>
>
>
>
VNÚTORNÁ STRATEGICKÁ ANALÝZA SEKTORA – SWOT ANALÝZA
VNÚTORNÁ STRATEGICKÁ ANALÝZA SEKTORA – SWOT ANALÝZA
SWOT analýza je vo všeobecnosti vnútornou strategickou analýzou sektora. V tomto prípade jej výsledky poskytujú podrobný prehľad o internom prostredí sektora remesiel a osobných služieb na Slovensku. SWOT analýza, s prihliadnutím na výsledky PESTLE analýzy, dáva možnosť vybrať si medzi viacerými možnosťami a alternatívami, dáva možnosť identifikovať v čom je alternatíva silná a v čom má ešte medzery. V nasledujúcej analýze sú identifikované vnútorné aspekty a ich vplyv na ľudské zdroje v horizonte do roku 2030.
Silné stránky
- Sektor s vysokým počtom remesiel a osobných služieb
- Vysoký potenciál tradične remeselnej krajiny
- Výhodná geografická poloha v strede Európy
- Flexibilita a pružná reakcia na požiadavky spotrebiteľov
- Vysoký podiel remesiel a služieb na realizácii zákaziek verejného obstarávania
- Aktívna schopnosť orientácie v trhovom prostredí v EÚ
- Potenciál presahov remeselných činností v rámci medzisektorovej spolupráce
- Dobré legislatívne podmienky na získanie Osvedčenia o živnostenskom podnikaní
- Flexibilita pracovného času a prostredia
- Využívanie domácich surovinových zdrojov
- Pomerne stabilné zvyklosti obyvateľstva
- Nie je potrebné cestovanie za prácou (zníženie uhlíkovej stopy) – práca v mieste bydliska/blízkom okolí
- Orientácia na ekologický faktor v sektore a v OVP
Slabé stránky
- Nedostatočné/zložito formulované legislatívne zázemie pre MSP
- Slabá propagácia atraktivity (potreby) zaujímavého zárobku v remeslách a osobných službách
- Automatizácia a robotizácia ohrozujúca takmer dve tretiny pracovných miest
- Nepružná pracovná sila/chýbajúca okamžitá schopnosť pracovať/podnikať bez potreby ďalšieho zaškolenia
- Normatívne financovanie škôl
- Nedostatočné % HDP vkladané štátom do vzdelávania pre sektor remesiel a osobných služieb
- Slabý dôraz na kvalitu a pružnosť študijných programov pre budúcich pedagógov v OVP
- Málo adaptabilné/flexibilné vzdelávacie programy v OVP spôsobujú nedostatočnú prípravu absolventov na trh práce a nelukratívnosť študijných programov
- Nedostatočné materiálno-technické vybavenie škôl v OVP
- Nedostatok akreditovaných rekvalifikačných kurzov (CŽV) má dopad na slabú adaptabilitu zamestnancov na inovácie a potreby trhu práce a neschopnosť podnikateľov v sektore prispôsobiť sa napr. legislatívnym požiadavkám. Z toho vyplýva aj neistota v dôsledku častého novelizovania dôležitých legislatívnych úprav.
- Chýbajúce praktické predmety v posledných ročníkoch ZŠ (smerom k remeslám a osobným službám). Absolventi nemajú dostatok praktických zručností na vykonávanie profesie.
- Nízka angažovanosť zamestnávateľov pri vzdelávacích potrebách OVP
- Nedostatočná finančná podpora začínajúcich podnikateľov
- Slabo nastavený systém CŽV spôsobuje zaostávanie v odbornej spôsobilosti v remeslách a službách a vo využívaní inovácií a nových technológií
- Neexistujúci systém hodnotenia vplyvov legislatívy na remeslá a služby
- Chýbajúca kvalifikovaná pracovná sila
- Nedostatočný záujem o štúdium na stredných odborných školách
- Nezáujem o výkon remeselných činností
- Nesúlad odborného vzdelávania s požiadavkami trhu práce
- Nedostatok materiálov (prírodných, pôvodných) a pracovných pomôcok na ľudovo umeleckú výrobu, tradičné a stavebné, historické remeslá
- Odliv kvalifikovaných remeselníkov do zahraničia
- Nízka rentabilita výrobcov a nízke mzdy
- Práca v noci, práca cez víkend a cez sviatky
- Nízke mzdy pedagogických pracovníkov SŠ a VŠ, zníženie kvality vzdelávania
- Nízka sebadôvera a slabé prispôsobovanie sa novým pracovným podmienkam
Príležitosti
- Vstup zamestnávateľského prostredia do tvorby vzdelávacích programov v OVP
- Optimalizovanie sústavy učebných a študijných odborov a siete SOŠ
- Zvýšenie hodinových dotácií v učebnom procese OVP smerom k praktickému vyučovaniu a odbornej praxi
- Príprava legislatívnych podmienok pre účasť majstrov/nepedagógov a lektorov vo vyučovacom procese
- Zosúladenie hospodárskeho charakteru so zriadením SOŠ v regióne
- Využitie nových technológií a mediálneho prostredia/sociálnych sietí na propagáciu
- Zaškolenie ľudských zdrojov aby dokázali využiť remeslá a služby oblasti turizmu; podpora identity krajiny a regionálny rozvoj
- Medzinárodná mobilita remeselníkov a dobrovoľníctvo
- Vydávanie medzinárodne uznávaných certifikátov v príslušnom odbore
- Podpora podnikania optimalizáciou podnikateľského prostredia
- Podpora podnikania úpravami legislatívnych podmienok
- Využitie potenciálu obchodných príležitostí na trhoch EÚ
- Popularizácia remesiel prostredníctvom výstav, odborných podujatí a prezentácií
- Vzrastajúci dopyt spotrebiteľov po individuálne vyrábaných výrobkoch a poskytovaných službách (výrobky/služby pre ľudí zdravotne znevýhodnených alebo s rôznymi potravinovými alergiami a intoleranciami, napr. bezlepkové, bezlaktózové, dia výrobky)
- Inovácia a rozšírenie vzdelávacích programov SOŠ o špecifické odbornosti
- Podpora orientácie a osvety v spoločnosti na využívanie remesiel a osobných služieb
- Zníženie environmentálnej záťaže pri rozvoze výrobkov, obmedzenie používania obalov
- Analýza existujúcich profesií, poskytovateľov remesiel a služieb
Ohrozenia
- Nedostatočné vybavenie SOŠ modernými technológiami a materiálmi spôsobuje stagnáciu vzdelávania a nedostatočnú pripravenosť absolventov
- Nízka angažovanosť zamestnávateľského prostredia v praktickej príprave a odbornej praxi v SOŠ
- Nízke mzdové ohodnotenie, ktoré sa prejaví nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov a znížením konkurencieschopnosti odboru
- Nepriaznivý demografický vývoj
- Príliv nekvalifikovaných pracovníkov zo zahraničia
- Nedostatočná podnikateľská zručnosť a gramotnosť (finančná a legislatívna)
- Útlm podnikateľských aktivít v dôsledku starnutia populácie a neodovzdávanie know-how nasledovníkom, dôsledkom sú zanikajúce remeslá a strata kvalitných remeselných služieb
- Dlhodobé podfinancovanie prejavujúce sa v nedostatočnom investičnom potenciáli
- Nedostatočná adaptabilita na nové technológie a inovatívne procesy, vzhľadom k zaužívaným zvyklostiam
- Nepripravenosť vzdelávacích ustanovizní na rýchly rozvoj inovácií a modernizáciu technologických postupov v remeslách a osobných službách
- Nedostatočná podpora a propagácia remesiel ako výhodnej formy podnikania v samostatnej zárobkovej činnosti
- Špecifické remeselné odbory školstva (napr. puškár, umelecký kováč, klampiar) sú ohrozené súčasným spôsobom financovania SOŠ (normatívy na žiakov)
- Nepriaznivý scenár v súvislosti s pandémiou COVID-19, ohrozenie zdravia populácie a z toho plynúce opatrenia (najmä s ekonomickým dopadom), ktoré vplývajú na odvetvie
Zhrnutie SWOT analýzy
Výsledky PESTLE analýzy sa do SWOT analýzy premietli v nasledovnej hierarchii. Je potrebné:
- globálne inovovať OVP ako najzraniteľnejšiu oblasť, ktorá sa nutne musí prispôsobiť a spolupracovať so zamestnávateľským prostredím, čo však platí oboma smermi/jedno podmieňuje úspech druhého,
- vstúpiť do vzdelávacích procesov v ZŠ i v predškolských zariadeniach vhodnými formami výučby a propagácie sektora,
- jednoznačne prehodnotiť formu financovania na hlavu/normatív (napr. na plán výkonov) – podmieňuje bod a.,
- zjednodušiť legislatívne prostredie pre MSP.