Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Konkurencia je najúčinnejšou hybnou silou rozvoja spoločnosti. Platí to nielen pre podniky, ktoré sa pod vplyvom konkurencie snažia zlepšovať svoje fungovanie a výkonnosť, ale tiež pre vzdelávacie inštitúcie, ktoré sa môžu vďaka posudzovaniu porovnávať v dosiahnutých výsledkoch a identifikovať svoje silné a slabé stránky. Nezávislý zdroj informácií o ich kvalite má tiež potenciál zvýšiť efektivitu rozhodovania a tým úroveň ich riadenia. Jedným z nástrojov, poskytujúcich takéto informácie, je ranking. Problémom môže byť skutočnosť, že samotný pojem “ranking” nie je vnímaný a používaný jednoznačne. Najbežnejšie sa slovo ranking vníma ako synonymum slov hodnotenie, klasifikácia alebo pozícia (poradie) vo výsledku nejakého posudzovania/vyhľadávania/radenia. Vo sfére biznisu zasa ako posúdenie výkonnosti v porovnaní s ostatnými alternatívami za určité časové obdobie. Vysvetlenie pojmu ako procesu podáva charakteristika, podľa ktorej ranking alebo rangovanie je odborne konceptuálna činnosť spočívajúca v stanovovaní komparatívneho pojmu a pravidiel jeho použitia, usporiadania či radenia.
Poznámka: Na ilustráciu – metodológia jednej z najprestížnejších agentúr QS World University Rankings používa šesť jednoduchých metrík, efektívne zachytávajúcich výkonnosť inštitúcie, ako uvádza nasledujúca tabuľka:
Kritériá a priradené váhy |
Akademická povesť (40 %) – týka sa reputácie inštitúcie z pohľadu kvality výučby a výskumu, na základe odborných názorov jedincov z oblasti vysokoškolského vzdelávania – meria sentiment v akademickej komunite; |
Reputácia zamestnávateľa (10 %) – týka sa hodnotenia prípravy na trh práce, keď zamestnávatelia identifikujú tie inštitúcie, z ktorých získavajú najkompetentnejších, najinovatívnejších a najefektívnejších absolventov; |
Pomer učiteľ/študent (20 %) – týka sa hodnotenia, do akej miery sú inštitúcie schopné poskytnúť študentom zmysluplný prístup k lektorom a tútorom, považuje sa za najefektívnejší zástupný ukazovateľ kvality výučby; |
Citácie na fakultu (20 %) – týka sa kvality inštitucionálneho výskumu, výpočet vychádza z celkového počtu normalizovaných (t. j. meraných s prihliadnutím na špecifiká vedného odboru) citácií všetkých prác vytvorených inštitúciou za päťročné obdobie v pomere podľa počtu učiteľov a výskumných pracovníkov; |
Medzinárodný pomer fakúlt/študentov (5 % každý) – týka sa schopnosti pritiahnuť profesorov a študentov z celého sveta, čo potvrdzuje silnú medzinárodnú úroveň a uľahčuje výmenu osvedčených postupov a názorov. Obe tieto metriky majú hodnotu 5 % z celkového súčtu. |
Vráťme sa k úvahám o spôsoboch používania rankingu v oblasti vzdelávania. Ranking najčastejšie predstavuje rebríček vzdelávacích inštitúcií, zoradených v poradí od najlepšej po najhoršiu na základe hodnotenia variabilných kombinácií rôznych faktorov. Rebríčky sa stali populárnym nástrojom porovnania. Ich rozvoj a popularita pomohli upriamiť vyššiu pozornosť na vzdelávanie vôbec a poukázali na význam zhromažďovania spoľahlivých údajov. Žiadny z týchto rebríčkov však neposkytuje úplne kompletný prehľad o inštitúciách, ktoré sa hodnotia, pretože všetky rebríčky si za základ svojich hodnotení vyberajú spravidla škálu ľahko kvantifikovateľných charakteristík. Rôzne rebríčky berú do úvahy kombinácie financovania a dotácií, vynikajúcu úroveň výučby a/alebo výskumu, odbornej špecializácie, prijímania a starostlivosti o študentov, počtu ocenení, internacionalizácie, zamestnávania absolventov, spolupráce s priemyslom, historickej reputácie a ďalších kritérií. Rebríčky je preto potrebné využívať a interpretovať v súlade s ich metodikou. To znamená zohľadniť cieľ ich hodnotenia, počet hodnotených vzdelávacích inštitúcií, indikátory a zdroje dát, ako aj váhy jednotlivých indikátorov v celkovom skóre. Okrem hodnotenia celých inštitúcií hodnotiace subjekty môžu vytvárať aj rebríčky konkrétnych vzdelávacích programov či súčastí inštitúcie. Rebríčky najčastejšie zostavujú časopisy, webové stránky, vlády alebo akademici. Jestvuje aj veľký počet špecializovaných agentúr, zaoberajúcich sa rankingom predovšetkým na medzinárodnej úrovni.
Rastúca rozmanitosť metodík hodnotenia a zároveň kritika každej z nich poukazujú na nedostatok konsenzu v tejto oblasti. Ukazuje sa, že takto je možné manipulovať systémy hodnotenia pomocou nadsadenia niektorých faktorov hodnotenia alebo dohodnutými ukazovateľmi, ktoré sa navzájom podporujú. Dokonca UNESCO spochybňuje rebríčky otázkou, „či viac škodia alebo pomáhajú“. Nespochybňuje však fakt, že „či sú správne alebo nesprávne, sú vnímané ako miera kvality a vytvárajú tak silnú konkurenciu“6. Rebríčky v posledných rokoch napriek uvedeným výhradám upútali pozornosť nielen odborníkov z akademického prostredia, ale aj laickej verejnosti či tvorcov politík.
Medzi dlhodobé snahy sektorových rád patrí identifikácia a hodnotenie relevantných poskytovateľov vzdelávania, ktorí pripravujú ľudské zdroje, reflektujúc aktuálne aj perspektívne potreby zamestnávateľov. V snahe znižovať informačnú asymetriu a posilňovať konkurenciu medzi vzdelávacími inštitúciami sa Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport rozhodla spracovať Ranking poskytovateľov vzdelávania (stredných a vysokých škôl) na Slovensku s cieľom pomôcť čo možno najobjektívnejšie určiť top poskytovateľov vzdelávania. Cesta k dosiahnutiu tohto cieľa nebola (a nie je) ľahká. Veď dodnes na Slovensku žiadny z hodnotiacich nástrojov, ktorého cieľom bolo poukázanie na kvalitu škôl, nebol výraznejšie úspešný. Hneď na začiatku sa vynorili aj problematické otázky, napr.:
Na druhej strane sa objavili obavy z možných tendencií k lobbingu, z toho, že výsledky môžu viesť k vytváraniu „kultúry nepriateľstva“ – existenčného ohrozenia vzdelávacích inštitúcií so slabšími výsledkami, rastúca averzia voči všetkým aktivitám, potenciálne zvyšujúcim nárast byrokracie, nezvyk na vonkajšie hodnotenie a zvonku nastavené kritériá, atď. Kľúč, podľa ktorého sme vybrali školy, filozofia (kritériá) ich hodnotenia a forma výstupu vyplynuli z diskusií členov všetkých sektorových rád, z názorov a stanovísk z panelu odborníkov jednotlivých sektorových rád. Zhromaždilo sa vyše 120 konkrétnych návrhov na formu hodnotenia, vyše 220 vyjadrení o aspektoch stanovenia kritérií hodnotenia tak, aby bol výsledný efekt prínosný pre konečného užívateľa a zároveň motivačný pre poskytovateľov vzdelávania. V rámci orientácie rankingu najväčší podiel získala možnosť sektorového prístupu. Výsledkom tejto aktivity je šesť metrík pre stredné a päť metrík pre vysoké školy, ktorým boli priradené diferencované váhy:
Výstupom takto určenej dátovej analýzy je rebríček vzdelávacích inštitúcií v poradí podľa dosiahnutého výsledku. Pragmaticky zvolený prístup k rankingu slovenských stredných a vysokých škôl určite nie je dokonalý. Po vyhodnotení prvých rebríčkov sa ukáže, či, kde a ako bude potrebné pristúpiť ku zmenám, či už k doplneniu metrík, úpravám váh, spresneniu kritérií, spôsobov prezentácie a pod. formou ich úprav, jasnejšieho zdôvodnenia prideľovania váh, konkretizácie ukazovateľov, atď.
Na záver si dovolíme pridať ďalšiu poznámku: Domnievame sa, že ak má byť hodnotenie kvality formou obsažnej spätnej väzby subjektom v procese vzdelávania, ktoré sú pod regulatívnym vplyvom štátu a spotrebúvajú verejné zdroje, musí zahŕňať nielen zložku externú, ale aj sebahodnotiacu. Bez autoevaluácie subjekt neporovnáva realitu s vlastnými očakávaniami vyplývajúcimi z jeho poslania a vízie, pretože nie je motivovaný poslanie, víziu definovať. Za takýchto okolností je otázna aj zodpovednosť za efektivitu vynaložených verejných zdrojov a adresná zodpovednosť jednotlivých aktérov v hodnotenom subjekte, ich ochota, schopnosť a zručnosť „zložiť účty“ zo svojej činnosti. Absenciou kvalitne nastaveného externého a interného hodnotenia prichádzame ako spoločnosť o budovanie vzájomných vzťahov medzi aktérmi, posilňovanie dôvery a vytváranie synergií, keď dosiahnutý účinok nie je iba prostým súčtom účinkov aktérov samostatne. Sebahodnotenie je nástroj – komplementárny prvok k externému hodnoteniu kvality, v rámci ktorej sa zbiera a vyhodnocuje spätná väzba kľúčových aktérov (žiaci, rodičia, pedagogickí a odborní zamestnanci, vedenie školy, zamestnávatelia v regiónoch, zriaďovatelia atď.). V systéme sebahodnotenia je pre nás dôležitá najmä partnerská a vzájomne rešpektujúca spolupráca so zamestnávateľmi. Modely, ktoré spracovali ŠŠI (Externé hodnotenie kvality školy podporujúce sebahodnotiace procesy a rozvoj školy) pre stredné školy a SAAVŠ (Metodika vyhodnocovania štandardov pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania) pre vysoké školy, tak môžu byť vhodným komplementárnym doplnkom k nášmu rankingu pre všetkých, ktorí budú s jeho rebríčkami ďalej pracovať.
Konkurencia je najúčinnejšou hybnou silou rozvoja spoločnosti. Platí to nielen pre podniky, ktoré sa pod vplyvom konkurencie snažia zlepšovať svoje fungovanie a výkonnosť, ale tiež pre vzdelávacie inštitúcie, ktoré sa môžu vďaka posudzovaniu porovnávať v dosiahnutých výsledkoch a identifikovať svoje silné a slabé stránky. Nezávislý zdroj informácií o ich kvalite má tiež potenciál zvýšiť efektivitu rozhodovania a tým úroveň ich riadenia. Jedným z nástrojov, poskytujúcich takéto informácie, je ranking. Problémom môže byť skutočnosť, že samotný pojem “ranking” nie je vnímaný a používaný jednoznačne. Najbežnejšie sa slovo ranking vníma ako synonymum slov hodnotenie, klasifikácia alebo pozícia (poradie) vo výsledku nejakého posudzovania/vyhľadávania/radenia. Vo sfére biznisu zasa ako posúdenie výkonnosti v porovnaní s ostatnými alternatívami za určité časové obdobie. Vysvetlenie pojmu ako procesu podáva charakteristika, podľa ktorej ranking alebo rangovanie je odborne konceptuálna činnosť spočívajúca v stanovovaní komparatívneho pojmu a pravidiel jeho použitia, usporiadania či radenia.
Poznámka: Na ilustráciu – metodológia jednej z najprestížnejších agentúr QS World University Rankings používa šesť jednoduchých metrík, efektívne zachytávajúcich výkonnosť inštitúcie, ako uvádza nasledujúca tabuľka:
Kritériá a priradené váhy |
Akademická povesť (40 %) – týka sa reputácie inštitúcie z pohľadu kvality výučby a výskumu, na základe odborných názorov jedincov z oblasti vysokoškolského vzdelávania – meria sentiment v akademickej komunite; |
Reputácia zamestnávateľa (10 %) – týka sa hodnotenia prípravy na trh práce, keď zamestnávatelia identifikujú tie inštitúcie, z ktorých získavajú najkompetentnejších, najinovatívnejších a najefektívnejších absolventov; |
Pomer učiteľ/študent (20 %) – týka sa hodnotenia, do akej miery sú inštitúcie schopné poskytnúť študentom zmysluplný prístup k lektorom a tútorom, považuje sa za najefektívnejší zástupný ukazovateľ kvality výučby; |
Citácie na fakultu (20 %) – týka sa kvality inštitucionálneho výskumu, výpočet vychádza z celkového počtu normalizovaných (t. j. meraných s prihliadnutím na špecifiká vedného odboru) citácií všetkých prác vytvorených inštitúciou za päťročné obdobie v pomere podľa počtu učiteľov a výskumných pracovníkov; |
Medzinárodný pomer fakúlt/študentov (5 % každý) – týka sa schopnosti pritiahnuť profesorov a študentov z celého sveta, čo potvrdzuje silnú medzinárodnú úroveň a uľahčuje výmenu osvedčených postupov a názorov. Obe tieto metriky majú hodnotu 5 % z celkového súčtu. |
Vráťme sa k úvahám o spôsoboch používania rankingu v oblasti vzdelávania. Ranking najčastejšie predstavuje rebríček vzdelávacích inštitúcií, zoradených v poradí od najlepšej po najhoršiu na základe hodnotenia variabilných kombinácií rôznych faktorov. Rebríčky sa stali populárnym nástrojom porovnania. Ich rozvoj a popularita pomohli upriamiť vyššiu pozornosť na vzdelávanie vôbec a poukázali na význam zhromažďovania spoľahlivých údajov. Žiadny z týchto rebríčkov však neposkytuje úplne kompletný prehľad o inštitúciách, ktoré sa hodnotia, pretože všetky rebríčky si za základ svojich hodnotení vyberajú spravidla škálu ľahko kvantifikovateľných charakteristík. Rôzne rebríčky berú do úvahy kombinácie financovania a dotácií, vynikajúcu úroveň výučby a/alebo výskumu, odbornej špecializácie, prijímania a starostlivosti o študentov, počtu ocenení, internacionalizácie, zamestnávania absolventov, spolupráce s priemyslom, historickej reputácie a ďalších kritérií. Rebríčky je preto potrebné využívať a interpretovať v súlade s ich metodikou. To znamená zohľadniť cieľ ich hodnotenia, počet hodnotených vzdelávacích inštitúcií, indikátory a zdroje dát, ako aj váhy jednotlivých indikátorov v celkovom skóre. Okrem hodnotenia celých inštitúcií hodnotiace subjekty môžu vytvárať aj rebríčky konkrétnych vzdelávacích programov či súčastí inštitúcie. Rebríčky najčastejšie zostavujú časopisy, webové stránky, vlády alebo akademici. Jestvuje aj veľký počet špecializovaných agentúr, zaoberajúcich sa rankingom predovšetkým na medzinárodnej úrovni.
Rastúca rozmanitosť metodík hodnotenia a zároveň kritika každej z nich poukazujú na nedostatok konsenzu v tejto oblasti. Ukazuje sa, že takto je možné manipulovať systémy hodnotenia pomocou nadsadenia niektorých faktorov hodnotenia alebo dohodnutými ukazovateľmi, ktoré sa navzájom podporujú. Dokonca UNESCO spochybňuje rebríčky otázkou, „či viac škodia alebo pomáhajú“. Nespochybňuje však fakt, že „či sú správne alebo nesprávne, sú vnímané ako miera kvality a vytvárajú tak silnú konkurenciu“1. Rebríčky v posledných rokoch napriek uvedeným výhradám upútali pozornosť nielen odborníkov z akademického prostredia, ale aj laickej verejnosti či tvorcov politík.
Medzi dlhodobé snahy sektorových rád patrí identifikácia a hodnotenie relevantných poskytovateľov vzdelávania, ktorí pripravujú ľudské zdroje, reflektujúc aktuálne aj perspektívne potreby zamestnávateľov. V snahe znižovať informačnú asymetriu a posilňovať konkurenciu medzi vzdelávacími inštitúciami sa Sektorová rada pre vzdelávanie, výchovu a šport rozhodla spracovať Ranking poskytovateľov vzdelávania (stredných a vysokých škôl) na Slovensku s cieľom pomôcť čo možno najobjektívnejšie určiť top poskytovateľov vzdelávania. Cesta k dosiahnutiu tohto cieľa nebola (a nie je) ľahká. Veď dodnes na Slovensku žiadny z hodnotiacich nástrojov, ktorého cieľom bolo poukázanie na kvalitu škôl, nebol výraznejšie úspešný. Hneď na začiatku sa vynorili aj problematické otázky, napr.:
Na druhej strane sa objavili obavy z možných tendencií k lobbingu, z toho, že výsledky môžu viesť k vytváraniu „kultúry nepriateľstva“ – existenčného ohrozenia vzdelávacích inštitúcií so slabšími výsledkami, rastúca averzia voči všetkým aktivitám, potenciálne zvyšujúcim nárast byrokracie, nezvyk na vonkajšie hodnotenie a zvonku nastavené kritériá, atď. Kľúč, podľa ktorého sme vybrali školy, filozofia (kritériá) ich hodnotenia a forma výstupu vyplynuli z diskusií členov všetkých sektorových rád, z názorov a stanovísk z panelu odborníkov jednotlivých sektorových rád. Zhromaždilo sa vyše 120 konkrétnych návrhov na formu hodnotenia, vyše 220 vyjadrení o aspektoch stanovenia kritérií hodnotenia tak, aby bol výsledný efekt prínosný pre konečného užívateľa a zároveň motivačný pre poskytovateľov vzdelávania. V rámci orientácie rankingu najväčší podiel získala možnosť sektorového prístupu. Výsledkom tejto aktivity je šesť metrík pre stredné a päť metrík pre vysoké školy, ktorým boli priradené diferencované váhy:
Výstupom takto určenej dátovej analýzy je rebríček vzdelávacích inštitúcií v poradí podľa dosiahnutého výsledku. Pragmaticky zvolený prístup k rankingu slovenských stredných a vysokých škôl určite nie je dokonalý. Po vyhodnotení prvých rebríčkov sa ukáže, či, kde a ako bude potrebné pristúpiť ku zmenám, či už k doplneniu metrík, úpravám váh, spresneniu kritérií, spôsobov prezentácie a pod. formou ich úprav, jasnejšieho zdôvodnenia prideľovania váh, konkretizácie ukazovateľov, atď.
Na záver si dovolíme pridať ďalšiu poznámku: Domnievame sa, že ak má byť hodnotenie kvality formou obsažnej spätnej väzby subjektom v procese vzdelávania, ktoré sú pod regulatívnym vplyvom štátu a spotrebúvajú verejné zdroje, musí zahŕňať nielen zložku externú, ale aj sebahodnotiacu. Bez autoevaluácie subjekt neporovnáva realitu s vlastnými očakávaniami vyplývajúcimi z jeho poslania a vízie, pretože nie je motivovaný poslanie, víziu definovať. Za takýchto okolností je otázna aj zodpovednosť za efektivitu vynaložených verejných zdrojov a adresná zodpovednosť jednotlivých aktérov v hodnotenom subjekte, ich ochota, schopnosť a zručnosť „zložiť účty“ zo svojej činnosti. Absenciou kvalitne nastaveného externého a interného hodnotenia prichádzame ako spoločnosť o budovanie vzájomných vzťahov medzi aktérmi, posilňovanie dôvery a vytváranie synergií, keď dosiahnutý účinok nie je iba prostým súčtom účinkov aktérov samostatne. Sebahodnotenie je nástroj – komplementárny prvok k externému hodnoteniu kvality, v rámci ktorej sa zbiera a vyhodnocuje spätná väzba kľúčových aktérov (žiaci, rodičia, pedagogickí a odborní zamestnanci, vedenie školy, zamestnávatelia v regiónoch, zriaďovatelia atď.). V systéme sebahodnotenia je pre nás dôležitá najmä partnerská a vzájomne rešpektujúca spolupráca so zamestnávateľmi. Modely, ktoré spracovali ŠŠI (Externé hodnotenie kvality školy podporujúce sebahodnotiace procesy a rozvoj školy) pre stredné školy a SAAVŠ (Metodika vyhodnocovania štandardov pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania) pre vysoké školy, tak môžu byť vhodným komplementárnym doplnkom k nášmu rankingu pre všetkých, ktorí budú s jeho rebríčkami ďalej pracovať.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.