Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Vonkajšia strategická analýza prostredia (SWOT analýza)

SWOT analýza je štruktúrovaná na:

  • Predškolské vzdelávanie
  • Základné školy a stredné školy(zahŕňa aj umelecké, špeciálne školy,…)
  • Vysoké školy
  • Vzdelávanie dospelých (pojem zahŕňa formálne, neformálne vzdelávanie) a práca s mládežou

Jednotlivé aspekty analýzy sú štruktúrované na:

  • Všeobecné – platné pre všetky úrovne a formy vzdelávania
  • Jednotlivé úrovne a formy vzdelávania

SILNÉ STRÁNKY SEKTORA

Všeobecne:

  • Existencia „ohnísk“ kvality (kvalitných jednotlivcov, pracovísk a pod.)
  • Podpora talentov – relatívne dobré výsledky žiakov a študentov v predmetových olympiádach (matematika, fyzika, chémia, informatika, robotika) a medzinárodných športových súťažiach
  • Aktívne zapájanie sa do medzinárodnej spolupráce
  • Zvyšujúce sa povedomie o potrebe zavádzania systémových zmien a inovácií do výchove a vzdelávania
  • Podiel študentov v odbornom vzdelávaní a príprave je najvyšší v rámci krajín OECD

Predškolské zariadenia:

  • Dlhá tradícia v predškolskom vzdelávaní
  • Viditeľné a lepšie výsledky zaškolených detí počas štúdia na ostatných stupňoch vzdelávania
  • Dobrá úroveň kvality poskytovaného vzdelávania

Základné školy a stredné školy:

  • Dobrá historická skúsenosť v stredoškolskom  vzdelávaní
  • Zavedený systém duálneho vzdelávania a postupný rozvoj tohto segmentu

Vysoké školy:

  • Vybudované sú dostatočné kapacity pre vzdelávanie – dostatok škôl, pracovísk, a vo väčšine odborov aj dostatok učiteľov
  • Multiregionálnosť – vysoké školy nie sú koncentrované len v jednej oblasti, vzdelávanie je dostupné na celom území Slovenskej republiky a kapacity sú rozdelené vo všetkých krajoch
  • Zavedenie nezávislého systému akreditácie a zabezpečovania kvality
  • Postupná implementácia európskych a medzinárodných štandardov a procesov

Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou:

  • Rôznorodosť poskytovateľov firemného vzdelávania
  • Flexibilita neformálneho vzdelávania

SLABÉ STRÁNKY SEKTORA

     Všeobecne:

  • Neexistujúci systém uznávania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa
  • Slabá udržateľnosť ľudských zdrojov v sektore a relatívne nízky záujem  o pedagogické povolanie, najmä mladých ľudí
  • Nedostatočné spoločenské uznanie a finančné ohodnotenie pracovníkov vo vzdelávaní
  • Nedostatočná kontinuita v uplatňovaní vzdelávacích politík
  • Nedostatočná implementácia stratégií a politík EÚ a slabé využívanie eurofondov na rozvoj systému a kapacít v sektore
  • Ponuka vzdelávania nereflektuje na potreby trhu práce
  • Nemotivujúci systém hodnotenia a oceňovania kvality („kvalita za financie a financie za kvalitu)
  • Nedostatočná motivácia k inovatívnosti
  • Slabé využívanie nových metód a foriem vzdelávania
  • Nedostatočné  personálne kapacity odborných tímov pri inkluzívnom vzdelávaní
  • Nedostatočná pružnosť existujúcej vzdelávacej ponuky, pomalá adaptácia na nové meniace sa trendy
  • Absencia hodnotenia kvality škôl a školských zariadení
  • Byrokratické zaťaženie

Predškolské zariadenia:

  • Nedostatočné zvládnutie služieb pre znevýhodnené rodiny
  • Slabá inklúzia marginalizovaných skupín

Základné a stredné školy:

  • Zastaralá infraštruktúra i materiálne a technologické vybavenie škôl
  • Poddimenzované personálne zabezpečenie a vysoká vyťaženosť zamestnancov v sektore
  • Nepružná koordinácia a riadenie siete škôl a školských zariadení na regionálnej úrovni

Vysoké školy:

  • Nedostatočná pripravenosť absolventov stredných škôl na štúdium na vysokých školách
  • Častý nedostatočný prenos  informácií medzi  sektorom  výchovy a vzdelávania  a sektorom vedy a výskumu, ako aj aplikácia vedeckých poznatkov v praxi výchovy a vzdelávania
  • Nedostatočná motivácia a ohodnotenie učiteľov a tým aj neatraktívnosť štúdia pedagogických smerov
  • Prijímanie študentov na učiteľské študijné programy bez náročných kvalitatívnych výberových kritérií
  • Nedostatočná praktická príprava študentov učiteľských študijných programov a trénerov počas štúdia
  • Nedostatočná orientácia na kvalitu a uplatniteľnosť absolventov na trhu práce

Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou:

  • Chýbajúci systém organizovania, zabezpečenia  a uznávania neformálneho vzdelávania
  • Neexistujúci systém vzdelávania dospelých
  • Neexistujúci systém financovania vzdelávania dospelých

PRÍLEŽITOSTI V SEKTORE

Všeobecne:

  • Racionalizácia siete škôl a školských zariadení
  • Podpora top pracovísk
  • Hybná sila pri príprave pracovných síl na vývoj a využitie technológií budúcnosti
  • Rozvíjanie internacionalizácie vzdelávacieho procesu
  • Príprava ľudských zdrojov na zmenu environmentu – prechod od modelu Slovensko „fabrika“ (v zmysle prílišnej orientácie hospodárstva na výrobu a nedostatočnej podpory výskumu) k rozvinutej, mnohosektorovej, inovatívnej a výkonnejšej ekonomike
  • Rozpracovanie systémov oceňovania a uznania výsledkov a angažovanosti žiakov a učiteľov, mládežníckych športových trénerov
  • Efektívna alokácia finančných prostriedkov
  • Vytvorenie platforiem na zdieľanie príkladov dobrej praxe v rámci domácich vzdelávacích inštitúcií 
  • Využívanie pracovníkov a odborníkov vyštudovaných v zahraničí
  • Zvyšovanie a podpora mimoškolských a voľnočasových aktivít
  • Monitorovanie a prognózovanie potrieb systému výchovy a vzdelávania
  • Zavedenie kritérií kvality vzdelávacích a výchovných inštitúcií
  • Zameranie na lepšie začlenenie a zaškolenosť cieľovej skupiny z vylúčených komunít, najmä z rómskeho prostredia, ako aj z komunity migrantov
  • Komplexná starostlivosť v kariérovom poradenstve
  • Uznávanie výsledkov neformálneho vzdelávania na trhu práce
  • Vytvorenie systémového riešenia monitorovania absolventov a ich uplatniteľnosti v odbore počas celoživotného procesu vzdelávania

Predškolské zariadenia:

  • Zvýšenie dostupnosti predškolského vzdelávania
  • Posilnenie inklúzie marginalizovaných skupín, znevýhodnených skupín  a cudzincov

Základné a stredné školy:

  • Uplatnenie získaných znalostí, kritického myslenia a schopnosti sa učiť
  • Participácia na inovačných procesoch znalostnej ekonomiky
  • Zníženie počtu osôb ukončujúcich vzdelávanie predčasne
  • Pri stredných odborných školách zintenzívnenie spolupráce medzi cvičnými firmami a zamestnávateľmi
  • Zlepšenie postavenia pedagogických a odborných zamestnancov a starostlivosť o ich ďalšie vzdelávanie a kariérny rast

Vysoké školy:

  • Príprava kvalitných ľudských zdrojov pre inovácie a budovanie novej, znalostnej ekonomiky
  • Rýchly prenos nových vedeckých poznatkov do praxe
  • Vytvorenie prostredia pre „start – up“ spoločnosti
  • Zabezpečiť, aby sa aspoň jedna vysoká škola dostala medzi top európske inštitúcie
  • Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou
  • Rozvoj kľúčových, ako aj špecifických kompetencií u dlhodobo nezamestnaných osôb alebo osôb potrebujúcich rekvalifikáciu
  • Nevyhnutná odpoveď na inováciu znalostí v dôsledku zániku alebo inovácie pracovných pozícií
  • Zníženie počtu osôb s nízkou kvalifikáciou a ich znovuzačlenenie na trh práce

OHROZENIA V SEKTORE

Všeobecne:

  • Postupne narastajúca apatia a radikalizácia
  • Zvýšenie počtu sociálne, ale aj kultúrne, či vzdelanostne slabých jedincov
  • Nepriaznivý demografický vývoj, starnutie populácie.
  • Stagnácia verejných financií a poddimenzované financovanie systému výchovy a vzdelávania
  • Nedostatočné kapitálové výdavky
  • Odliv mozgov do zahraničia
  • Nedostatočný počet nových pracovníkov, prevažujúci vysoký priemerný vek učiteľov
  • Nedostatočné vštepovanie morálnych hodnôt a postojov
  • Kríza v rodine

Predškolské zariadenia:

  • Nedostatočná infraštruktúra predškolských zariadení

Základné a stredné školy:

  • Radikalizácia mladej generácie

Vysoké školy:

  • Zníženie úrovne kvality vzdelávania v prípade niektorých vysokých škôl
  • Uzatvorenosť prostredia vysokých škôl
  • Nedostatočné zdieľanie príkladov dobrej praxe

Vzdelávanie dospelých a práca s mládežou:

  • Nezáujem alebo obmedzené možnosti účasti na neformálnom vzdelávaní
  • Neuznávanie výsledkov v praxi
  • Nízky počet dospelých v systéme ďalšieho vzdelávania, nízka dostupnosť na regionálnej úrovni
  • Nízky podiel nízko kvalifikovaných osôb v systéme ďalšieho vzdelávania

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.