Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Téma rozvoja sektora Administratívy, ekonomiky, manažmentu sa dostala do popredia aj v diskusiách pri príprave slovenského Plánu obnovy a odolnosti SR. Vychádzajúc z potrieb a priorít verejného sektora má slovenský návrh tohto plánu cieľ zahŕňať podporu Smart Cities a IoT aplikácií pre zdravý a bezpečný život v mestách a obciach. Tieto aspekty si vyžadujú vybudovanie kvalitnej digitálnej infraštruktúry s nastavením pravidiel využívania otvorených dát súkromným sektorom a neziskovými organizáciami. Súčasťou plánu rozvoja infraštruktúry sú aj investície do pracovnej sily ako forma podpory priemyslu a moderných digitálnych služieb. Tieto zdroje budú určené pre samosprávy a podnikateľov či firmy. Príklady podporených projektov sú: parkovacie systémy, bezpečnostné systémy, riadenie a správa dopravy, manažment energií a odpadu, spracovanie dát pre strategické aj operatívne potreby riadenia mesta alebo miestnych podnikateľov.
Z hľadiska digitálnych trendov je potrebné vychádzať zo súčasných technologických a digitálnych inovácií, ktoré výrazne zasiahnu do rozvoja ľudských zdrojov. V tomto smere vstupuje do procesov v sektore množstvo digitálnych inovácií, ktoré majú potenciál priniesť prelom v náplni veľkého množstva profesií. Táto časť zbežne predstaví tieto inovácie a ponúkne náhľad do toho, ako tieto zmeny transformujú sektor a požiadavky na náplň pracovnej sily. Zároveň je potrebné pozerať sa na to, ako tieto inovácie napredujú z hľadiska ich zlepšovania a ponúkania riešení v sektore administratíva, ekonomika a manažment. Tento sektor sa prejavuje výraznou mierou opakovania činností a preto je pravdepodobné, že postupné zvyšovanie miery inovácií a ich sofistikovanosti bude viesť k ich plnohodnotnému zavádzaniu do pracovných procesov.
Kľúčové digitálne inovácie, ktoré výrazne nasmerujú budúce trendy zamestnávania v tomto sektore, sa dajú rozdeliť do desiatich kategórií. Tieto kategórie pomáhajú analyzovať nové digitálne inovácie v širšom kontexte. Inovácie podľa kategórií sú následne definované s uvedením vplyvu na prácu ľudských zdrojov v sektore:
Automatizácia
e-Kasa – využívanie online aplikácie umožňuje zefektívnenie evidencie tržieb v systéme e-Kasa. Má priame prepojenie hotovostných platieb v reálnom čase na účtovné programy a informačné podnikové systémy a cez klientske prostredie umožňuje online elektronickú komunikáciu s Finančnou správou SR a tiež so spotrebiteľom (online overenie pokladničného dokladu bez nutnosti jeho tlače).
e-Služby – využívanie online integrovaných aplikácií verejného sektora, napr. Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní, Finančnej správy, Slovenskej pošty, Dátové centrum miest a obcí a pod. Prepojenie s informačným podnikovým systémom umožňuje získanie on-line prehľady o platbách, mesačných výkazoch, ročných zúčtovaniach, aktuálnych predpisoch a ďalších službách.
Big Data
Dátová integrácia a využívanie Big Data – Proces permanentnej tvorby, analýzy a využívania strategických a operatívnych komplexných dát (data mining) zo všetkých dostupných zdrojov organizácie a tiež externého prostredia umožní prepájanie, sumarizovanie a prognózovanie údajov s cieľom optimalizácie a zefektívňovania riadenia všetkých procesov v podniku.
Digitalizácia
Digitalizácia pracovného miesta – Možnosť využívania nových foriem výkonu práce s efektívnejším a flexibilnejším využitím pracovného časového fondu zamestnanca. Používanie digitálnych technológií zvyšuje angažovanosť zamestnanca z domáceho prostredia a má pozitívny ekonomický vplyv na firmy.
Elektronizácia dokumentov – Možnosť nahradenia dokumentov v papierovej forme digitálnymi formami, bezpapierového (elektronického) manažmentu, jednoduchšej archivácie dokumentov, eliminácie strát dokumentov, ich zálohovanie a možnosť okamžitých úprav v dokumentoch zefektívni a sprehľadní prácu v administratíve.
Online interná a externá komunikácia – Využívanie digitálnej komunikácie vo vnútri organizácie a s externým prostredím s využitím nových platforiem a zariadení zefektívni a zrýchli rozhodovací proces riadiacich pracovníkov.
Online vzdelávanie – Zdokonaľovanie vzdelávania a jeho sprístupnenie širokému spektru zamestnancov sa dosiahne vzdelávaním prostredníctvom digitálnych systémov a platforiem v živom a nahranom online prostredí priamo na pracovisku.
Zákaznícka centricita v reálnom čase – Podpora riadenia organizácie prostredníctvom využívania najmodernejších technológií so zameraním na optimalizáciu zákazníckeho komfortu počas interakcie.
Digitálna bezpečnosť
Biometria – Využívanie technológií, pomocou ktorých sa identifikujú, analyzujú a vyhodnocujú kvalitatívne a kvantitatívne parametre živých bytostí z pohľadu ich identity a pohybu.
Dátová bezpečnosť – Využívanie digitálnych nástrojov na zabezpečenie ochrany dát/údajov proti nepovolenému prenosu.
Inovácie ako reakcia na pandémiu
Komunikácia a riadenie projektov – Využívanie online technológií pre virtuálnu komunikáciu či prezentáciu, riadenie projektov na diaľku je možné využívať v čase pandémie pre zabezpečenie organizácie a riadiacich procesov vo firme.
Líderstvo a manažment – Motivácia a hodnotenie zamestnancov na diaľku, zvládanie krízových situácií vzdialeného tímu (riadenie výkonu zamestnancov, pracovno-právna agenda), delegovanie na diaľku, zaúčanie na diaľku, starostlivosť o mentálne zdravie zamestnancov, diverzita v tímoch, nábor nových zamestnancov na diaľku. Príklad využitia: nová manažérska disciplína.
Internet vecí (IoT)
Internet vecí (IoT) – Komplex prepojených zariadení, objektov, ale aj zvierat a ľudí cez Internet s cieľom ich vzájomnej komunikácie – v automatizovanom systéme dochádza k zberu, analýze informácií a k automatickým úkonom, ktoré zjednodušujú, zefektívňujú a modernizujú život.
Komunikačné siete novej generácie
Digitálna komunikácia – Nová generácia mobilnej technológie vytvorená na poskytovanie ultrarýchleho prenosu dát. Toto umožní ďalší rozmach progresívnych služieb a aplikácií pre ľudí a firmy (virtuálna komunikácia, prezentácia a pod.).
Robotizácia
Budovanie technických zručností – Zvyšovanie odborných zručností pre využívanie moderných informačných technológií pri vykonávaní konkrétnych úloh v administratíve.
Rozvoj informačných technológií
Cloud computing – Umožňuje firmám využívať cudzie výpočtové zdroje (ako sú dátové úložiská, virtuálne servery, aplikácie a pod). Vďaka tomu si podniky nemusia budovať a udržiavať vlastnú výpočtovú infraštruktúru (napr. nákup softvérov a ich údržba). Cloudové riešenia ukladajú firemné údaje v dátových centrách.
Superpočítače – Využívanie superpočítačov na zhromažďovanie a analyzovanie dát pre potreby riadenia a rozhodovania.
E-commerce – Možnosti využívania obchodných elektronických transakcií prostredníctvom technológie elektronickej výmeny dát a elektronických prevodov finančných prostriedkov, napr. obchodné dokumenty, faktúry, objednávky, zefektívnia prácu ekonómov.
Technológia distribuovaných záznamov – Technológia distribuovaných záznamov (angl. Distributed ledger technology – DLT) je termín používaný na označenie technológie databázovej architektúry, ktorá umožňuje uchovávanie a zdieľanie záznamov distribuovaným a decentralizovaným spôsobom pri súčasnom zabezpečení jej integrity prostredníctvom použitia validačných protokolov založených na konsenze a kryptografických podpisoch. DLT technológia umožní automatizované spracovanie zmlúv, dôveryhodnú sledovateľnosť pôvodu tovarov a materiálov, uloženie, spracovanie a poskytovanie informácií v bankovom, poistnom, realitnom sektore, či administratíve a službách, ale aj verejnej správe, vzdelávaní alebo priemysle.
Umelá inteligencia
FinTech – Finančné technológie (FinTech) predstavujú systém, ktorý automatizuje, zdokonaľuje a individualizuje finančné a poistné služby a procesy. Zahŕňa najmodernejšie princípy mobilných platieb, kryptomeny, investičné aplikácie alebo automatizované poradenstvo.
Inteligentné zmluvy – Využívanie samovykonávateľných zmlúv bez pričinenia zmluvných strán po splnení podmienok prostredníctvom počítačového kódu.
Vyspelá umelá inteligencia a analytika – Simulácia ľudskej inteligencie v strojoch a zariadeniach, ktoré sú naprogramované tak, aby rozmýšľali a konali ako ľudské bytosti. Súčasťou umelej inteligencie je Machine Learning, kde sa systémy a zariadenia automaticky učia a adaptujú na základe dát k novým situáciám bez nutného zásahu človeka.
Z hľadiska priameho vplyvu na pozície v sektore Administratíva, ekonomika a manažment majú tieto inovácie vplyv na širokú škálu zamestnaní. Nie každá inovácia ale zasiahne sektor v rovnakej miere. Najväčší vplyv budú mať tieto inovácie: Online vzdelávanie a Digitálna komunikácia, nasledované Digitalizáciou pracovného miesta, Inteligentné zmluvy, Robotizácia, Internet vecí (IoT), Biometria, Real-Time zákaznícka centricita a Vyspelá umelá inteligencia a analytika.
Technologický pokrok bude spolu s rozvojom zdieľanej ekonomiky znamenať výraznú transformáciu pracovného prostredia. Nové technológie umožnia automatizovať jednotlivé typy činností patriacich do sektora Administratíva, ekonomika a manažment. Kľúčovým aspektom bude rozvoj a zdokonaľovanie prepájania jednotlivých systémov, technológie Internetu vecí, ktoré prepoja nielen zariadenia v domácnostiach na rozvoj digitálnych služieb ale aj výrobné procesy. Rozvoj a rozsah prepájania kľúčových súčastí výrobných procesov a poskytovania služieb umožňuje zefektívnenie procesov, zjednodušenie správy ako aj finančných procesov a v neposlednom rade aj znižovanie manuálnych činností pracovníkov v tomto sektore. Budúci vývoj sa bude týkať aj prepájania inteligentných systémov v mestskej infraštruktúre, v spotrebiteľských tovaroch či v automobiloch. Cieľom bude rozvoj nových podnikateľských možností na dosiahnutie cieľov v oblasti energetickej účinnosti, ekologickej šetrnosti a spotrebiteľskej bezpečnosti.
Internet vecí podporí rozvoj zberu dát, zefektívnenie a automatizáciu procesov. Výsledkom toho bude kvalitnejšie analytické vyhodnotenie opatrení na územnej úrovni (mestský manažment, verejná politika ale aj administratívna správa), na podnikateľskej úrovni (výkazníctvo, účtovníctvo, ekonomické analýzy) a tiež v administratívnej správe v organizáciách tretieho sektora. Kľúčové bude masovejšie využívanie inteligentných senzorov zapojených do inteligentných sietí. Profesie budú nahrádzané umelou inteligenciou, čím sa bude znižovať dopyt najmä po repetitívnych činnostiach vykonávaných ľuďmi a vytvorí sa nahrádzajúci dopyt najmä po zručnostiach obsluhy nových softvérov alebo systémov, na ktorých budú firmy závislé z hľadiska vlastnej konkurencieschopnosti. Výrazný skok bude predstavovať rozvoj veľkokapacitných vysokorýchlostných mobilných sietí.
Technologické zmeny budú mať výrazné vplyvy na dopyt po profesiách s vysokou pridanou hodnotou a hlavne po type odborných kvalifikácií a IT zručností, ktoré bude tento sektor vyžadovať. S ohľadom na predstavené zmeny sa očakáva, že z hľadiska významu pre sektor pôjdu do popredia najmä technické zručnosti v oblastiach správy nových technológií, ich programovania a inžinierstva. Tieto zručnosti budú vyžadované pri profesiách v oblasti administratívy a manažmentu. Súvisiacou požiadavkou je schopnosť práce s dátami, ktoré budú vstupovať a vystupovať z týchto systémov. Dátová gramotnosť sa stane povinnou výbavou pre analyticky orientované profesie, ktoré majú spracovať a vyhodnotiť údaje týkajúce sa podnikateľského prostredia alebo verejnej politiky. Treťou skupinou, ktorá bude vyžadovaná týmto sektorom, je oblasť ľudských kompetencií. Do tejto kategórie patrí schopnosť rozhodovať, viesť, ale aj kreativita, agilita a schopnosť práce s dátami v rôznych kontextoch.
Táto skupina kľúčových kompetencií pokrýva široké portfólio do ktorého patrí:
Kreatívne myslenie – táto schopnosť je kľúčová na plnohodnotné využitie digitálnych možností na nové produkty, služby alebo opatrenia, na nové podnikateľské prístupy a komerčné využívanie nových digitálnych inovácií. Tieto aspekty sú základom posilňovania konkurenčného prostredia, ktoré sa rozvíja cez inovatívne a kreatívne riešenia.
Emocionálna inteligencia – jednou z významných súčastí nových pracovných pozícií bude uplatnenie emocionálnej inteligencie na rozvoj komunikačných prostriedkov a riešení ako aj na podporu pre zamestnancov alebo klientov. Nové výzvy budú vyžadovať vysokú mieru empatie a zameranie sa na potreby iných. Práve to bude zvyšovať dopyt po ľuďoch s vyvinutou emocionálnou inteligenciou.
Analytické schopnosti (Kritické myslenie) – v súlade s predošlými charakteristikami je významným aspektom rozvoj kritického myslenia – ide o schopnosť riešenia zložitých problémov cez logické myslenie alebo budovanie argumentov. Jednou zo súčastí potrebných postupov na pracoviskách bude analýza tokov informácií z rôznych zdrojov. Ľudia so schopnosťou analytického myslenia budú vedieť usmerňovať deľbu práce medzi ľudskými zdrojmi a digitálnymi technológiami.
Schopnosť kontinuálneho učenia sa a osobného rozvoja – nevyhnutnou súčasťou budúceho pracovného prostredia bude kontinuálny rozvoj zamestnancov a ich výrazná flexibilita. Súčasťou tohto procesu bude neustála potreba učenia sa a schopnosť osobnostného a odborného rastu. Iba to pomôže zamestnancom udržať si potrebné zručnosti a podporiť ich úspešný kariérny rozvoj. To si bude vyžadovať aj aktívne vyhľadávanie nových poznatkov relevantných pre oblasť práce.
Rozhodovacie schopnosti – rozhodovacie procesy sa v budúcnosti (z hľadiska napríklad stratégie manažmentu alebo administratívnych procesov) stanú komplexnejšími. Do týchto rozhodnutí bude vstupovať oveľa viac premenných, ktoré budú musieť ľudia v oblasti manažmentu, ekonomiky či administratívy správne vyhodnotiť. Procesy sa stanú zložitejšími a pri významných rozhodnutiach môžu byť vplyvy nesprávnych rozhodnutí pre organizáciu citeľné. Digitálne technológie dokážu prebrať banálnejšie úlohy a ľuďom zostane rozhodovanie na vyššej úrovni.
Schopnosť interpersonálne komunikovať – v súlade s vyššie spomenutým významom emocionálnej inteligencie bude potrebný výrazný rozvoj zručností s ohľadom na komunikačné technológie a schopnosť odovzdať zamestnancom alebo klientom potrebné informácie efektívne a ohľaduplne.
Schopnosť viesť – v digitálnom prostredí bude pracovná sila závislá na schopnostiach, ktoré sa spájajú s efektívnym riadením (napríklad ľudských zdrojov). Patrí sem napríklad inšpirovanie zamestnancov, počúvanie ich potrieb alebo prepájanie ľudských zdrojov, aby sa maximálne využil ich potenciál. To bude určite viesť aj k novým organizačným schémam, kde jednotlivci môžu prevziať vyššiu rolu v projektových tímoch a lepšie spolupracovať naprieč tímami na riešení konkrétnych problémov.
Celkovo je v rámci sektora identifikovaných 22 inovácií, s rôznou mierou vplyvu na ľudské zdroje. Pre účely analyzovania vplyvov týchto inovácií na pracovnoprávne prostredie sú inovácie rozdelené do kategórií podľa povahy a ich zasadenia v rámci firmy. Vzhľadom k tomu boli rozdelené nasledovne:
Inovácie mäkkých zručností (inovácie zamerané na rozvoj mäkkých zručností u zamestnancov)
Digitálna komunikácia
Online interná a externá komunikácia
Komunikácia a riadenie projektov
Online vzdelávanie
Líderstvo a manažment
Inovácie pracovných postupov (vychádzajúce z transformácie interných procesov firiem)
Digitalizácia pracovného miesta
Inteligentné zmluvy
Elektronizácia dokumentov
Cloud computing
Technológia distribuovaných záznamov
Infraštruktúrne inovácie (vychádzajúce z rozvoja kritickej infraštruktúry pre podnikanie vedúce k vyššej efektivite a produktivite firiem a vyžadujúce zručnosti v oblasti IKT)
Internet vecí (IoT)
Biometria
Dátová bezpečnosť
Vyspelá umelá inteligencia a analytika
Robotizácia
Budovanie technických zručností
Superpočítače
Inovácie podnikateľských procesov (špecificky zamerané na potreby zákazníkov)
eKasa,
eSlužby,
Zákaznícka centricita v reálnom čase
FinTech
Big data
E-commerce
Nasledujúce rozdelenie zachytáva rozdiely medzi inováciami vyžadujúcimi mäkké a tvrdé zručnosti na strane jednej a inováciami zameranými interne a externe na strane druhej.
SEKTOROVÁ APLIKÁCIA INOVÁCIÍ MÄKKÝCH ZRUČNOSTÍ:
Digitálna komunikácia
Online interná a externá komunikácia
Komunikácia a riadenie projektov
Online vzdelávanie
Líderstvo a manažment
BUDÚCE KOMPETENCIE
Odborné vedomosti:
spôsoby využívania dokumentov v elektronickej podobe
spôsoby automatizácie činností spojených s prevádzkovými činnosťami podniku
spôsoby nastavenia a využitia automatizovaných systémov
Odborné zručnosti:
elektronické spracovanie dokumentácie (údajov)
získavanie a odosielanie dát prostredníctvom najnovších informačných technológií
obsluha automatizovaných systémov a analýza dát
spolupráca pri obsluhe automatizovaných systémov riadenia a kontroly
obsluha automatizovaných technických prostriedkov
realizácia činností súvisiacich s e-registratúrou, e-spisom
Miera vplyvu inovácií podnikateľských procesov na povolania v sektore
MIERNY VPLYV
STREDNE VÝZNAMNÝ VPLYV
VÝZNAMNÝ VPLYV
Administratívny pracovník v oblasti účtovníctva
Administratívny pracovník
Ekonomický manažér
Daňový špecialista
Ekonóm
Manažér ľudských zdrojov
Informátor
Odborný pracovník v oblasti štatistiky
Manažér v oblasti firemnej politiky a stratégie
Konzultant (operátor) informačných služieb
Odborný pracovník v oblasti účtovníctva, daní a pohľadávok
Špecialista matematik (štatistik)
Manažér v oblasti práva
Manažér vnútornej správy a prevádzky
Špecialista stratégie a rozvoja
Obchodný sprostredkovateľ
Projektový manažér
Vrcholový manažér organizácie
Odborný pracovník v oblasti personalistiky
Recepčný
Právnik
Špecialista ľudských zdrojov
Supervízor v administratíve
Špecialista optimalizácie, riadenia a kvality práce
Špecialista účtovníctva
Zdroj: TREXIMA Bratislava
Z hľadiska vplyvov sa očakáva, že digitalizácia prinesie zvyšovanie efektívnosti procesov, ale zároveň dokáže nahradiť ľudí pri konkrétnych činnostiach. Činnosti podnikateľských postupov a administratívnych procesov dokážu nahradiť viaceré inovácie. Vďaka tomu sa očakáva znižovanie potreby ľudských zdrojov v zamestnaniach kontroly, administratívy, alebo ochrany a bezpečnosti zamestnancov či prístrojov. Pri týchto zamestnaniach je možné, že technológie dokážu efektívnejšie a lacnejšie zabezpečiť náplň práce. Technológie si však budú vyžadovať investície do úvodnej digitálnej infraštruktúry, zaúčanie pracovníkov ako aj vyhodnotenie pridanej hodnoty. Z tohto dôvodu nemusí byť zánik týchto zamestnaní univerzálny a u všetkých zamestnávateľov.
Ďalšie zamestnania (v oblasti manažmentu alebo odborné a špecializované zamestnania) môžu zároveň čeliť zlučovaniu z dôvodu, že digitálne inovácie budú viesť k odstraňovaniu konkrétnych povinností z ich náplne práce. Pri pozíciách s podobnými požiadavkami postupne dôjde k zlučovaniu alebo k transformácii zamestnaní. Tomuto trendu bude pomáhať aj zvyšujúci sa nedostatok pracovnej sily spôsobený demografickou zmenou a trend posilnenia celoživotného vzdelávania najmä u ľudí nad 40 rokov, s dôrazom na zvyšovanie technologických zručností.
V neposlednom rade budú zrejme vznikať aj nové zamestnania z dôvodu potreby správy a riadenia procesov prinášaných digitálnymi inováciami. Tie si budú vyžadovať nové zručnosti a kombinovať IKT zameranie s povolaniami charakteristickými pre sektor Administratívy, ekonomiky, manažmentu.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci operačného programu ľudské zdroje.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.