Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
K zeleným technológiám patria napr. Čistenie odpadových vôd; Eliminácia priemyselných emisií; Manažment recyklácie a odpadu; Hospodársky sebestačné budovy; Premena odpadu na energie; Využitie veternej energie; Využitie solárnej energie; Vertikálne záhrady a farmy; Dopravné prostriedky bez emisií a iné.
Zamestnanie | Vyžadovaná zmena v kompetenciách a dopad na zamestnanie | Očakávaný vplyv na zamestnania v sektore |
Výskumno-vývojový pracovník | – využitie inovácií v oblasti prípravy nových materiálov (zelená chémia, biotechnológie, …) – štúdium nových trendov a komunikácia s odborníkmi v príslušnej oblasti (písanie publikácií, účasť na konferenciách, písanie a riadenie projektov) – aplikácia získaných vedomostí vo svojej výskumno-vývojovej činnosti – zameranie na ekodizajn, opraviteľnosť konečných produktov, napr. z plastov, na čo najdlhšiu životnosť a udržateľnosť výrobku na trhu, možnosť využívania biodegradovateľných plastov ako vstupného materiálu – nové zdroje trvalo udržateľných surovín (biomasa rastlinného, živočíšneho pôvodu, ….) – spôsoby využitia CO2 a metánu ako trvalo udržateľných zdrojov na suroviny s pridanou hodnotou – vývoj nízkoenergetických technológií chemických výrob – využitie a vývoj biotechnologických procesov – nové materiály s progresívnymi vlastnosťami (pre rôzne odvetvia priemyslu a medicínu) – vývoj nízkoenergetických chemických výrob – mechanická recyklácia (procesy vývoja a výroby nových aditív pre plasty) – rozvoj biotechnologických procesov riešenie potencionálne nových zdrojov energie – vodíkové technológie. | – vysoký dopyt po tomto type pracovníkov – nevyhnutné kontinuálne vzdelávanie – potrebné medzisektorová a medzinárodná spolupráca – nutná výborná znalosť platnej chemickej legislatívy – potrebná znalosť projektového manažmentu – proces aplikácie inovácií povedie k vzniku nových povolaní |
Riadiaco-technologický pracovník | – eko koncepcia – sledovanie dopadu výroby na životné prostredie, na systém a proces výroby – uplatňovanie nových poznatkov a skúseností týkajúcich sa riadenia priemyselnej produkcie a jej vplyvu na životné prostredie – interdisciplinárne vedomosti a zručnosti a ich uplatnenie v sektore chémia – manažéri v priemysle musia rozumieť a uplatňovať ekologické energie, ekologickú logistiku, zdieľané recyklácie (viac združených firiem spoločne recykluje) – v oblasti spracovania plastov využívanie nových a/alebo recyklovaných materiálov – vhodný výber technológií, znižovanie nepodarkovosti, efektívne zavádzanie a využívanie zelených technológií a optimalizácia výroby | – vysoký dopyt po tomto type pracovníkov – zavádzanie nových technológií a inovácií veľmi zasiahne očakávané vedomosti a zručnosti zamestnancov z oblasti možností využitia a zavádzania technológií a ich vplyvu na chod výroby – nevyhnutné kontinuálne vzdelávanie – potrebný monitoring aktuálneho technologického vývoja nutná výborná orientácia v oblasti podporných programov, grantov a výziev pre financovanie nových projektov |
Technik | – interdisciplinárne vedomosti – nové zručnosti z opravovania, redizajnu (zmeny vzhľadu), z renovácie, z reparácie pre nové použitie – realizácia využitia odpadu z výroby – práca s novými materiálmi – maximálne využitie výrobných liniek, strojov a zariadení – energetická úspornosť a efektívnosť aj v rámci internej logistiky starostlivosť o nové technológie. | – vysoký dopyt po tomto type pracovníkov – nevyhnutné kontinuálne vzdelávanie – zavádzanie nových technológií a inovácií veľmi zasiahne očakávané vedomosti a zručnosti zamestnancov v oblasti obsluhy, manipulácie a správnej prevádzky technológií znalosť predpisov a ich implementácia do praxe v oblasti BOZP a PO |
Operátor výroby | – kontrola a údržba príslušných zariadení akcent na ekologizáciu výroby | – vysoký dopyt po tomto type pracovníkov – nevyhnutné kontinuálne vzdelávanie na prácu s novými technológiami – nevyhnutná zmena obsahu vzdelávania malý vplyv na výkon zamestnaní |
Laboratórny pracovník | zavádzanie metód trvalo udržateľného rozvoja do laboratórnej praxe | – vysoký dopyt po tomto type pracovníkov – potrebné kontinuálne vzdelávanie inovácia čiastočne zasiahne NŠZ (testovať bude aj nové produkty, podľa nových noriem, novými metódami a pod.). |
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.