad z dôvodu veku, nepriaznivého zdravotného stavu, kvôli krízovej sociálnej situácii, životným návykom a spôsobe života vedúcemu ku konfliktu so spoločnosťou, kvôli sociálne znevýhodňujúcemu prostrediu, kvôli ohrozeniu práv a záujmov trestnou činnosťou inej fyzickej osoby alebo z iných závažných dôvodov.
Systém sociálnych služieb sa zameriava na
- prevenciu vzniku, riešenie alebo zmiernenie nepriaznivej sociálnej situácie jednotlivca, rodiny alebo komunity,
- zachovanie, obnovu alebo rozvoj schopnosti jednotlivca viesť samostatný život,
- podporu začlenenia jednotlivca do spoločnosti, vrátane sociálne vylúčených spoločenstiev,
- prevenciu sociálneho vylúčenia,
- riešenie krízovej sociálnej situácie jednotlivca a rodiny,
- zvyšovanie odbornosti u všetkých zamestnancov pracujúcich v sociálnej oblasti.
Rozvoj sektora sociálnych služieb úzko súvisí predovšetkým s rozvojom zdravotnej starostlivosti a inkluzívneho vzdelávania pre znevýhodnené skupiny obyvateľov. Vzájomná previazanosť a prispôsobenie verejných služieb a politík potrebám konkrétneho človeka je tou kľúčovou zmenou, vďaka ktorej bude možné holisticky pristupovať k riešeniu nepriaznivej životnej situácie jednotlivcov a rodín v rozličných druhoch sociálnych rizikových situácií.
Pozitívne ovplyvňovanie rozvoja a modernizácie sociálnych služieb tak zahŕňa predovšetkým
- kladenie dôrazu na medzisektorovú spoluprácu, systematickú prevenciu a včasnú intervenciu;
- budovanie jednotného Informačného systému sociálnych služieb;
- vytvorenie národného registra odborných pracovníkov v sociálnych službách s cieľom naplnenia identifikačnej, integračnej, referenčnej, informačnej, administratívnej a štatistickej funkcie registra na národnej a medzinárodnej úrovni;
- zabezpečenie realizácie práva občana na poskytovanie sociálnej služby so zohľadnením ľudsko-právneho a nediskriminačného prístupu a s dôrazom na rešpektovanie ľudskej dôstojnosti;
- zabezpečenie dostupnosti sociálnych služieb v súlade s potrebami cieľových skupín a komunity, vrátane osôb v segregovaných lokalitách s prítomnosťou koncentrovanej a generačne reprodukovanej chudoby;
- deinštitucionalizáciu sociálnych služieb a zvýšenia dostupnosti komunitných sociálnych služieb;
- vytvorenie podmienok pre etablovanie integrovanej dlhodobej sociálno-zdravotnej starostlivosti;
- využívanie a rozvoj informačno-komunikačných technológií v oblasti sociálnych služieb;
- a v neposlednom rade etablovanie systému zabezpečenia a hodnotenia podmienok kvality poskytovaných sociálnych služieb.
Je potrebné reagovať na kľúčové trendy v rozvoji sociálnych služieb 21. storočia pre ľudí v nepriaznivej sociálnej situácii odkázaných na pomoc a podporu inej osoby, či pre jednotlivcov a rodiny, ktoré sa náhle ocitli v nepriaznivej (krízovej) životnej situácii a potrebujú pomoc. Naplnenie tohto cieľa si vyžaduje spoluprácu a dosiahnutie zhody všetkých zainteresovaných strán. Príspevkom sektorovej rady je monitorovanie potrieb trhu práce v tomto sektore a ich prenos do systému celoživotného vzdelávania.