Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Z hľadiska ekonomických činností, v rámci ktorých kombináciou výrobných prostriedkov, kvalifikovanej práce, technologických postupov a medziproduktov vznikajú výrobky alebo služby, vymedzuje sektor verejné služby a správa divízia SK NACE Rev. 2: Verejná správa a obrana, povinné sociálne zabezpečenie.
Sektor verejné služby a správa sa svojou veľkosťou v sektorovej štruktúre SRI radí medzi veľké sektory. K 31. 12. 2021 tvorili sektorovo špecifickí zamestnanci približne 4 %-ný podiel na úhrnnej zamestnanosti za všetky sektory SRI, pričom zamestnanosť v sektore bola stabilizovaná aj v pandemickom období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021. Osobitosti sektorovo špecifickej zamestnanosti z hľadiska regiónov SR prezentuje nasledujúci graf.
Regionálna alokácia sektorovo špecifických zamestnancov v členení podľa krajov SR v rámci sektora verejné služby a správa k 31. 12. 2021
Sektor verejné služby a správa bol k 31. 12. 2021 charakteristický približne 23 %-ným (viac ako 9 500 osôb) zastúpením Bratislavského kraja na celkovom počte sektorovo špecifických zamestnancov v SR, cca 17 % (viac ako 7 000 osôb) sektorovo špecifických pracovných príležitostí sa využilo v Banskobystrickom kraji, nasledovanom Prešovským a Košickým krajom. Medzi regiónmi SR najnižší podiel sektorovo špecifických zamestnancov vykázal Trnavský kraj, a to približne 8 % z úhrnného počtu sektorovo špecifických zamestnancov vo verejných službách a správe.
V rámci celej SR nastal v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 pokles počtu sektorovo špecifických zamestnancov najmä v zamestnaniach:
Na druhej strane, od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 bol zaznamenaný nárast počtu sektorovo špecifických zamestnancov najmä v zamestnaniach:
Miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti v sektore verejné služby a správa v členení podľa krajov SR k 31. 12. 2021
Z regionálneho hľadiska bola miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na východe SR vyššia, ako bola jej celoštátna priemerná hodnota v rámci sektora, pričom situáciu v krajoch ovplyvnila taktiež návratová mobilita osôb, ktoré boli z práce uvoľnené v inom regióne, vrátane zahraničia. V sektore bola najvýraznejšia miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti k 31. 12. 2021 zaznamenaná v Prešovskom kraji, kde dosiahla približne 7 %. V opačnom spektre sa nachádzal Trnavský kraj, kde bola zaznamenaná miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti na úrovni približne 2 %.
Zvýšenie počtu sektorovo špecifických UoZ v sledovanom pandemickom období bolo zaznamenané najmä v zamestnaniach prislúchajúcich do hlavnej triedy zamestnaní SK ISCO-08 3 – Technici a odborní pracovníci, a to o približne 200 osôb. Podrobnejšie informácie o sektorovo špecifickej nezamestnanosti prezentuje nasledujúca tabuľka.
Zamestnania s najvýraznejším nárastom počtu sektorovo špecifických UoZ v sektore verejné služby a správa v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021
Poradie | Zmena (osoby) | Zamestnanie SK ISCO-08 |
1 | 47 | Koordinátor verejnoprospešných služieb |
2 | 43 | Vysoký štátny úradník |
3 | 27 | Špecialista v oblasti verejnej služby a štátnej služby |
4 | 18 | Odborný pracovník poradenských služieb zamestnanosti |
5 | 17 | Riadiaci pracovník ústredného štátneho orgánu |
6 | 16 | Pracovník preventívno-bezpečnostnej služby |
7 | 15 | Príslušník obecnej, mestskej polície |
8 | 13 | Špecialista v oblasti informatizácie a elektronizácie služieb |
9 | 11 | Vojak 1. stupňa – čakateľ, vojak prípravnej služby |
10 | 10 | Odborný pracovník verejnej správy pre územné plánovanie, výstavbu a územné konanie |
Na druhej strane, vo viacerých zamestnaniach bolo v sledovanom období zaznamenané zníženie počtu sektorovo špecifických UoZ, ako je uvedené v tabuľke nižšie.
Zamestnania s najvýraznejším poklesom počtu sektorovo špecifických UoZ v sektore verejné služby a správa v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021
Poradie | Zmena (osoby) | Zamestnanie SK ISCO-08 |
1 | -71 | Starosta, zástupca starostu |
2 | -61 | Terénny sociálny a zdravotný pracovník |
3 | -10 | Colník |
4 | -7 | Odborný pracovník na úseku živnostenského podnikania |
5 | -7 | Odborný pracovník pre evidenciu obyvateľstva |
6 | -6 | Primátor, námestník primátora |
7 | -5 | Odborný pracovník v daňovej oblasti |
8 | -5 | Odborný pracovník samosprávy pre zdravotnícke zariadenia, lekárne a výdajne zdravotníckych pomôcok |
Zhrnutie: Sektor verejné služby a správa sa k 31. 12. 2021 vyznačoval cca 4 %-ným podielom sektorovo špecifických zamestnancov v rámci sektorovej štruktúry SRI a zamestnanosť v tomto sektore bola stabilizovaná aj v období od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021. Z regionálneho hľadiska sa sektorovo špecifické zručnosti zamestnancov uplatňovali najmä v Bratislavskom kraji, nasledovanom Banskobystrickým krajom. Najviac nevyužitých ľudských zdrojov s predchádzajúcou praxou v sektore verejné služby a správa bolo v Prešovskom a Košickom kraji. Sektorovo špecifickí UoZ tvorili k 31. 12. 2021 cca 1 %-ný podiel na úhrnnom počte UoZ v sektorovej štruktúre SRI a miera sektorovo špecifickej nezamestnanosti bola na úrovni približne 4 %. Počet sektorovo špecifických UoZ sa od 31. 12. 2019 do 31. 12. 2021 zvýšil o približne 230 osôb, a to najmä v zamestnaniach prislúchajúcich hlavnej triede zamestnaní SK ISCO-08 3 – Technici a odborní pracovníci.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.