Táto stránka neobsahuje aktuálne výstupy práce sektorových rád.
Stránka je archív výstupov projektu Sektorovo riadené inovácie (apríl 2019 – december 2022)
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Medzi dlhodobé snahy sektorových rád patrí identifikácia a hodnotenie relevantných poskytovateľov vzdelávania, ktorí pripravujú pracovnú silu, reflektujúc aktuálne potreby zamestnávateľov. Jedným z krokov, ktoré môžu sektorovým radám pomôcť čo možno najobjektívnejšie určiť top poskytovateľov vzdelávania v sektore, je dátová analýza.
Základom tejto činnosti je určenie škôl a odborov vzdelávania, ktoré sú pre daný sektor určitým spôsobom relevantné a za tieto vzdelávacie odbory sa pokúsiť zosumarizovať a vyhodnotiť dostupné dáta (napríklad o uplatniteľnosti absolventov a podobne). Mnohé sektory však pri tejto úlohe čelia individuálnym problémom – výnimkou nie je ani sektor pre verejné služby a správu. V rámci sektora je nutné si uvedomiť, že od zamestnancov sa nevyžadujú konkrétne odborné špecifické vedomosti a zručnosti (ako napríklad pri zdravotníctve či strojárstve), pracovná sila by naopak mala mať široké prierezové vedomosti a zručnosti, napríklad z oblasti administratívy, práva či ekonomiky.
V rámci hodnotenia poskytovateľov stredoškolského vzdelávania sa ako kľúčové pre sektor ukázali najmä SOŠ – obchodné akadémie. Obchodné akadémie sú špecifické tým, že absolvent má široké uplatnenie v administratíve vo všetkých sférach národného hospodárstva a teda aj vo verejnej správe. Dnes už máme veľa obchodných akadémií, ktoré tento svoj odbor fokusujú práve na verejnú správu a samosprávu, aktuálne aj v rámci systému duálneho vzdelávania – žiaci obchodných akadémií v samospráve (napr. mestské úrady, obecné úrady, VÚC).
Hlavným problémom, ktorému sektor v rámci rankingu poskytovateľov vysokoškolského vzdelávania čelí, je samotné určenie „sektorových škôl“, kľúčových pre verejnú správu. Sektor totiž potrebuje absolventov zo širokého spektra stredných a vysokých škôl, ako napríklad:
V rámci problematiky vysokoškolského vzdelávania bolo Sektorovou radou pre verejné služby a správu určené, že hodnotenie poskytovateľov vzdelávania by malo byť rozdelené do niekoľkých oblastí, v rámci ktorých by boli individuálne identifikovaní top poskytovatelia vzdelávania.
Vychádzajúc z Vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 244/2019 Z. z. o sústave študijných odborov Slovenskej republiky v platnom znení , v rámci ktorej sú vysokoškolské študijné odbory rozdelené do 48 oblastí, sú pre sektor verejnej správy dôležité najmä študijné odbory z oblastí:
Z dôvodu efektivity a na základe praktických skúseností boli vyššie uvedené oblasti zoskupené do 6 okruhov, v rámci ktorých by mal byť ranking poskytovateľov vzdelávania pre Sektor verejná správa a služby v budúcnosti spracovávaný:
Aktivity boli realizované v rámci Národného projektu „Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v SR“ v gescii MPSVR SR.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu
v rámci operačného programu ľudské zdroje.