Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Ako je možné efektívne rozlíšiť vzdelávacie inštitúcie, ktorých absolventi môžu pomôcť zabezpečiť konkurencieschopnosť pre svoje podniky, vytvárajú vysokú pridanú hodnotu, a od ktorých by sa iné vzdelávacie inštitúcie mohli inšpirovať? Do ktorej školy mám umiestniť svoje dieťa, ak mu chcem vytvoriť podmienky pre priaznivú budúcnosť? A kto by sa v tejto súvislosti mohol realizovať ako hodnotiteľ?
Odpoveďami na tieto otázky sa zaoberal Realizačný tím Národného projektu Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v Slovenskej republike (ďalej len „NP SRI“) v spolupráci so všetkými 24 sektorovými radami. Sektorové rady, ako nezávislé profesijné združenia odborníkov, reprezentujúce monitorovanie potrieb trhu práce v príslušných sektoroch národného hospodárstva, sú totiž zložené prevažne zo zástupcov zamestnávateľov. Kto by teda dokázal hodnotiť vzdelávacie inštitúcie lepšie ako tí, ktorí zamestnávajú ich absolventov?
Aktivita s názvom ”Ranking poskytovateľov vzdelávania” sa začala realizovať už v roku 2020. Realizačný tím SRI vtedy predstavil túto iniciatívu sektorovým radám na ich piatom rokovaní. Riešila sa vtedy najmä otázka kritérií a formy hodnotenia vzdelávacích inštitúcií. Členovia sektorových rád vtedy vyzdvihli dôležitosť kritérií ako sú: mzdy, nezamestnanosť, záujem o štúdium na danej inštitúcii, či zamestnanosť v odbore štúdia absolventov. Toto kritérium sa ukázalo ako jedno z kľúčových najmä pre Sektorovú radu pre energetiku, plyn a elektrinu.
Následne si každá sektorová rada vygenerovala množinu stredných a vysokých škôl a prislúchajúcich učebných / študijných odborov, resp. študijných programov. Členovia sektorových rád sa vyjadrovali k tomu, či chcú danú školu a vyučovací odbor či program hodnotiť, a či je pre ich sektor relevantný. Dôležitým míľnikom v tejto aktivite bolo upozornenie na adekvátne porovnávanie učebných a študijných odborov a študijných programov. Učebné a študijné odbory sa totiž zameriavajú na inú prípravu absolventov – či do výrobného prostredia, alebo na ďalšie štúdium. Rovnako pri vysokých školách, porovnávať bakalársky stupeň vzdelania s inžinierskym je bezpredmetné.
Ďalší krok bola príprava dotazníka na priradenie váh hodnoteným kritériám. Každý sektor má totiž svoje špecifiká, a podľa toho aj pristupuje k hodnoteniu. Pre technické odvetvia je dôležité najmä uplatnenie absolventov v sektore, zatiaľ čo pre iné je to najmä mzda alebo miera nezamestnanosti. Odborníci zo sektorových rád tak prostredníctvom online dotazníka porovnávali dôležitosť kritérií z pohľadu ich potrieb, čo umožnilo ďalší progres.
Výsledkom takmer dvojročnej snahy Realizačného tímu SRI je interaktívny nástroj na porovnávanie výsledkov podľa zadaných kritérií užívateľa. V nástroji je možné zadať porovnanie výsledkov podľa:
Nástroj nájde svoje využitie u širokého spektra ľudí, ako sú najmä personálni manažéri, zriaďovatelia škôl či štatutári škôl, výchovní a kariérni poradcovia. Sektorová rada pre energetiku, plyn a elektrinu vidí jeho prínos najmä v súvislosti so skvalitňovaním odborného vzdelávania a prípravy, ktoré je nevyhnutné v súvislosti s prípravou ľudských zdrojov na Priemysel 4.0 a ich uplatnením na trhu práce.
Najlepšie stredné školy za Sektor energetika, plyn a elektrina (pri vybratí váh kritérií: 33 % mzdy, 33 % nezamestnanosť, 33 % práca v odbore) sú:
Najlepšie vysoké školy na Slovensku (taktiež podľa kritérií mzdy, nezamestnanosť a práca v odbore (váhy 33 %, 33 %, 33 %) sú podľa nástroja:
Členovia Sektorovej rady pre energetiku, plyn a elektrinu vyjadrili názor, že zverejňovanie výsledkov aktivity Ranking poskytovateľov vzdelávania aj pre širokú verejnosť by malo pozitívny vplyv na zlepšenie efektivity vzdelávacieho systému.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.